Детето се научава да говори, защото се развива сред възрастни, където комуникацията чрез артикулиран език е елементарна. Речта при децата обикновено се появява около първата година от живота, но понякога времето, в което започват да говорят, може да се забави.
Ако вашето 2 или 3-годишно дете изпитва затруднения, може би се питате как да му помогнете да проговори.
Нека започнем от самото начало. Когато бебето е било още плод в утробата.
Въпреки очевидното си откъсване от света, плодът е способен да възприема и обработва стимули, които достигат до него отвън, особено слухови стимули.
Гласът ви достига до него доста изкривен в утробата. След раждането бебето може да разпознае преди всичко гласните на майчиния език.
• Фетусите могат да различават звуците и шумовете в утробата, както и тези от външния свят.
• Обръщат внимание и реагират на стимули.
• Те усвояват факта, че звуците имат значения и служат за комуникация.
• Разпознават гласа на майката и този на други членове на семейството, които ги стимулират по систематичен начин.
Говоренето с бебето преди раждането благоприятства развитието на слуха му; повишава уменията, които в езиково отношение ще има в бъдещото си развитие и намалява възможните нарушения във вербалния му език. Всичко това, според публикация на УНИЦЕФ.
Ако искате да му помогнете да говори и да напредни в слуховото си обучение, говорете с бебето си, пейте му и му четете приказки, докато е още в утробата.
Но ако вашето дете е вече на 2 или 3 години и все още не говори, все още имате много алтернативи за насърчаване на неговата вербална комуникация.
Първо, трябва да се уверите, че не страда от физическо или психологическо разстройство, което забавя речта му.
4 нарушения, които затрудняват езика
Речта при детето се появява почти по инстинкт, тъй като се осъществява чрез простото действие на имитиране на хората около него. Да се научиш да говориш, отнема време.
• Детето издава фонеми от 6-месечна възраст.
• Казва няколко думи между 9 месеца и една година.
• Разширява неговия речников запас от първата година от живота нататък.
• Конструира цели изречения на възраст между 2 и 3 години.
След като тези етапи са преодолени, може да се каже, че детето знае как да говори. Има обаче бебета, за които е невъзможно да преодолеят фонологичните бариери и да достигнат 3-годишна възраст, без да могат да говорят правилно. Тяхното увреждане може да се дължи на различни нарушения, които възпрепятстват езика, сред които се открояват следните:
1. Просто езиково забавяне
Децата с просто изоставане в речта не използват или използват само някои от фонемите, използвани от други деца на тяхната възраст. Те имат известно забавяне в използването на фонемите и синтаксиса по отношение на тяхната възрастова група.
За щастие, това разстройство може лесно да се коригира и не е симптом на някакъв психологически или физически дефицит.
2. Увреждане на слуха
Деца с глухота или друго увреждане на слуха, тъй като не чуват добре, не могат да се научат да издават звуци.
Лесен начин да разберете дали детето ви има това разстройство е да издавате шум или да викате името му, когато не може да ви види. Ако детето ви не се обърне, за да погледне какво се случва или да ви отговори, вероятно то не чува добре.
3. Аутизъм
Това е нарушение на развитието, което е значително очевидно в устната комуникация. Децата с аутизъм имат изразени езикови увреждания и може да се окаже почти невъзможно да се разберат.
4. Стрес в детството
Децата, страдащи от детски стрес, могат да имат езикови затруднения. Това състояние, независимо от неговия произход, заедно с липсата на родителска обич и липсата на внимание и отдаденост, оказва отрицателно въздействие върху лексикалното развитие.
Ако детето ви все още не може да се изразява, консултирайте се с психолог, логопед или детски невролог.
Как да помогнем на 2- и 3-годишните да проговорят?
Дете без езиково разстройство или физическо или психологическо увреждане, рано или късно се научава да говори. Но ние, възрастните, може да му помогнем да се научи да говори по-бързо.
Как да направим това? Чрез игра.
Вокалните игри помагат на децата да говорят
Вокалните игри помагат на бебетата да „бълбукат". Тъй като тези дейности включват звуци, те служат не само за стимулиране на неразбираемото бърборене, но и за езиковото развитие.
Чрез играта 2 и 3-годишните развиват както физически, така и умствени умения. Тези упражнения са предназначени както да стимулират ученето, така и да забавляват малките. Ето две от тях.
1. Играта за превод на звуци
Това упражнение е доста просто. Състои се само от имитиране на същия чут звук и назоваване на предмета, животното или въпросния елемент.
Например: Ако куче лае, трябва да имитираме лая на кучето и да кажем на детето думата „куче".
2. Играта на непознаването
В тази игра възрастният ще се преструва, че не знае какво иска детето. Ако родителите винаги очакват отговорите на децата си, децата няма да изпитват толкова голяма нужда да говорят.
Например, когато детето иска да пие вода и само сочи към мястото, където държите чашите или върховете му или към крана, родителите не трябва да тичат да утоляват жаждата си. Играта на непознаването се състои в това да го попитате няколко пъти от какво има нужда. След това може да му дадете да пие, докато повтаряте думата „вода".
Детски песни
Те имат прости текстове, рими и повторения, които улесняват разбирането и запомнянето и са придружени от движения, жестове и игри, които стимулират двигателното развитие.
Те са чудесна игрова дейност, в която се пресичат няколко поколения и културното наследство на региона, който обитават родители и деца, утвърждавайки тяхната идентичност и чувство за принадлежност.
На фонетично и фонологично ниво пеенето и танците насърчават кохерентност и сплотеност - елементи, които помагат за преодоляване на грешки или комуникационни проблеми. Знаете ли, че дете с дисфемия не заеква, когато пее?
Това проучва педагогът Моника Перес Базоко в изследването си за влиянието на музикалната терапия върху деца с езикови проблеми. Тя заявява, че „Ако накараме дете с дисфемия да говори в ритъм (например под ударите на барабан), така че да произнася по една сричка за всеки такт, дисфемията изчезва."
Други съвети, които да помогнат на 2- и 3-годишните да проговорят
• Използвайте бебешки говор: Това не е нищо повече от говорене на бебето с висок и бавен глас, като използвате умалителни думи. Използвайки тази техника, ще привлечете вниманието на мъничето и детето ще разбере по-добре какво му казвате. Тези модификации на речта улесняват изучаването на език.
• Говорете с детето: Най-добрата техника да помогнете на 2- и 3-годишните да проговорят е да им говорите. В този момент трябва да се възползвате от вниманието на детето. Например, ако гледа предмет, назовете името на въпросната вещ, дайте им я и започнете да говорите за нея. В идеалния случай трябва да се опитате да накарате детето си да повтори думите, които казвате.
• Дайте му време: Важно е да уважавате неговото време и мълчанието му. Не го затрупвайте с въпроси, корекции и формалности, които не са важни. Например, когато спряга неправилни глаголи по естествен начин, а не според правилата на граматиката.
• Използвайте езика на тялото: Жестовете и езикът на тялото също са форми на комуникация, които могат да помогнат на детето ви да развие речта. Така че, опитайте се да използвате жестове, които привличат вниманието на детето ви по време на разговори.
• Повтаряйте какво казва и го коригирайте: Две и тригодишните трябва поне да се опитат да кажат няколко думи. В тези случаи добра техника е да повтаряте бавно казаното, за да ги насърчите да продължат да говорят. Освен това, ако правят „грешки", когато произнасят нещо, бъдете търпеливи, не забравяйте, че те все още се учат и ги коригирайте с любов.
• Четете приказки: Приказките са чудесен начин да разширите езика на 2- и 3-годишните и на свой ред да им помогнете да се научат да говорят. В тази връзка може да четете приказки на детето си преди лягане или по всяко време на деня. В идеалния случай трябва да изберете кратки истории с големи, цветни снимки, така че да може да им покажете изображенията и да ги насърчите да ги идентифицират.
Кога да посетите специалист
Имайте предвид, че типично дете на 2 години разбира приблизително 500 думи и произвежда минимум 20 думи. То посочва части от тялото и участва в прости игри.
От 2- до 3 годишна възраст децата разработват въпроси, учат песни, а степента им на взаимодействие в игрите с другите деца е много по-висока, което ще окаже влияние върху бързото развитие на езика. Ако не наблюдавате нито един от тези признаци, има възможност за проблем, който трябва да бъде идентифициран възможно най-скоро.
Коментари (0)
Вашият коментар