В Сингапур предлагат пилешки хапки,
произведени от Eat Just. През 2020 г. компанията получи от Сингапурската агенция по храните (SFA) регулаторно одобрение за култивиран месен продукт, безопасен за продажба и консумация. „Сигурен съм, че нашето регулаторно одобрение за култивирано месо ще бъде първото от многото в Сингапур и в други страни по света", каза Джош Тетрик, изпълнителен директор и съосновател на Eat Just в съобщение за медиите.
Според него продуктът, който те предлагат, има вкус точно като пиле, но е много по-хуманен. В процеса не са използвани антибиотици и продуктът има по-малко микроби от обикновеното пиле, уверяват от компанията.
Култивираните пилешки хапки от Сингапур, разбира се, бързо влязоха в световните заглавия. Агенция Bloomberg не пропусна да отбележи, че порция от култивираното пиле ще струва $ 50. От 2019 г. досега обаче компанията продължава да работи, за да продава хапките на конкурентна цена. Очаква се масовото производство да намали цената и рано или късно тя да достигне тази на обикновените бургери.
Скоро след триумфа на своето пилешко Eat Just обяви, че се готви да подаде заявление и за своите лабораторно създадени бургери с говеждо месо.
И в Израел се обръщат към култивирано клетъчно месо, създадено в лаборатория. Стартиращата компания за хранителни технологии SuperMeat отвори в Тел Авив ресторант, който предлага пилешко от протеин, отгледан от клетки в биореактор. The Chicken („Пилето" – бел. авт.) е до производствената база, която може да се вижда от посетителите през голяма витрина.
В началото гостите не плащат за храната си. Единственото, което се иска от тях, е да дадат мнение за култивирано пиле. След 3 г. работа, в които SuperMeat рационализира процеса, за да постигне по-голям обем, амбицията на стартъпа е да се справи с 3 ключови предизвикателства пред лабораторното месо –
реално широкомащабно производство, изравняване на разходите с тези за животинска продукция и в крайна сметка – предлагане на висококачествени, полезни и вкусни пилешки продукти.
При отварянето си ресторантът сервира два вида пилешки бургер на SuperMeat. Всяка порция включва хрупкаво пилешко филе, полусладки бриоши и класически гарнитури. С изключение на
пилето, отгледано в лаборатория,
всичко останало в менюто е на растителна основа – например салата от целина и пържена тиква.
„Пилешкото филе е панирано и пържено, което го прави хрупкаво отвън и крехко и сочно отвътре. Има дълбок вкус и аромат на пиле", казва Идо Савир, главен изпълнителен директор и съосновател на SuperMeat, пред онлайн изданието LIVEKINDLY. Той споделя, че дегустационните комисии и готвачите, които експериментирали с продукта, били развълнувани от предоставената им възможност и отбелязали, че лабораторното пиле е неразличимо от конвенционално произведеното. „Пилето" е нашата платформа да ангажираме всеки, който се вълнува от култивирано месо, да му позволим да участва в еволюцията на нашите продукти и да споделя с нас своите мисли и обратна връзка", казва Савир.
Още една новина от Израел влезе в заглавията през 2021 г. Израелската биотехнологична компания Future Meat Technologies обяви, че може скоро да произвежда около 5000 бургера от култивирано пилешко, свинско, агнешко и говеждо на ден в своята производствена база в Реховот. Компанията твърди, че нейното лабораторно месо генерира 80% по-малко парникови емисии, използва 99% по-малко земя и консумира 96% по-малко вода от традиционното производство на месо, а също и че няма да използва животински серум или генетични модификации, а резултатът ще идва около 20 пъти по-бързо от традиционното земеделие.
„Отварянето на това съоръжение бележи огромна стъпка в пътя на Future Meat Technologies към пазара", казва главният изпълнителен директор на Future Meat Technologies Ром Кшук в изявление. Доволен е и основателят на компанията Яков Нахмиас: „Нашата цел е да направим култивираното месо достъпно за всеки, като същевременно гарантираме, че произвеждаме вкусна храна, която е едновременно здравословна и устойчива".
Освен за
вкусовите качества на месото от епруветка
компаниите, които работят в областта на култивираното месо, се борят да намалят цената.
Морските дарове, отглеждани във ферми, също имат потенциал да играят важна роля при заместването на месото. Досега по-голямата част от „отглежданите" морски дарове идваше от места на открито – езера или крайбрежни заграждения. Норвежкият стартъп Frederikstad Seafoods започна да отглежда сьомга от най-ранен етап до улова в огромни резервоари в складове на 1 час южно от Осло. Според едно проучване, публикувано в Scientific Reports през
2020 г., рибата, произведена по този начин, е значително по-щадяща за околната среда от отглеждането на говеда или овце. Не е изненада тогава, че от 1990 г.
досега аквакултурите, които обещават по-голяма устойчивост от традиционния риболов, са отбелязали ръст от 500%.
Американският стартъп WildType използва подобна технология за отглеждане на морски дарове – първият им продукт е сьомга „суши", отгледана в пилотен завод в Сан Франциско.
Изглежда, очакванията към култивираното месо са наистина големи. Скоро потребителите ще могат да приготвят 9 от 10 от най-популярните ястия в света с алтернативни протеини, и то на разумна цена, твърдят експертите от Boston Consulting Group. Това е особено валидно за ястия, в които се използва по-малко структурирано месо, като говежда кайма например.
„Месо", расло на стъбло
Така нагледно може да бъдат описани заместителите на месо и млечни продукти, произведени от... растения. Тези алтернативни протеини отдавна не са екзотика. От нишов продукт те постепенно стават все по-популярни и се превръщат в масово явление.
Според доклад на Boston Consulting Group
продажбите в САЩ на алтернативно месо на растителна основа са се увеличили с 264%
между март и май 2020 г. – време, когато останалата част от хранителната индустрия бе засегната от COVID пандемията.
Американската хранителна компания Kellogg's, която създава вегетариански продукти от 50 години, наскоро пусна нова гама-продукти, имитиращи месо, с търговската марка Incogmeato. Тя включва растителни бургери, колбаси и пиле. Целта на технолозите е те да не се различават от животинското месо. Kellogg's инвестира 43 млн. щатски долара през 2021 г. в своите стартъпи Beyond Meat and Impossible Foods – част от MorningStar Farms, за да разшири обхвата си на пазар, който се очаква да стигне най-малко 290 млн. щатски долара до 2035 г.
Двете марки си партнираха с 2 от най-популярните вериги за бързо хранене в Америка, които започнаха да предлагат вегетариански бургери, чийто вкус трудно се различава от този на месото, произведено по традиционен начин.
Всъщност бургерът, направен от Impossible Foods, през 2019 г. се предлагаше в повече от 5000 ресторанта в САЩ, а още същата година суровата му версия дори се появи в отделни хранителни магазини. Други пък предлагаха веганското „месо" на Beyond Meat.
Може да отнеме няколко години, може би дори десетилетия, докато любителите на месото се убедят да преминат към култивирано и растително месо. Но последните иновации в лабораторно отгледаното производство на месо биха могли да засилят съществуващия интерес към етичните алтернативи и да предефинират месната индустрия.
Засега заместителите на месо на растителна основа изглеждат жизнеспособна алтернатива, пазар, който продължава да расте масово година след година. Култивираното месо изглежда малко по-далеч. Това може да революционизира месната индустрия, но ще отнеме няколко години или повече.
Коментари (0)
Вашият коментар