Напишете дума/думи за търсене

Емоционални характеристики на надарените деца

Децата с висок капацитет или надарените деца са склонни да учат невероятно бързо. За тях обаче не всичко е просто. Въпреки че могат да напредват по-бързо от връстниците си, те често се нуждаят от подкрепа, за да управляват емоциите си и да се справят с определени социални ситуации.

Сложността на тяхното развитие не се наблюдава само в техния интелект, но и в емоционалната им сфера. Те често се сблъскват със ситуации в социалната сфера, съответстващи на тяхното академично ниво, но за които не са подготвени на ниво емоционално управление.

В действителност тяхната жизнена интензивност не се характеризира с усещане за повече от другите, а с конкретния начин, по който те преживяват света: като по-живи, проникващи, интензивни и сложни натури.

Надарените деца не са еднакви. Всяко от тях има свои собствени качества, които го превръщат в особен индивид. Въпреки това има много общи черти, въпреки че не всички ги проявяват в една и съща област.

Когнитивни черти
• Големи сили на абстракцията.
• Интерес към решаване на проблеми.
• Ненаситни навици за четене.
• Широк речников запас.
• Интелектуално любопитство.
• Критично мислене, скептицизъм и самокритика.
• Целенасочено поведение.
• Възможност за самостоятелно обучение.
• Разнообразие от интереси и способности.

Творчески черти
• Креативност и изобретателност.
• Добро чувство за хумор.
• Добри умения за въображение.
• Отворени към стимули.
• Интуиция.
• Гъвкавост.
• Самоприемане и незачитане на социалните норми.
• Ангажираност с избрана от тях работа.

Афективни черти
• Необичайна емоционална дълбочина и интензивност.
• Чувствителност или емпатия към чувствата на другите.
• Високи очаквания към себе си и другите.
• По-голямо самосъзнание.
• Нужда от емоционална подкрепа.
• Необходимост от съгласуваност между абстрактните ценности и личните действия.
• Напреднали нива на морална преценка.
• Идеализъм и чувство за справедливост.

Поведенчески черти
• Спонтанност.
• Ентусиазъм.
• Фокус върху техните страсти.
• Съпротива на променящите се дейности, когато са погълнати от собствените си интереси.
• Нужда от малко сън или почивка.
• Постоянно задаване на въпроси.
• Ненаситно любопитство.
• Импулсивни, тревожни и енергични.
• Решителност във важни области.
• Високи нива на неудовлетвореност.
• Непостоянен темперамент, особено по отношение на възприятието за провал.


Емоционалното измерение на надарените деца
Много хора са склонни да мислят, че надарените деца са малки интроверти, с тенденция да се изолират. Може също да ги разпознават като доста невротични и нелюбезни и т.н. Това обаче не са нищо повече от стереотипи. Някои проучвания твърдят, че има редица предразсъдъци относно надареността, които са увековечени от обществото и карат хората да вярват, че този тип деца изпитват социален и емоционален дискомфорт.
Надарените деца не са непременно затворени, както околните често си мислят. Нито пък имат изразени проблеми във връзка с другите или са особено тревожни и депресирани.

В интерес на истината, надарените индивиди може да са по-малко склонни към депресия, тревожност или самоубийство.
Те могат да демонстрират подобни нива на благополучие и стрес като тези на обикновения човек. Освен това могат да бъдат също толкова приятни и съвестни и да притежават толкова добри социални умения, колкото някой индивид със средни интелектуални способности.

Въпреки това не всички надарени деца функционират добре в емоционални и социални измерения, точно както не всички средностатистически хора, интелектуално погледнато, знаят как да се справят с емоциите си.

С две думи, не всички надарени деца изпитват емоционални и социални проблеми, както хората често са склонни да вярват.

Какво показват изследванията?
• Надарените деца са по-чувствителни емоционално и физиологично към околната среда.
• Надарените ученици (от 9 до 15 години) с ниско самочувствие са уязвими към емоционален дисбаланс. Момчетата изпитват повече поведенчески и емоционални проблеми, отколкото момичетата.
• Надарените деца имат по-ниско ниво на саморазкриване/откритост и самооценка. Освен това с напредване на възрастта нивата на емпатия и социални умения намаляват.
• Те имат по-високи негативни настроения. Те се отразяват в по-ниски нива на субективно благополучие и емоционална интелигентност, отколкото при ученици без дарби.
• Надарените деца са склонни да показват по-високи резултати по отношение на безпокойство, свръхчувствителност, социални грижи и перфекционизъм.
• Те имат по-висок резултат при депресия и се описват като по-невнимателни, с по-ниска социална функционалност. Имат и по-лошо възприятие за състоянието на физическото си здраве.

Някои изследвания предлагат резултати, които са съвместими с хипотезата за по-голяма уязвимост към тревожност и разстройства на настроението. Други проучвания пък предлагат данни, които отхвърлят тази хипотеза. Освен това някои изследователи твърдят, че талантливите деца могат да имат проблеми във взаимоотношенията, докато други техни колеги твърдят обратното.

Следователно, тези проучвания ни позволяват да потвърдим, че надарените деца могат или не могат да изпитват емоционални проблеми, точно както ненадарените деца.

Най-важно е да помним, че всички хора са различни.
Някои от нас са по-силни в определени емоционални черти от други.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X