Ексцентрична, иноваторка, съблазнителна, безумно талантлива – Жорж Санд е истинска емблема на жената, дръзнала да поиска пълно равенство с мъжа. Защото тя скандализира съвременниците си с факта, че предпочита да се облича с костюми вместо с рокли, но революцията, която осъществява, съвсем не се свежда единствено до облеклото.
Санд се бори за пълното право на жените да са независими, да са писателки и да са свободни любовници като мъжете – да имат правото сами да избират партньорите си и след това с лека ръка да ги заменят. За времето си е безумно скандална, охулвана, проклината… дори днес мнозина я наричат мъжемелачка. А тя всъщност не прави нищо по-различно от който и да е средностатистически мъж от своето време. Така че основното обвинение към нея явно е, че е жена. Писателката твърди: “Има само едно-единствено щастие в живота – да обичаш и да бъдеш обичан”, но нейната представа за любовта се различава значително от тази на съвременничките й. Тя не мечтае за богат съпруг, деца и спретнат дом. Напротив – Жорж вечно е изгаряна от страсти и винаги търси бурна, разтърсваща любов. Истината е, че има такава власт над мъжете, че никога не се оплаква от липса на любим. Единственото негативно в това уравнение е, че разтърсващата любов често върви ръка за ръка с големи трагедии и мъка. Животът на писателката наистина е низ от прекрасни любовни истории, последвани от тежки загуби или жестоки раздели.
По-късно ще напише: “Жените обичат винаги. Когато Земята се изплъзва от тях, те се скриват в Рая.” По време на едно пътуване в Пиринеите тя се запознава с Орелиен Сез. Двамата си разменят пламенни писма, но връзката им като че ли остава повече платонична. Орор се лута между любовния трепет и депресиите. Тогава среща Жул Сандо, който я насърчава не просто да пише лични дневници и писма, но и да се осмели да публикува. Всъщност двамата заедно пишат романа “Роз и Бланш”, който излиза през 1831 г. под псевдонима Ж. Санд. И въпреки че и тази любовна връзка е краткотрайна, тя е истинското прераждане на Орор. Дава й не само името, под което ще остане в историята, но и увереността, че може да бъде писател. Всъщност цял живот след това вече като Жорж Санд тя ще се бори за правото на жените да бъдат автори, да имат свободата да пишат и да бъдат финансово независими. Ражда се истински феномен – Санд започва да се облича само в мъжки костюми, позволява си да пуши пури и дори да направи немислимото – да поиска развод.
Любовта им унищожава самите тях, но ги вдъхновява да творят. Те сякаш си причиняват болка един на друг, за да намират нужния патос за творбите си. Мюсе се разболява тежко и това съсипва Санд. Тя се хвърля в обятията на лекаря му Пиетро Паджело. Близките му са вбесени и шокирани от поведението й, обвиняват я, че никога не е обичала наистина Мюсе. Според изследователи на живота на Санд обаче писателката е можела да съществува единствено в любовта, за нея връзката с лекаря на Мюсе е било начин да не се самоубие, да не умре от мъка по възлюбения си, който гасне пред очите й. Жорж бяга от Мюсе, сякаш се страхува, че ще го изгуби, затова сама се лишава от него. Нелогично и налудничаво… като любовта им. Алфред й пише: “Не убивай любовта, преди сама да е угаснала. Защото тя ще ти отмъсти!”



Коментари (0)
Вашият коментар