През лятото на много родители им се налага да изпратят децата си в сборна група в детската градина, защото са на работа през деня. Това често предизвиква техните притеснения, че постъпват неправилно или че малките ще се травмират от срещата с непознати връстници. Как се отразява престоят в сборна група на децата, обяснява психологът Александра Петрова от www.e-therapy.bg
Сборните групи по-скоро са проблем за родителя
Родителите изначално задават нагласата на детето към сборната група и може да пренесат притесненията и емоциите си върху него. „Преди постъпване в сборна група едно дете може да е притеснено, но това да му мине бързо. Във възрастовата група на играта емоциите са бързо преходни, малкото бързо може да премине от лоша към положителна емоция, играта да го разтоварва, тя го кара да се адаптира добре. Голяма част от децата са адаптивни“, обяснява Александра Петрова. Разбира се, има изключения, свързани с възпитанието и типа среда, в която малкото е отглеждано. Важна е нагласата на родителя не само към сборната група, а и как отделя детето от себе си. Как го е възпитавал в самостоятелност и как е подходил при неговите първи стъпки на градина, ясла или друга социална активност в тази възраст.
3 фактора притесняват мама и татко
Един от факторите е, че в сборната група ще има други деца, които малкото няма да познава, че те може да са груби и агресивни. Друго притеснение е, че може да има непознати учителки, които да не подходят към неговите нужди по специфичен начин. Третият фактор е дали детето ще свикне с новата обстановка, ако е в друга стая. „Така се подлага на съмнение способността на малкото да се справя със свои връстници, да се справя, без да му се угажда непременно, и да се адаптира в нова среда. А децата би трябвало да се справят, ако не са по-срамежливи, по-затворени“, казва психологът.
Ако родителят изпрати детето си с нагласата да внимава какви деца ще има там, да пази вещите си или, ако госпожата не го чува, да бъде настоятелно, ще се създаде същата нагласа у малкото. И тогава всяко нещо ще започне да го плаши. От друга страна, всяко дете в III-IV група, когато е в подготовка за училище, трябва да е по-гъвкаво и да свиква с нови деца. Друго характерно за родителите е, че преекспонират дадена негативна случка - например когато едно дете е ударило друго. Така децата блокират и не искат да ходят в сборни групи. На малките, колкото и да им е неприятно отделянето от родителите, толкова им е приятна и играта с другите деца. Проблемите стават, когато има възпитателни наслагвания, когато малкото е много обгрижвано и не може да се адаптира към по-неглижиращо поведение, което е нормално, защото в детската градина има повече деца. Или ако то е по-затворено и затова по-трудно се адаптира.
Коментари (0)
Вашият коментар