Напишете дума/думи за търсене

Четири будистки стратегии за справяне със стреса

Много хора се идентифицират или са вдъхновени от различни течения на будистката мисъл. Буда е твърдял, че е „без значение колко тежко е миналото, винаги може да започнеш отначало“.

Будизмът твърди, че събитията, които се случват в настоящето, определят психическото състояние на индивида. Следователно целта на учението на Буда е да ни позволи да фокусираме вниманието си по-често върху това, което се случва тук и сега, вместо върху това, което крие бъдещето.

„Човек трябва да живее в настоящия момент, мъдро и искрено.“
Буда

Първоначално религия, днес будизмът се е превърнал в необикновена житейска философия за милиони хора по целия свят. В контекста на будистката психология традицията Теравада стои като стълб на медитативните практики. Оттук се раждат тайните на будизма, които се справят със стреса.

Тази традиция има за цел да насърчи осъзнаването ни за себе си, нашата среда и нашето настояще. Неговата цел е да може да прилагаме по-адаптивни реакции към възходите и паденията на живота.

Будистки стратегии за справяне със стреса
Използването на будистка технология в областта на психологическото здраве не е нещо ново. Психолози, психиатри и други медицински специалисти също признават положителните ефекти от практики като медитация.

1. Поемете отговорност за настоящето си
Колко пъти сте обвинявали другите за грешки, които всъщност са били ваши? Според будистката философия ние сами сме отговорни за себе си и за нещата, които правим. Будизмът твърди, че няма изкупители. Единственият възможен изкупител е самият индивид. Следователно ние сме единствените, които могат да си простят, за да може да бъдем себе си и да продължим напред.

Самата медитацията може да помогне в това отношение. Състои се от фокусиране на ума върху един аспект от реалността (например химикал). Целта е да се намали тежестта на прекомерната свръхстимулация, на която сме изложени, което потенциално ни пречи да осъзнаем собствените си грешки. За да постигнем тази цел, може да използваме определени дихателни техники.

2. Изпитайте силата на живота тук и сега
„Каква седмица преживях“, „Миналата година беше много по-добра“, „Бях по-щастлив, когато бях по-млад“... Търсенето на твърде много убежище в миналото може да ни закотви там и да ни затрудни да обърнем внимание на настоящето. Но ние нямаме сила да променим миналото, така че защо се фокусираме толкова много върху него?

По-важното е как може да подобрим настоящето? Трябва да се фокусираме върху него. Това е течна субстанция, която има тенденция да се изплъзва между пръстите на нашите мисли.

Випасана медитацията може да помогне в това отношение. Това позволява на умовете ни да се плъзгат между различните стимули, както ги възприемаме тук и сега. Помага ни да се чувстваме в поток от нашите преживявания. Освен това ни помага да се погълнем от това, което правим и преживяваме, като в същото време му придава смисъл и цел.

3. Избягване на нездравословни привързаности
Това е една от най-интересните будистки стратегии за справяне със стреса. Тя ни приканва да правим размишляваме върху:

• Защо продължаваме да поддържаме връзки, които ни нараняват?
• Какво ни кара да избираме същите или подобни партньори?
• Защо придаваме толкова голямо значение на парите?
• Дали обсебеността от работа ни кара да се чувстваме добре?

Като човешки същества ние се привързваме към неща, хора и процеси, които ни носят голям дискомфорт. Това е така, защото не сме в състояние да ги променим или контролираме. До известна степен това е нормално. Има будистко учение, наречено anicca, което означава непостоянен, което може да помогне в това отношение.

Аника ни приканва да вярваме, че човешкото съзнание или сърцето на субективното възприятие на човешкото същество включва кратки епизоди на когнитивна дейност със специфични и често бързи начала и краища. Всъщност всичко има начало и край.

4. Винаги ли се спъвате в един и същ камък?
Всички ние може да поправим, поне частично, нашите неуспехи. Понякога обаче правим грешката да си мислим „Така си е“, „Трябва да ме приемеш такъв, какъвто съм“ или „ Винаги съм бил такъв, сега няма да се променя“. Това е добре, стига тези действия да водят до нашето благополучие.

Но когато това боли, будизмът ни кани да се променим чрез медитация. Целта е да се достигне състояние, наречено анатта, или дълбоко объркване. Това състояние предполага, че въпреки че нашата същност остава с течение на времето в това, което разговорно наричаме личност, "Аз" има потенциала да се промени чрез процеса на интроспекция.

Практикуването на тези упражнения генерира множество пътища, които да следваме всеки ден. Те ни доближават до нас самите. Освен това те ни позволяват да прегърнем както грешките, така и способностите си. Будизмът ни кани да се опознаем по-добре и постепенно да станем по-щастливи.

„Всяка сутрин се раждаме отново. Това, което правим днес, е най-важното.”
Буда

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X