- Г-н Иванов, вие не сте силно политически ангажирана личност, какво ви накара да се включите в инициативния комитет за издигането на ген. Радев за президент?
- Първо, ген. Румен Радев е мой колега. Много добре познавам качествата, които притежава отличният военен летец, първи клас. Разгледайте биографията му. Първенец на випуск във ВВВУ “Г. Бенковски”. Завършва офицерски курс във Военновъздушен колеж “Максуел” в САЩ, а по-късно пак там и магистратура с отличие. Защитава дисертация във ВА “Г. С. Раковски” и е доктор на военните науки. Летателната му кариера е образец на последователно израстване от редови летец до командир. И това е така навсякъде, където е бил: летище Равнец - 11 г., летище Граф Игнатиево - 10 г. Летял е на повече от 10 типа военни самолети,
пролетял е повече от 1400 часа във въздуха - лелеяна мечта за всеки военен
летец
Смея да твърдя, че такава богата биография имат много малко колеги в последните няколко десетилетия. Неслучайно преди 2 г. стана командир на ВВС, като 5 г. бе заместник. Зад тези няколко реда стоят стотици бойни дежурства, рискови полети денем и нощем във всякакви метеорологични условия. Конкретна работа да мотивираш десетките колеги, които ръководиш, да изпълняват своите нелеки задължения да охраняват небето на България. Всички летци - и военни, и граждански, знаят какво означава това и затова го уважават!
- Летяли ли сте с ген. Радев?
- За съжаление не, той е от младото поколение.
- Достатъчно условие ли е да си добър пилот, за да си добър президент?
- На този въпрос не искам да отговоря по принцип. А дали добрият летец ген. Радев може да бъде добър президент? Да, убеден съм, че може! Основание за това ми дава неговата мъжка и професионална позиция досега за ВВС. Ген. Радев защити заветите на първите ни летци - Радул Милков, Продан Таракчиев, Христо Топракчиев, които още 1912 г. защитаваха мъжествено родното небе, на легендарния Димитър Списаревски, който доказа, че
българският пилот е готов да умре, пазейки родината,
влизайки в неравен бой с американските крепости, които бомбардираха София и други градове. Десетки са имената на български летци, които са жертвали живота си за България. За всички нас - летци, клели се да пазим с цената на живота си въздушните граници на България, позицията на ген. Радев по този въпрос ни показа, че има достойни мъже, които отстояват независимостта на нашата родина.
- Преди време Бойко Борисов заяде ген. Радев с репликата, че военният пилот отговаря само за себе си и самолета, а гражданският - за живота на 200-300 души. Има ли основание?
- В никакъв случай не искам да противопоставям колегите летци от гражданската и военната авиация - и едните, и другите се пекат на един и същи огън. Това, което със сигурност мога да твърдя, е, че военният летец е сам в самолета и отговаря за всичко, отговаря да пази небето над България. Не са малко случаите, включително и с моя съвипускник Никола Банков, когато при авария летците загиват, но отклоняват самолета от населени места, където могат да загинат много хора, включително и деца. В такава ситуация те не отговарят само за себе си, а за живота на стотици люде. Известно е, че когато управляваш самолет със скорост 1000-2500 км/час и повече, трябва много точно да предвиждаш бързо изменящата се ситуация, а когато тя е критична, да вземеш точно решение и да го защитиш с цената на живота си. А за това са необходими сериозни човешки качества.
- Как вие, хората от инициативния комитет, ще докажете, че двойката Радев-Йотова е по-добрата лява двойка?
- Президентът е обединител на нацията, а без авиация няма нация. Затова заставаме зад тази президентска двойка. Ген. Радев произлиза от авиацията и затова ще пребъде българската нация, защото роденият да лети не може да пълзи!
- Какво трябва да се промени в президентската институция?
- Ген. Радев подробно и убедително изложи своята управленска платформа. Основното е България да бъде достоен и наистина равностоен член на ЕС и НАТО на основата на националните интереси. Това е неговата кауза.
- С ген. Радев на “Дондуков” ще има ли смяна на оста Запад-Русия?
- Той дава заявка, че България ще сътрудничи с всички държави, които ни уважават и се съобразяват с националните ни интереси. Това е правилният път.
- Какво е състоянието на авиацията у нас?
- Състоянието на българската военна авиация не е плачевно, то е трагично и това е голямата болка не само на мен, а на всички колеги. Сравнявайте сама - през 1974 г. на военен парад в София във въздуха бяхме 137 бойни самолета. Начело беше легендарният ген. Симеонов - командващ ПВО и ВВС, аз бях последен в колоната. Генералът на разборите по време на тренировките се шегуваше с мен, че моята задача е трудна, но ще дойде време и последните да бъдат първи. На земята имаше още толкова резервни самолети и подготвени летци.
Военната ни флотилия допреди десетилетия наброяваше повече от 400 бойни и учебно-бойни самолети. Видяхме какво се случи през така наречения преход. Жалко!
- Как ще коментирате казуса с ремонта на МиГ 29 - министър Ненчев праща двигателите в Полша, въртя-сука и пак опря до завода производител в Москва?
- Правилата за поддържане и ремонт на самолети, техните двигатели и оборудване са известни в цял свят и са почти едни и същи. Заводите производители са единствените, които могат да дават право (лиценз) на други субекти да извършват ремонти и да удължават ресурса на самолетите и двигателите им.
Известно е, че Полша има ограничени права да извършва ремонти на собствените си самолети, а не на самолети от други страни. Просто загубихме много време, а от това загуби България.
- Може ли да се развива космонавтика у нас?
- Българската космонавтика и днес въпреки държавата и мизерните възнаграждения на учените в БАН продължава да се развива. И днес на Международната космическа станция и
на космическата станция, която лети към Марс, работи българска апаратура,
разработена от наши учени. Това са умни и способни хора, последователи на известните в цял свят академици Кръстанов, Серафимов, Мишев.
- Толкова години България си остана само с двама космонавти - ще има ли скоро трети?
- Ще има тогава, когато България разработи сериозна научна програма, каквато имаше за моя полет и за този на Александър Александров. След това тя трябва да се приеме от великите космически държави - Русия и САЩ, и нашата държава трябва да осигури финансово полета на трети български космонавт. Няма я и сигурно никога няма да я има уникалната програма “Интеркосмос”, по която летяха представителите на бившите соцстрани. По тази програма ни беше предоставен безплатно целият ракетно-космически комплекс на Съветския съюз за осъществяване на международни полети в Космоса.
- Ако има трети космонавт, откъде трябва да излети? Соломон Паси предложи да лети от САЩ, съгласен ли сте?
- В момента на Международната космическа станция летят екипажи с представители на Русия, САЩ, Япония (Европа и Азия), но всички те стартират на руски космически кораби “Союз Т.М.” от Байконур и се приземяват там, а след 1 година ще стартират от най-новия космодрум в Русия - “Восточный”.
Тъй като не е известно кога ще има трети български космонавт, не мога да прогнозирам откъде ще излети.
На световния конгрес на участниците в космически полети (АУКП) във Виена в началото на месеца по-младите колеги, летели по 300-500 денонощия в Космоса, защитиха много интересна теза. От орбита не се виждат изкуствено създадени граници на Земята. Затова и на Международната космическа станция няма езикови и национални бариери, а властва трезвият разум! Разбира се, не може да бъде другояче, защото те виждат малката, много красива, но и толкова уязвима планета Земя. Добре ще е и политиците, властващи на Земята, да възприемат това!
С първия български космонавт Георги Иванов разговаря Лиляна Клисурова
CV
Георги Иванов е генерал-лейтенант от запаса
Първият български космонавт
Депутат в 7-ото велико народно събрание (1990 - 1991)
Включи се в инициативния комитет, издигнал ген. Румен Радев за президент.
Коментари (0)
Вашият коментар