Напишете дума/думи за търсене

Как да възпитаваме децата си с положителна дисциплина

Чудили ли сте се дали има начин да възпитавате децата си, който да ви хареса? Или ако може по някакъв начин да разберете какво стои зад лошото поведение на вашето дете и да може да го разберете по конструктивен начин и за двама ви? Две от опциите, които може да изберете, са уважително родителство и положителна дисциплина. Те включват възпитание с взаимно уважение и сътрудничество.

В цялата история на човечеството възпитателните методи се коренят в използването на наказателни дисциплини - нещо, което има отрицателни ефекти. Въпреки това, в търсене на алтернативи, родителите често отиват в другата крайност и разрешават на детето всичко, което то иска.

Като ефективна алтернатива на тези два образователни модела се появи уважителното родителство. Това се основава на сътрудничеството между родители и деца. Основава се на уважение, включващо детето в отговорност и автономност, обич, съпричастност и свобода на действие.

От гледна точка на тази нова парадигма, както и в модела на позитивната дисциплина, няма добри или лоши деца, а просто добро и лошо поведение. Следователно това означава да променим идеите си, за да възпитаваме децата си с любов и
уважение.

Положителната дисциплина позволява на децата да бъдат поставени граници, без да ги кара да се чувстват сякаш са атакувани.

Уважителното родителство е етична позиция в живота, която надхвърля грижата и възпитанието. Това е начин на живот и отношение към другите с уважение. Ако искаме да възпитаме децата си да бъдат уважителни, свободни, щастливи и честни възрастни, трябва да ги образоваме според тези ценности и принципи.

Уважителното родителство се стреми да отговаря съпричастно на нуждите на децата и да разбира техните емоции според тяхното развитие. Това означава да възпитаваме децата на уважение, любов и равенство, а не с репресии, заплахи, викове, наказания, подкупване с награди, унижение, етикетиране, пренебрежение и т.н.

Берна Искандар е един от световните популяризатори и разпространители на философията на уважителното родителство. Тя обяснява, че уважителното родителство предлага разумни, ненаказателни ограничения и смислени правила според степента на зрялост на малките. За много родители обаче е трудно да практикуват, защото им липсват препратки от собственото им детство. Това е така, защото тяхното възпитание вероятно включва управленски модели или се основава на борба за власт, подчинение и обучение.

Възпитание с ограничения
Понякога бъркаме уважителното родителство с това да оставим децата си да правят каквото искат, но положителната дисциплина не означава възпитание без граници. Означава да сме по-близо до децата си, за да ги подкрепяме, приемаме и ценим. Това служи като основа за техния растеж и развитие.

Едно дете се нуждае от удовлетворяване на неговите изисквания. То също има нужда родителите си да бъдат във връзка с неговата детска природа и да се отнасят към него с уважение и любов. Принуждаването му да учи с награди и наказания и контролирането на детството му противоречи на неговата природа.

Положителна дисциплина
Положителната дисциплина е демократичен образователен модел, в който правилата и границите се създават съвместно от уважение и обич. Не се използват изнудване, наказание или заплахи. Положителната дисциплина създава сигурна привързаност у децата.

Създадена е от Алфред Адлер, детски психиатър, заедно с
Рудолф Драйкурс през 20-те години на миналия век. Доразвита е от психолозите Джейн Нелсен и Лин Лот през 80-те години.
Положителната дисциплина помага на възрастните да разберат неподходящото поведение на децата. Тя насърчава положителни нагласи и ги учи на добро поведение, отговорност и междуличностни умения.

Критерии за положителна дисциплина
Уважителното родителство се ръководи от принципите на безусловна любов, уважение, равенство, хоризонтална връзка, емпатия, отзивчивост и установяване на здравословни граници.
• Помага на децата да имат чувство за връзка (принадлежност и важност).
• Дава възможност да бъдеш любезен и твърд в същото време (да бъдеш уважителен и насърчаващ). За някои родители е лесно да бъдат щедри, но е трудно да бъдат строги. Това е така, защото сме склонни да бъркаме властта с господството.
• Ефективно е в дългосрочен план (наказанието работи в краткосрочен план, но има отрицателни резултати в дългосрочен план).
• Включва повече насърчаване и по-малко хвалене. Да давате насърчение, означава да обръщате по-малко внимание на недостатъците и да подчертавате добродетелите. Това означава да гледате на детето с „позитивни очи“, без да го правите зависимо от похвала.
• Преподава ценни социални и житейски умения за развитие на добър характер. Например уважение, загриженост за другите, решаване на проблеми, сътрудничество и т.н.
• Кани децата да открият собствените си ценности и насърчава конструктивното използване на личната сила и автономия.
• Гледа на грешките като на източници на учене.

Активното слушане е съществен елемент от позитивната дисциплина.

Грешките са равни на учене
Начинът, по който възпитаващият реагира на грешките на детето, ще рефлектира върху качеството на връзката между възрастния и детето. На децата трябва да се покаже, че могат да се учат от грешките си. Те със сигурност не трябва да бъдат карани да се чувстват зле за тях.

Педагозите и семействата трябва да намерят начини да осмислят поведението на децата, така че те да научат обещаващи умения. Накратко, те трябва да постигнат чувството за принадлежност и важност, което е в основата на ученето. Това означава, че те ще изградят здравословно самочувствие и самооценка за своя растеж.

Добрата връзка между дете и възрастен изисква време, а също и комуникационни умения. Те позволяват установяването на връзки на доверие и емоционална сигурност. Както уважителното родителство, така и положителната дисциплина ни позволяват да изследваме и подобряваме социално-афективната среда на съвместно съществуване и учене.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X