Собственици на заведения и най-голямата пациентска организация у нас с общи усилия за безопасността на клиентите
Правилната дезинфекция и особено изборът на точен препарат пази живота и здравето на българските граждани. Около това се обединиха представителите на Българската асоциация на заведенията (БАЗ) и държавния здравен инспектор доц. д-р д.м. Ангел Кунчев по време на онлайн среща. Събитието се организира от Националната пациентска организация и е част от поредицата уебинари, насочени към работодатели и служители, заетите в сферата на услугите, работещите в обществените институции и др., като целта на инициативата е да популяризира най-важните мерки в индустрията в условията на пандемия.
Според д-р Кунчев една от мерките би могла да бъде обикновените почистващи продукти, използвани в рутинните санитарно-хигиенни дейности, да бъдат заменени с дезинфектанти. „Препаратът за дезинфекция на повърхности трябва да бъде течен и с поне 70 на сто спиртно съдържание, тъй като алкохолът е сред най-ефикасните и безопасни химикали, които намаляват ефективно патогените, включително и коронавируса“, коментира държавният здравен инспектор. „Не търсете името COVID-19 на етикета. Достатъчно е върху него да е изписано, че продуктът има вирусоцидно или частично вирусоцидно действие, както и номерът на разрешителното му от Министерството на здравеопазването“, допълни той.
По думите на държавния здравен инспектор към момента в заведенията, където се сервират храни и напитки, съществува действащ алгоритъм за спазване на противоепидемичните мерки и дезинфекция. Той е описан в указанията на Българската агенция по безопасност на храните, изготвени съвместно с Министерството на здравеопазването. Според тези указания използваните в обектите биоциди (дезинфектанти) трябва да бъдат разрешени от министъра на здравеопазването, да бъдат задължително етикетирани от производителя, като на етикета следва да бъдат посочени данните за тяхното предназначение, изискванията относно начина им на използване, дозиране и условия за безопасно съхранение, номер на издаденото разрешение. В зависимост от обектите и повърхностите, които ще бъдат третирани, дезинфектантите трябва да бъдат разрешени за Продуктов тип 2 „Дезинфектанти и алгициди, които не са предназначени за пряка употреба върху хора или животни“ и за Продуктов тип 4 „Област на употреба, свързана с храни и фуражи“.
Има продукти, които отговарят едновременно и на двете категории действие. Именно те са подходящи за дезинфекция на повърхности като маси, столове, дръжки на врати, барове, плотове и повърхности в помещения, кухни за приготовление на храни и други подобни.
„За нас е изключително важно да се спазват противоепидемичните мерки, за да преодолеем коронакризата възможно най-бързо. Всеки собственик на заведение и неговите служители имат интерес от това. Радващо е, че до момента няма нито едно огнище на вируса в заведение и аз съм убеден, че една от причините за това е дисциплинираното поведение на повечето ни колеги“, коментира председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов.
Препоръките на здравните власти са да има диспенсъри с дезинфектант на възможно най-много точки в заведенията. Мярката е насочена както към посетителите, така и към персонала. Дори за ръце специалистите препоръчват продукти на течна основа с минимум 70% етилов спирт. Така дезинфектантът достига по-добре до гънките на кожата и се разнася по-ефективно. Желателно е в препарата да има и протектор за кожа. Най-често използваният и препоръчван от СЗО е глицеринът. Дезинфектантът, съдържащ протектор, е по-добър от чистия спирт, тъй като се грижи за здравето на епидермиса. Много често в търговските марки се влагат и други съединения, например аромати и оцветители, които нямат отношение към дезинфекциращото действие на продукта. Това обаче е проблем, защото те предизвикват алергии или кожни обриви, ето защо трябва да се търсят продукти с вложени безвредни природни съставки, като например добре познатата лавандула, съветват експертите.
В рамките на уебинара бяха обсъдени и допълнителни мерки, които собствениците и управителите на заведенията трябва да предприемат, за да бъде гарантирано в максимална степен здравето на посетителите. Част от тях са свързани с поетапното влизане на хора в обекта, без да се допуска тяхното струпване. На местата, на които се очаква да се събират по-голям брой хора пък е необходимо да се поставят табели, указващи спазването на дистанция както между самите посетители, така и между служителите на обекта.