Напишете дума/думи за търсене

Децата, изпреварили времето си, са най-уязвими

Клише не клише – всеки човек е уникален. Тотално различен от брат, сестра, родители - нищо, че сме собственици на амалгама от гените им. Всички разбираме света по индивидуален начин, но децата, подкрепени от неподправеното им въображение, понякога могат да изпреварят времето си, а това невинаги е добро нещо.

„Различното възприятие и възпроизводство (РВВ) е характеристика на децата от днешното училище. Учениците с РВВ имат специални образователни потребности и притежават изключително развити творчески способности. Отличават се с по-голямо въображение, лидерски потенциал и образно-картинно възприятие и възпроизводство.

Творческият подход в живота и образованието осигурява на тези деца възможности за изпреварващо развитие. Ето защо тяхното по-сложно психологическо устройство, модерният им светоглед и глобално мислене трудно могат да се впишат в ограничените методи на образователната система”, обяснява покачването на процента на деца с изпреварващо развитие Стела Богомилова, която е психолингвист и специалист по дислексия. Талантливото дете е по–чувствително от другите и предпочита вместо да преразказва – да съчинява; вместо да повтаря готови модели - самостоятелно да поражда такива. Тенденцията за изпреварващо развитие се забелязва още в детската градина.

Такива деца са с по-ярка артистична индивидуалност, имат повече мотивация и енергия за творчески задачи (драматизации, рисуване, пеене и др.). „В предучилищна възраст повечето позитиви на талантливото дете са оползотворени от динамиката на естествения детски свят. Ако обаче училищният формат след 6-годишна възраст им наложи ограничение, скука от повтаряемостта на методите, хубавите страни от характера им започват постепенно и неусетно да преминават в негативи, необясними и за родителите, и за учителите им”, споделя създателката на водещата програма „Превенция на РВВ” на фондация „Стела Богомилова”.

Творческата енергия на такива деца се разпилява в двете крайности – трансформира се в хиперактивност или постоянна, безпричинна умора.

Нуждата от преживяване на знанието, когато не е реализирана, води до отчаяние и неверие при преподаването на нов учебен материал. Често си приписват чуждо поведение, робуват на готови неудачни модели, започват да подменят истината, лесно се поддават на външни влияния, търпят дори изпреварващо развитие в сексуално отношение. Такива деца са болезнено амбициозни, трудно понасят неуспех, стигат до педантизъм и живеят под напрежение. Те са изключително ценни, но и уязвими.

За детето с изпреварващ потенциал е нужен Учител, който естествено да изпълва необходимостите на този особен детски профил. „Учителят е нужно да бъде духовен Водач, мъдър съветник, благоразположен наставник и приятел, но преди всичко - да е експерт психолингвист, т.е. да владее както психологията на модерния човек, така и иновативното слово като универсален човешки фундамент. Ако преподава литература, да може да владее и химията на живота, да намери аналогия от света на астрономията, квантовата физика и живата земна природа. Защото и най-семплото дете предпочита да мисли вместо да папагалства, да преживява вместо да наблюдава, да е участник на житейската сцена, а не уморен зрител от училищния чин”, категорична е Стела Богомилова.

През Нощта

Вълци вият,

щурци пеят.

И аз в съня си

не мога да чуя,

не мога да видя!..

Как вълците вият

щурците как пеят.

Но чакам деня,

в който ще кажа

на всички в класа си

съня си.

Стихотворение на 8-годишно дете с изпреварващо развитие

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X