Какво работят интернет звездите?
Чували ли сте за мицеларната вода? Всъщност какъв въпрос – всеки човек, който има интернет, неминуемо се сблъсква с това чудо на съвременната козметика, да не говорим, ако е човек от женски пол и се опитва да е в крак с модата. Мицеларната вода мие кожата на лицето, като прониква в епидермиса и е много по-ефективна от обикновената вода.
Не знам дали сте забелязали, но във времената на повсеместна реклама, която крещи отвсякъде, обикновената вода е един много непопулярен продукт. Допреди няколко години знаех, че тя не става за пиене, защото водата за пиене е само марка хикс. Сега се оказва, че обикновената вода и за миене не става, защото... ами не става. С нея трябва да търкаш, а с новата мицеларна вода мръсотията си отива сама. Срещу малко пари всеки месец, разбира се.
Козметичната индустрия отдавна е забелязала какъв голям ефект имат върху потенциалната им клиентела така наречените инфлуенсъри – това обикновено са блогъри, влогъри или известни фейсбук/инстаграм профили с много последователи. Допреди десетина години гримът се състоеше от фон дьо тен, пудра, червило, сенки и спирала, а днес има десетки видове
грим за всяка отделна част от лицето
Скули, под скулите, горна устна, долна устна, вежди, чело, слепоочия, три зони на брадичката и поне осем на носа... Лицето не просто се покрива с грим, то се моделира. Абсурдно, но факт – при невиждано досега изобилие от гримове жените навсякъде по света си заприличват все повече. Вина за това има точно новият начин на рекламиране – фирми пращат тестери и подаръчета на блогъри и те ги хвалят. Обикновено при кампания на някоя марка голяма част от бюти блогърите изведнъж изписват тонове хвалебствия за нея. Все по-редки стават онези, които наистина блогърстват и сами преценяват качествата на даден продукт, без да се влияят от безплатни мостри, покани и корпоративни ухажвания.
Въпросът е
къде минава тънката граница между почтена реклама и тайно пробутване
на каквито и да е продукти. Кога блогърът наистина е убеден в качествата на продукта, който ни рекламира, и кога пише хвалебствия, защото са му платили? И най-вече – кога т.нар. инфлуенсъри осребряват популярността си, прекрачвайки границата на доверието на своите последователи, които смятат, че те са обективни, а рецензиите им – честни? Съмнително е, ако една бюти блогърка например изпада в екстаз от всеки козметичен продукт и никога не дава оценка по-ниска от 6,00. От другата страна на медала пък е
нежният рекет, който влиятелни блогъри понякога правят
над най-различни фирми. Ако не получат безплатни продукти или заплащане за положителните си рецензии, то фирмата ще бъде оплюта.
От “новата вълна” инфлуенсърки се оплакват и по-опитните им колежки.
“Това са момичета, чиято цел е изцяло прагматична – ще направят блог за едно безплатно червило”, възмущава се авторката на един от четените блогове у нас Beauty and relax.
Но не само козметичният бранш прехвърля вече бюджета си за реклама към блогъри. Това е практика за всички фирми вече. Не е рядкост в популярен блог за майки да срещнете внезапно клип, рекламиращ уреди за професионална кухня. Или пък туристическа агенция. В това няма нищо лошо, макар и да не е обозначено като реклама – законът не го изисква, а и подобно съдържание лесно се разпознава като рекламно от читателите.
По-сложно е, когато рекламата е незабележимо вплетена
в текст или пост на блогъра във фейсбук. Например забавна история за това как продавачките в магазин хикс не само не са се смутили от влизането на три майки с колички при тях, но са поиграли с децата, почерпили с кафе майките и са им оказали всякаква помощ в тежък майчински момент. Което, разбира се, могат да правят само продавачките в магазин ХУ, а това си заслужава подкрепата на всички майки. Така че, майки, ако имате път покрай магазин ХУ, непременно се отбийте там, момичетата са страхотни, е внушението на тази маскирана като блог реклама.
Коментари (0)
Вашият коментар