Напишете дума/думи за търсене

Тормоз и скръб раждат гения на Тома Жоли

Тома Жоли

Дръзкият спектакъл за откриването на олимпийските игри в Париж постави във фокуса на световното внимание един 42-годишен актьор и режисьор. Тома Жоли, който плени публиката с първия пърформънс за старта на олимпиада извън традиционния стадион, успя да разтърси социалните мрежи не само заради невижданото светлинно-звуково представление, а и заради интерпретацията на шедьоври от историята на изобразителното изкуство, както и свободата на половете.

И точно затова шоуто не беше приветствано единодушно

Най-обсъждана се оказа сцената с пиршество, в което хиляди видяха препратка към прочутия стенопис на Леонардо да Винчи "Тайната вечеря", изобразяваща Исус Христос и 12-те апостоли. Други твърдяха, че става въпрос за съвсем друга творба - "Пирът на боговете" на нидерландския художник Ян Херманс ван Бийлерт. Хора от различни националности се възмутиха от драг кралиците, транссексуалния модел и голия певец, гримиран като гръцкия бог на виното Дионис. Българският фейсбук буквално прегря от критики към церемонията, въпреки че някои видяха уникален спектакъл.

Тома Жоли беше обещал да разкаже историята на една страна, богата на разнообразие, и удържа на думата си. Но за тази си своя дързост получи най-много критики. Мозъкът зад грандиозния спектакъл бе нападнат и за това, че

не крие своята различна сексуалност,

а някои го обвиниха, че заради това, че е гей, е включил ЛГБТИ обществото в събитието. Въпреки това Жоли обясни, че неговата цел не е била да бъде подривен и да шокира, а да насърчава републиканските идеи, доброжелателството и приобщаването.

42-годишният евреин е известен с амбицията да превръща своите представления в истинска наслада за окото и вероятно по тази причина е избран още преди 2 г. да организира церемонията по откриването на Олимпиадата в Париж. Жоли призна пред френските медии, че когато му предложили, се обадил на майка си и се разплакал. Според близките му това е най-великият момент в кариерата му, въпреки че е правил и 18-часово представление.

Церемонията по откриването беше гледана от повече от милиард зрители по целия свят, а Тома беше похвален за своята изобретателност и дързост. И дори да не е харесан от някои, той със сигурност, меко казано, не остана незабелязан.

Но дали някой е предполагал, че едно тормозено момче от Нормандия ще стигне до Париж и ще удиви целия свят?

Оказва се, само баба му...

Иначе още от малък Жоли имал талант да създава представления. Той е роден на 1 февруари 1982 г. в Руан. Майка му е медицинска сестра, а баща му - печатар. Израснал е в Ла Рю Сен Пиер, село на 30 км от града, без театър и опера, но на него не му били необходими. Още на 5-годишна възраст разигравал въображаеми постановки в спалнята на родителите си в ритъма на "Силата на съдбата" на Верди. "Това не беше балет, но аз импровизирах като хореограф, правех големи жестове с ръцете си, давах указания на измислени танцьори", разкрива пред Le Monde през 2022 г. Тома Жоли.

Междувременно той сподели и че когато бил малък,

баба му му ушила празничен тоалет, който тя нарекла "Костюм от светлина"

42-годишният режисьор смята, че тази дреха е създала съдбата му. Тя била сигурна, че след като го е благословила по този начин, пътят му е чист и той ще постигне невероятни неща.

Годините в средното му училище обаче били тежки и белязани от тормоз. Още тогава било известно, че Жоли е гей и заради това бил често подиграван и малтретиран. Пред френски медии той е разказвал, че е бутан по коридорите от другите ученици, по-големите от него го затваряли в тоалетните или го събличали, за да видят половия му орган и да разберат дали е момче или момиче.

Тома описва този период от живота си като доста болезнен, но и важен, защото е оформил силната му личност. Изковава решителността и артистичната му идентичност. "Тормозът в училище само затвърди това, което исках да бъда - отбеляза той пред Le Figaro. - Очевидно е насилие да си жертва на тормоз. Но това, което беше изненадващо, е, че веднага си казах: "Не отговарям на този модел, но това не означава, че ще го променя. В действителност те трябва да извървят пътя и да ме включат в своя свят. Ако той не е достатъчно голям, за да ме внедрят в него, те са тези, които имат проблем, не аз."

Отхвърлен от връстниците си, за него театърът се превръща в пространство на свобода

и изразяване, но и отдушник. На 11-годишна възраст се присъединява към детска театрална трупа в столицата на Нормандия - преживяване, което оставя отпечатък върху него и потвърждава амбициите му.

По-късно на пейките на театралния факултет в университета в Каен учи бъдещата си професия с истинска страст. "Очите му се движат през цялото време, той наблюдава всичко, например как работи дадено нещо, и тогава намира решението", разкри един от бившите му преподаватели. С диплома в ръка, младият гений се присъединява към училището Theatre national de Bretagne в Рен, защото е влюбен в представленията на Станислас Нордей, ръководител на образователната институция.

Междувременно заедно с няколко състуденти създава собствена компания - La Piccola Familia. Чрез нея бързо налага различния си почерк и кариерата му се изстрелва във висините. Започват да наричат хомосексуалиста гений, след като получава наградата "Молиер" заради представянето на 18-часов епос в двора на Папския дворец в Авиньон през 2014 г.

Всичко започва през 2010 г., когато изживява раздяла със свой любим. Вместо да изпадне в депресия, той се отдава на титаничен проект, а чувствата му се превръщат в двигател на неговото изкуство. Тома Жоли решава да постави пиесата "Хенри VI" от Шекспир - 18-часов театрален маратон. Това шоу, приветствано заради своето майсторство, изстрелва актьора в световния елит. Но той не се задоволява само с театъра и решава да изследва и света на операта. През 2016 г. поставя "Фантазио" от Офенбах в Опера-Комик, а 6 г. по-късно "Ромео и Жулиета" от Гуно в Парижката опера. Неговите лирични продукции се характеризират със зрелищна постановка и изобретателно използване на светлинни и звукови ефекти, спомагащи за обновяването на жанра и привличането на нова публика.

През 2022 г. той отново предизвиква себе си и подобрява собствения си рекорд с тетралогия – комплект от четири произведения (включително "Ричард III"), изпълнена за 24 часа, в която Жоли играе бъдещия крал Ричард.

Ексцентричното в кариерата му е и постановка с нова версия на рок операта "Стармания" от Мишел Берже и Люк Пламондон през 2022 г. Грандиозните светлинни ефекти и ретро-футуристичните костюми са такъв триумф, че му донасят два "Молиера". Единият е за музикален спектакъл, а другият за визуално и звуково създаване. Този успех потвърждава таланта му да преоткрива класиката и привлекателността му за широката публика.

През цялата си кариера Тома Жоли се застъпва за театър, който е достъпен за всички. Той защитава идеята за "популярен спектакъл", който не е жертва на артистичните стандарти, а се стреми да бъде близо до публиката - прост и жив.

"Ако театърът не е популярен, за мен това не е театър", категоричен е 42-годишният гений. Тази философия понякога предизвиква противоречия с някои творци в бранша, особено през 2020 - 2022 г., докато той е директор на "Ке" - националния драматичен център в Анже. Подава оставка и напуска поста, когато е назначен за артистичен директор на церемонията по откриването на олимпиадата в Париж.

Въпреки това Жоли остава верен на визията си, като се стреми да обнови театралните институции и да ги направи по-приобщаващи.

"Обичам да разказвам истории и има хиляди начини да ги инсценирам

- споделя Тома. - Бих искал един ден да се пробвам в киното като актьор или режисьор. Бих искал да бъда и артистичен директор на видео игра, която вече се е издигнала до ранга на изкуството, но ще остана верен на театъра, който никога няма да напусна. Остава въпросът дали ще имам достатъчно живот, за да се случи всичко това."

След грандиозния спектакъл на 26 юли се появиха спекулации за бъдещето на Тома Жоли. Говори се, че той ще оглави "Театър Марини" в Париж - престижно място, което ще му даде голяма възможност да разгърне възможностите си.

Изненадите предстоят.

Режисьорът на откриването извървява дълъг път от Нормандия до Париж – малтретират го в училище, заключват го в тоалетните. Но всички трудности го създават като творец и личност
Режисьорът на откриването извървява дълъг път от Нормандия до Париж – малтретират го в училище, заключват го в тоалетните. Но всички трудности го създават като творец и личност
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X