Дали е чел Данте или Гьоте през 2018 г., Евтим Милошев вече не помни. Но още тогава му хрумва идеята за тв сериал, който разказва в съвременен български вариант легендата за д-р Фауст, сключил сделка с дявола и накрая получил заслужено възмездие.
Вече повече от няколко месеца продуцентът снима най-новата продукция за Нова тв - "Лъжите в нас", в която е въвлякъл Владо Пенев, Емил Марков, Диана Димитрова, Радина Думанян, Орлин Павлов и Васил Бинев – все талантливи и популярни актьори. Както и режисьорите Павел Г. Веснаков и Петър Вълчанов заедно с оператора Орлин Руевски.
Кинематографичната семейна сага не е за онзи д-р Фауст от легендата. Но асоциацията с него поставя в центъра ѝ герой с голяма власт и финанси, натрупал състоянието си в годините на прехода, който днес се занимава с дърводобив. Животът му обаче е към края си, защото му е поставена тежка диагноза.
По-голямата част от него той прекарва като вдовец, след като съпругата му загива в катастрофа, която преобръща съдбата на семейството. В колата е пътувала и голямата му дъщеря, останала след произшествието с огромно чувство за вина, че тя е причината за нещастието. Още е тийнейджърка, когато бащата я праща в Америка, за да я спаси от психическо пропадане.
Това е предисторията, а сериалът ще покаже събитията днес, когато вече са минали много години. Момичето е пораснало и се връща за първи път в родината си за сватбата на сестра си, а и за да види баща си в последните му дни.
Именно това завръщане започва да разплита мрачната семейна история, разказва Милошев. Ще изплува и най-страшната тайна – катастрофата с майката е била умишлена, планирана от хора около бащата и бизнеса му.
Гората и дърводобивът не са просто актуален сюжет, а метафора за човека, който в алчния си стремеж към богатство не се спира дори пред унищожението на близките и средата си. Затова е дошло време за плащане на сметките.
Скромно Милошев планира един сезон на сериала, в който да разкаже историята с начало и край. Но сложната плетеница от човешки взаимоотношения, която изгражда сценария, предполага филмът да има продължения. Впрочем по същия начин – със замислен само един сезон, се развиват всички сериали, създадени досега от него и продуцентската му компания „Дрийм тийм“. В тях той играе особено важна роля не само заради факта, че почти винаги режисира първия и последния епизод, а и доста други.
Големият му принос е, че той е автор на идеята, около която се пише сценарият на всяка от филмовите му продукции.
Евтим Милошев е като Фелини на българските сериали. Казва го преди време Слави Трифонов във фейсбук – там, където е свикнал да общува напоследък с аудиторията си.
Със сигурност още е рано Милошев да бъде сложен наравно с големия италиански режисьор, но е напълно вярно, че именно той е продуцентът, който показа, че българските сериали може да бъдат и хубави.
Показа и още нещо – как умее да работи с всички телевизии. Не се кара, не е нахален, нито агресивен, още по-малко алчен. Същевременно е открит, готов на преговори, усмихнат, а стане ли дума за работа, е отдаден 24/7.
Може би заради това в началото на всеки телевизионен сезон изглежда, че с Любо Нейков (партньора му в „Дрийм тийм“ – б.а.) са единствените продуценти за всички телевизии, защото всички излъчват техни продукции.
Традиционно Милошев е поканен от президентството да продуцира „Българската Коледа“ – най-известната и най-голямата благотворителна инициатива, която помага на болните дечица у нас.
В същото време той вече работи по втория сезон на ситкома „Татковци“, чиято първа част приключи по Би Ти Ви. Пак за тази телевизия прави и риалити шоуто „Сървайвър“, което снима с екипа си през лятото във Филипините и което преди броени седмици приключи излъчването си.
И накрая дългочаканата новина за многобройните фенове на „Дяволското гърло“ – Милошев подготвя сценария за втория сезон на най-добрия български криминален сериал.
Не е малко работа, още повече че всичко се случва едновременно. На него обаче страшно му харесва да е зает по много и с все смислени неща.
“Ако добрият сериал ставаше по рецепти, всички щяха да го правят с лекота
Мисля, че ключът е в любовта към работата и пълното ѝ отдаване. Добрият вкус и мярката е тънката граница, която разделя успеха от неуспеха. Запомнил съм нещо от идеологията на един много обичан от мен творец – Коко Азарян, който казваше, че най-сложното в общия творчески процес е да накараш всички участници в него да са на една вълна и да имат общо звучене“, казва Милошев.
Точно така се случва с актьорите и целия киноекип, които създават първия сериал на продуцентската компания – „Столичани в повече“, за Би Ти Ви.
Разбира се, и той тръгва от един сезон. Успехът обаче ги връхлита и така, както в края на всяко продължение никой не вярва, че ще има и още, сериалът приключи с общо 13 сезона и рекордна гледаемост, достигайки до 2,2 милиона зрители на епизод.
Идеята за „Столичани в повече“ се ражда от една земеделска реклама.
„Бяхме намерили за задание да направим едни реклами за земеделието и селските райони. Много сладки и много смешни. Те са си произведение на изкуството. Първо, бяха разписани много добре. Второ, бяха изиграни много добре. Евтим тогава режисираше със замах“, разказва Любо Нейков.
Любимата смешка на целия екип се ражда на едно мостче над река, по която Нейков трябва да мине с две-три крави, а Ненчо върви срещу него със стадо кози. По сценарий двамата трябва да се срещнат на мостчето, стадата да се разминат, а те да останат да си говорят.
„Добре, обаче на Ненчо козите минават много по-напред, моите крави изостават. Отиваме на мостчето, а в обектива на камерата няма ни крава, ни коза. И Евтим крещи: „Върнете козите, върнете козите!“, като че ли това е да вземеш един камък и да го преместиш от едното място на другото. Как да кажеш на козите „Върнете се“? Много се смяхме с неговата режисура на козите“, разказва Нейков.
На снимките са събрани баш големите звезди от „Комиците“ и в един момент не могат да си кажат репликите от смях и импровизации около това, което трябва да направят. Операторите обаче си знаят работата и не изключват камерите дори и когато актьорите играят нещо различно от рекламата, провокирано от селските одежди и калпаците на героите им.
Снимките свършват, Милошев влиза в монтажа, за да направи рекламните клипове. И през цялото време подвиква на колегите си: „Бе погледнете какви импровизации“, и се залива от смях.
Не изтрива излишните кадри, а ги монтира в отделен клип. Оттам му хрумва идеята за нещо по-голямо и отива в телевизията. Казва им, че иска да се срещне с тях на един обяд, където да им презентира нещо. „Най-вероятно няма да ви хареса, защото не е професионално, не е серия, не е пълно, не е библия, не е сценарий, не са всички документи, които се изискват за сериалостроенето. Но ако не ви го предложа, цял живот ще ми тежи, че не съм ви го показал. Просто искам да го видите и да поговорим“, им казва.
Отиват на обяд, пуска клипчето, почва голям смях, защото героите показват поведение като на селски образи – и с попържни, и с шеги. Решението на Би Ти Ви, която по това време се ръководи от Вики Политова, е: „Правим го“.
Така тръгва доверието към отбора на тези продуценти и актьори, че могат да направят история, която да бъде смешна и да се гледа по-дълго време. А
можеше и да няма “Столичани в повече”, ако не бяха земеделските реклами
Защото „Дрийм тийм“ първоначално замисля драматичен сериал, но среща проблем с кастинга как да бъдат избрани най-подходящите актьори. Струва им се, че най-добрите вече са при конкуренцията.
Един ден Милошев ги събира и им казва: „Ние имаме суперкомедийни актьори, имаме я трупата, нямаме нужда от кастинг, имаме креативния ресурс, дайте да измислим история, която да е комедийна“. След което показва на Би Ти Ви „земеделските“ кадри от рекламата и снимките започват.
Ей такъв е Евтим. Идеите щъкат из главата му постоянно и тъй като е упорит и талантлив, все намира начин да осъществи най-добрите от тях.
„Историята на „Столичани в повече“ е безкрайна, защото винаги ще има столичани и те винаги ще са в повече. По-важното е, че всичките ни проекти са авторски. Политиката на компанията ни е да инвестираме в творческите професии, което включва всичко – от написването на сценариите до реализирането на проектите. Затова вратите на „Дрийм тийм“ винаги ще са отворени за талантливи и амбициозни хора“, казва продуцентът.
Пак той е човекът обаче, на когото му хрумва драматичната история, превърнала се в завръзка на лекарския сериал „Откраднат живот“, този път за Нова тв.
Доктор Генадиев, доказан акушер-гинеколог, който буквално дарява живот и щастие на хиляди семейства, извършва нещо немислимо. Той разменя детето си, което е с вродени увреждания на сърцето, с друго, здраво бебе, за да спаси съпругата и семейството си.
Болното дете оцелява и след години сам става лекар. Един ден той започва работа в болницата, в която директор е неговият биологичен баща, а сред колегите му е човекът, с когото го разменят при раждането.
Ето така стартира първият медицински сериал, сниман някога у нас – отново с история, която променя живота на толкова много хора едновременно. Истинските акушер-гинеколози я посрещат скептично в началото, дори с лека неприязън. Притеснени са, че зрителите могат да повярват безрезервно на художествената измислица и да заживеят с мисълта как у нас се разменят бебета. Немислимо е да се случи такова нещо, казват лекарите.
Подозренията им обаче бързо биват изтрити с развитието на сюжетната линия, а отношенията между лекарите и пациентите, стотиците малки истории, които се случват на екрана, но съвсем достоверно разказват за ритъма и живота в една болница, уважението към лекарската професия, което струи от всеки кадър – всичко това носи на сериала отличието „Принос в утвърждаването авторитета на лекарското съсловие“.
„В големите пазари различните компании се профилират в различни ниши. Ние обаче сме малък пазар, затова не компанията е профилирана, а всеки неин проект е различен – „Столичани в повече“ е драматична комедия, „Дървото на живота“ е исторически сериал, направихме криминален – „Дяволското гърло“, детски „Румбата, аз и Роналдо“ – за БНТ. През 2015 г. предложих на Нова тв да снимаме медицински, защото това не беше разработвана тема“, разказва Милошев.
Проектът им тогава е за един сезон с 12 епизода. Телевизията обаче иска 24 епизода, за да го излъчва 2 пъти в седмицата или веднъж по 2 часа. „Страхът ми беше, че може да се разводни, да стане скучно. Мина месец, поканиха ме отново, подписахме договор за 48 епизода – така започна всичко. Никой не е вярвал, че ще има толкова дълъг живот“, казва след време Милошев. „Откраднат живот“ завършва с края на 11-ия си сезон.
Коментари (0)
Вашият коментар