Темата за хиперактивността на децата е сравнително нова и все още обърква доста родители. Почти всяко дете е палаво, буйно и емоционално, въпросът е кое се нуждае от лечение и защо. Отговорите дава доц. д-р Антон Славчев, д.м., началник стационарно отделение, Клиника по детска психиатрия, УМБАЛ „Александровска”.
Д-р Славчев, как да разберем дали едно дете е хиперактивно?
Детската палавост е нещо нормално. Проблем е, когато това поведение се задържа прекалено дълго във времето, когато се среща в различни ситуации вкъщи, в училище, сред другите деца и в тази палавост има опасни ситуации - катерене на опасни места, разрушителност. Тогава майката би трябвало да се консултира със специалист. Ние наблюдаваме детето 6 месеца, провеждаме няколко срещи и сред това поставяме диагноза и лечение. Обикновено родителите се обръщат към нас, когато детето тръгне в детска градина или на училище.
Попадайки в детската градина то трябва да се съобразява с правила и невъзможността да ги следва е сигнал, че нещо не е наред. Детето не спазва дори правилата на играта, не може да се концентрира, учи трудно, досадно е, прекъсва децата. Нещата стават съвсем очевидни в 1 клас. Тогава учебните часове са по-дълги, изискванията и затрудненията се увеличават.
Кога се налагат изследвания?
ЕЕГ (изследва се електрическата активност на мозъка), консултация с кардиолог, уточняване функциите на щитовидна жлеза, дали има епилептични припадъци, са нужни, преди да предпишем медикамент за лечение, който не е безобиден. В България най-ефективното лечение е с психостимуланти. Дава се по 1 таблетка сутрин от единственото позволено лекарство у нас Conserta само на навършили 6 г. или тежащи поне 20 кг. Лекарството не се дава през уикенда, както и по време на ваканциите, защото тогава изискванията са по-малко. Ако има ваканции, в които детето е спокойно, спираме лечението. Има и антидепресанти като дезипрамин, бупропион, клонидин, атомоксетин. При по-леките случаи хомеопатите предписват Киндинорм.
Каква е физиологичната причина за тази хиперактивност?
Електроенцефалографските данни показват, че мозъкът е като в състояние на дрямка. Повишавайки тонусът на мозъчната кората с медикаменти, повишаваме възможността за регулиране на поведението. И децата са по-спокойни, концентрирани, повишават успеха си.
Как може такива деца да учат по-ефективно?
Необходимо е да учат в класна стая с не повече от 7-8 деца. Заданията да бъдат на части, с по-малък обем и трудност, така че детето с разстроено внимание да се справи. Да има почивки. Това ще помогне на неговото самочувствие, че може да се справи. Съветваме родителите да поощряват добрите постъпки, които техните деца правят, макар и случайно.
Какви проблеми могат да имат такива деца, когато станат възрастни?
Те по-често злоупотребяват с дрога и алкохол поради ниската себеоценка, по-често катастрофират и им отнемат книжките, по-често боледуват от полово предавани болести. Препоръчва се да изберат професия, при която има активност и ходене пеша – разносвач на пици, пощальон, пожарникар, актьор, професионален спортист.
----
Често при 12-13-годишни деца хиперактивността отшумява, но разстройството на вниманието остава за по-дълъг период от време. Без лечение може да не изчезне.
Коментари (0)
Вашият коментар