Брюкселската или совалкова дантела влиза в сърцето на Елгина Величкова преди повече от 20 години. Оттогава, родената в Търговище жена, която по професия е машинен инженер, изработва декоративни пана и аксесоари, с вплетени елементи от нея, за дома и дрехите. Днес Елгина преподава техниката на това изкуство в България и в чужбина. С колежките си от група „Седянка”, които популяризират старите техниките на совалковата дантела, шевицата и кенето, се събират всяка сряда в София на ул. „Дамян Груев” 18. Посещението е безплатно.
Как дантелата „печели” сърцето на Елгина
Всичко се случва случайно, както обикновено в човешките истории. През 1985 г. Елгина работи в Институт за развитие на промишлеността като машинен инженер. По време на командировка в Прага, попада на текстилна изложба с изделия от брюкселска дантела, които й харесват, но не може да разбере как са изработени. Проявява интерес и там за първи път чува за совалковата техника. Научава, че с нея могат да се правят най-различни красоти, като при това вдъхновението на майстора има възможност да се вихри с разноцветни памучни, вълнени, копринени конци. Като се връща в България, Елгина отива в Калофер, за да овладее занаята от тамошните майсторки. Те й отказват, защото го пазят в тайна, но тя не се отказва от идеята си. Изкарва кратко обучение при Магдалена Кръстева, а след това съдбата я среща със старата майсторка от Стара Загора – Йорданка Хаджийска, която я посвещава в магията на майсторската изработка.
Първото изделие, което прави е дантелена яка, в която има не 2-3, а 140 листенца. След като се справя с трудната задача, развихря въображението си с кърпички от рисувана коприна и дантела, декоративни пана с разноцветни конци, дори плъсти комбинира с дантела. „Исках да не правя традиционни, а по-съвременни неща. Намерих руски и чешки учебник и напредвах сама. Дори в Народната библиотека открих много малко информация за самия начин на плетене”, разказва за своя творчески път майсторката.
След като вече е на „ти” с плетенето, от 1992 г. прави курсове за възрастни. Мечтата й е да предаде занаята си на малки деца и млади хора, както е в страните, където има сериозна традиция в изработката на тази дантела. Като участник в Дните на духовната култура на България в Русия през тази година в Москва, Елгина демонстрира как се правят мартеници от дантела и впечатлява с уменията си. Българката е все на път и популяризира българската школа за плетене на совалкова дантела. Тя ще покаже уменията си и в родния си град тази година, между 12 и 16 май, когато се провежда ежегодният панаир в Търговище.
За творци по душа
„Изработването на брюкселска дантела е за хора, които имат въображение, искат да направят нещо с ръцете си и то да е по-различно”, говори с любов за своето хоби Елгина Величкова. - Заниманието е успокояващо и в същия момент зарежда с енергия. За някои е сложно и изнервящо, но за мен и колежките ми е истинско удоволствие. Идеално е за моментите в живота, когато искаш да се разтовариш от всичко, да си починеш, но и в същото време да се зарадваш на нещо”. Елгина обяснява, че брюкселската дантела е много по-фина от плетената на една кука, а в същото време е по-здрава. Калоферките, които я изработват до днес, разказват, че дори платът, от който са направени чаршафите им, да се скъса, дантелата по тях винаги остава здрава. Разшиват я и отново я използват.
Търпение и вдъхновение са двете качества, които са ви необходими, ако решите да изработвате брюкселска дантела и да продължите традицията, поставена от жените в Калофер. Куки не са ви необходими. Брюкселската дантела се работи със специален цилиндър, върху който се поставя модела, по който се плете с двойки дървени совалки. На всеки начинаещ са му необходими около 20 совалки, а след това може да работите с много повече.
История на калоферската дантела
Изящното изкуство възниква в Европа през XV-XVI век от ръцете на майстори в Италия, Белгия, Франция. У нас идва в края на XIX век. Първите образци са донесени в Калофер от Елисавета Караминкова, която по онова време учи в Прага. През 1904 г. в София пристига чехкинята Тереза Холекова, която преподава тази техника и оглавява ателието по везба и дантели в Държавното рисувално училище. Него завършва и Донка Шипкова, която става учител в новооткритото през 1910 г. единствено специализирано училище за брюкселска дантела у нас - в Калофер.
Тя втъкава българския дух в дантелата, като създава няколко модела, които последователките й до днес използват – лале, карамфил, житни класове, дъбови листа, рози. И в бита на българката се появяват яки и маншети за рокли, кърпички, каренца, спално бельо, които не отстъпват от западноевропейските по качество и художествена стойност. През 20-те години на XX век калоферска дантела се майстори в почти всяка къща в града, а търговци я изнасят във Франция, Белгия, Турция, Англия. След 1944 г. интересът към дантелата спада и тя се прави само в затворени общности от майсторки, които не разкриват занаята си.
Любопитно
Всяка година в деня на Калофер - 15 август (Успение Богородично) се провежда известният празник на калоферската дантела.
снимки: Александър Ашминов
See What Kayleigh Porn Star Tricks The Celebs Are Using Kayleigh porn star
What Attorney Injury Accident Attorney Experts Want You To Be Educated colorado accident Attorney
See What Pornstars On Playboy Tricks The Celebs Are Making Use Of Playboy