“Няма значение колко се старая и по колко време уча. Явно геометрията е непреодолима пречка за добрия ми успех и така ще си остане. Може би съм глупав, или?...“ Във всяко трето семейство могат да се чуят подобни твърдения и въпроси, особено когато децата започват да навлизат в своите тийнейджърски години. Преди да решаваме как да помогнем, трябва да сме наясно колко много фактори могат да са причинители на влошения успех в училище. На първо място се убедете, че причината за проблемите не са чисто физиологически. Такива могат да бъдат недиагностицираното разстройство на съня, анемията, инфекциозната мононуклеоза, проблеми с щитовидната жлеза, увредени зрение или слух и други. Не подценявайте нито един възможен симптом и ако забележите, че детето ви започва да има проблеми в училище, оценките му стават все по-лоши, учителите намират промяна в него, посетете първо лекар, за да сте сигурни, че причината не идва от някакво заболяване.
Заболяванията на психиката също оказват огромен ефект върху децата. Проблеми като депресия, хронично безпокойство, фобии, хранителни разстройства и други са много възможни причинители на влошен успех в училище, така че след консултацията с доктор се препоръчва посещение при опитен психолог. Отново специалист може да ви помогне, ако вашето хлапе има проблеми от сорта на дислексия, синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност и други.
Имайте предвид, че до преди 20 години в нашето общество не се говореше за много от тези психически проблеми, защото те се считаха за „срамни“. Затова знаем твърде малко както за техните симптоми, така и за ефекта им върху подрастващите. Но всички те са изключително сериозни и могат да преобърнат живота на един млад човек, особено ако не се вземат навреме мерки.
След като сте посетили необходимите специалисти и сте установили, че детето ви няма някакви по-специфични пречки, за да успява с ученето, е време да поговорите у дома. Важно е да запомните, че това трябва да бъде разговор, диалог, а не лекция и в никакъв случай конфронтация с него. Дайте на детето да разбере, че сте на негова страна и сте на разположение да помогнете всячески с каквото му е необходимо. Попитайте го дали няма някакви тревоги, свързани с приятели, с учители, въобще със средата, в която е извън дома ви. Поговорете и за бъдещето му – за това колко важни са тези години в училище за това как ще живее, когато порасне. Изслушайте го добре и не реагирайте остро на твърдения, че няма никакъв смисъл от училището. Проведете конструктивен спор и не очаквайте, че от едно говорене ще влеете целия разум в главата му.
Може да се наложи да разговаряте и с учителите. Добре е да се видите и с класния ръководител, и с учителите по предметите, по които детето е започнало да изпитва затруднения. Ще останете изненадани от това, което ще чуете от тях. Често учителите знаят за нашите деца неща, които ние няма как да разберем. Може да не ви хареса да чуете някои от тях, но не се настройвайте, че това е персонална атака към вас като родител. Не забравяйте да благодарите на учителя за отделеното време. Колкото повече уважение показваме към учителите на нашите деца, толкова повече и нашите деца ще имат респект от тях и ще ги слушат в час, а това, макар да изглежда дребно, може да помогне на проблема с влошения успех.
Помислете дали детето ви не се нуждае от допълнителни часове по даден предмет. Особено ако се отнася до основнте предмети, оценките от които ще определят по-натам бала на матурите му. Ако нямате възможност да си позволите частен учител по математика или английски, може да запишете ученика на курсове, които са по-достъпни като цяло, или пък да говорите с някой частен учител да вземе вашето и още някое друго дете от класа, а вие да си поделите разходите с другите родители. Ако смятате, че самите вие може да помогнете на детето си, направете го. Няма да повярвате, но понякога те влошават успеха си, само за да предизвикат нашето внимание.
Ако твърде често ученикът се оплаква, че му е много скучно в училище, или че е прекалено натоварен, е възможно просто да учи в неподходящото училище, или в това училище да липсват неща, които него биха го интересували и в които ще се окаже надарен – например спорт, изкуство, наука. Трябва да сте много внимателни в преценката си, защото няма ясни критерии за това как да я извършите. Ако детето ви каже, че да, веднага би напуснало това училище, за да се запише в някое спортно, това не означава, че спортът е неговото призвание. За да вземете решение за преместване, трябва да сте разговаряли с няколко от учителите му и с психолог, както и със специалисти от евентуалното ново училище. При всички случаи е добре да не се правят драстични промени в живота на един тийнейджър. Ако в това училище нещо му липсва, запишете го на допълнителни часове или курсове. Едно ново и вълнуващо занимание може да го мотивира да се справя по-добре и в училище, така че опитайте и това.
Коментари (0)
Вашият коментар