Напишете дума/думи за търсене

Менюто на бъдещето, или как да се храним устойчиво и балансирано

Темата за начина, по който се храним, и влиянието му върху нас и околната среда набира все по-голяма популярност и далеч надминава нашите вкусови предпочитания и диета. Неслучайно вече не става дума само за здравословно хранене, а за балансиран и устойчив начин на живот, защото от хранителните ни навици зависи не само нашето лично здраве, но и здравето на планетата ни. Мнозина експерти твърдят, че балансът може и трябва да бъде намерен с консумация на повече плодове, зеленчуци и фибри, а приемът на месо и млечни продукти да бъде ограничен.

Менюто на бъдещето, колкото и абстрактно да звучи, включва основно растителни продукти и все повече потребители се припознават с този начин на хранене. Този модел до голяма степен се припокрива и с т.нар. „планетарна здравословна диета“, защото, добавяйки устойчиво към здравословно по отношение на нашето меню, несъмнено вече говорим за такъв модел на хранене, включващ повече храни на растителна основа. Важно е да кажем, че този модел не е много по-различен от съвременните препоръки за балансирано хранене, като включва по-силен фокус върху растителните продукти.

Едно от проучванията на Европейската комисия, проведено през 2020 г. в целия Европейски съюз, показва, че за 70% от анкетираните здравословното хранене е най-важното нещо за устойчив начин на живот. Освен потребителите, търговците на хранителни стоки също осъзнават отговорността си и предприемат редица мерки в тази посока. Чудесен пример за такава компания е Lidl.

Компанията прие нов пакет от мерки за изпълнение до 2025 г., предназначени да подкрепят здравословното и устойчиво хранене. Спрямо последните глобални изследвания на водещи експерти Lidl се ангажира да работи още по-амбициозно в посока увеличаване на растителния и пълнозърнестия асортимент и намаляване на солта и захарта в продуктите си собствена марка. Така компанията надгражда досегашните си усилия да предлага качествени, здравословни и устойчиви хранителни продукти.

Развивайки продуктовата си гама от собствени марки въз основа на най-новите научни познания, с фокус върху предлагане на максимално изчистен краен продукт, Лидл България въвежда редица иновации. Такъв пример е собствената марка Vemondo, подходяща както за вегани и вегетарианци, така и вкусна алтернатива за любителите на месото. За тях е достъпен и етикетът „Clean Label” върху част от местните продукти, който обозначава серия с липса на консерванти и овкусители. Те са произведени с минимум 90% съдържание на месо, при което не са използвани механични методи за отделянето му. А за хората, които имат някои от най-често срещаните хранителни непоносимости, серията „free from” включва продукти както без глутен, така и без лактоза. Освен тези предложения, всеки ден в магазините на веригата може да се намери богатата гама от свежи плодове и зеленчуци, проверени за над 700 вида остатъци от пестициди.

Изводът тук е, че ако търсите баланса за себе си и планетата, трябва да консумирате храната си отговорно и с мисъл за природата. Важно е да уточним, че не става дума за лишения и диети, а за правилно разпределение на менюто и включване на повече растителни храни и фибри. Сигурни сме, че с малко воля всеки може да се храни по-здравословно и в същото време да бъде в полза на околната среда. А най-хубавото е, че вече този тип хранене е масово достъпен благодарение на вериги като Lidl.

  • Ключови думи:
X