До тригодишна възраст децата имат около 900 или повече думи в изразителния си речник. Те вече могат да свържат три или четири думи в изречение. Тогава с този страхотен репертоар в техния речник, какво разбират тригодишните деца, когато им говорим?
Трябва да уточним, че езиковото развитие не е еднакво за всички деца на една и съща възраст, т.е. има вариации. Те са свързани с индивидуални фактори и фактори на околната среда, които могат да променят скоростта на усвояване и развитие на езика на различни етапи.
Етапите, през които преминават децата от раждането до усвояването на основните структури за изучаване на език, са следните:
• Прелингвистична възраст (0-12 месеца). В края на първата година децата ще кажат първите си думи - „мама“ и „татко“. По отношение на разбирането, те чуват името си и са в състояние да разберат прости команди, като "дай ми" и "вземи".
• Езиков етап (12-18 месеца). Започват сложен процес на езиково развитие. Те могат да изрекат около 20 думи и да комбинират двете заедно. „Мамо дай“, „Татко ела“ и т.н. Техните разбирания нарастват и, ако бъдат помолени, те носят предмети от едно място на друго.
• Телеграфен език (18 месеца-3 години). На две години те могат да произнасят около 250 думи. Тук започват да разбират въпроси и все по-прости инструкции.
• Сложни изречения (3-6 години). На три години децата вече владеят около 900 думи, а на шест - около 2500 думи. На шест години те вече са придобили основните структури за езиково обучение.
Изчерпателен език на тригодишна възраст
От тригодишна възраст децата започват да участват и да си взаимодействат в нов контекст, като детска градина или други развлекателни дейности. В резултат на това те могат да произвеждат повече думи и следователно да разбират повече.
От три до четири години разбирането и изразителният език на детето ще се подобрят много. През тази година те ще научат повече лексика. Малчуганите преминават от използване на около 900 думи до около 1200.
Очевидно е, че тези цифри са приблизителни. Както казахме преди, не всички деца се развиват с еднаква скорост. Сега еволюцията и усвояването на развитието на устния и всеобхватен език зависят от два фактора, които са индивидуални и свързани с околната среда.
• Индивидуални фактори. Те се отнасят до физическо и психологическо съзряване. Ако детето страда от забавяне на съзряването или неврологичен проблем, това ще повлияе на езиковото му развитие и разбиране. Следователно ще бъде по-бавно.
• Фактори на околната среда. Те са свързани с контекста и средата, в която детето работи. Това може да е раждането на брат или сестра или липсата на стимули, внимание и обич ще има отрицателно въздействие върху комуникацията, езиковото и когнитивното развитие на детето.
Следователно семейството играе основна роля в развитието на устния и цялостен език в ранните години на детето.
Предлагането на децата ни комуникативни ситуации е от съществено значение. Чрез разговори по време на игри, разходки, четене, ежедневни задачи ние ще им помогнем да придобият визуални, слухови, тактилни, двигателни, когнитивни и социални умения. Всички те са важни за езиковото развитие.
Какво разбират тригодишните деца, когато им говорим?
На тази възраст децата могат да разберат много повече, отколкото да изразят. Така че тригодишните деца могат:
• Да отговорят, ако ги извикате
• Разбират въпросите и им отговарят
• Разбират и изпълняват заповеди
• Идентифицират някои цветове и имената на някои форми (кръгове и квадрати)
• Знаят кого имате предвид, когато говорите за членове на семейството: брат, баба, леля, братовчеди
• Започват да разбират прости отношения време-пространство като сутрин и вечер
• Овладяват и разбират общи думи (куче, котка, къща, кола, ябълка), но не и най-общите категории
• Започват да разбират абстрактни понятия като красиво, грозно, далече, близо
• Следват разказа на история, без да имат нужда от снимки
Как да говорим с деца, за да насърчим развитието им на устен и изчерпателен език
• Винаги говорете бавно и ясно, ако искате да ви разберат.
• Въпреки че може да изглежда незначително, важно е да говорите с детето си с лице към него и на неговата височина. Това ще го направи по-склонно да ви слуша и следователно да ви разбира.
• Използвайте позната лексика с познати думи, отнасящи се до предмети и хора в ежедневната им среда.
• От съществено значение е да говорите и да водите разговори с детето винаги, когато можете. Полезно е да говорите с вашето малко дете за ежедневните задачи, да описвате места, когато се разхождате, да четете приказки и т.н.
• Трябва да им дадете възможност да изразят себе си, дори и да не разбирате много добре какво се опитват да кажат.
• Ако детето ви направи грешка или каже грешна дума, поправете го, като повторите думата правилно по естествен начин. По този начин то няма да бъде разочаровано или смутено от начина, по който говори.
Взаимодействието със социалната среда е от съществено значение, тъй като децата се учат да говорят и разбират в семейната си среда. По-късно техният език и разбиране ще растат в други контексти като детска градина, училище или други развлекателни дейности.
От съществено значение е да предложим на тригодишните деца качествени комуникативни взаимодействия, където те могат да изразят себе си и да общуват. Няма значение дали те не разбират всичко, което казваме, все пак е важно да им говорите и да водите разговори с тях. Трябва да им дадем възможност да изразят себе си, дори и да не разбираме какво казват.
Коментари (0)
Вашият коментар