Най-напред се уверете дали учителят наистина е нарочил вашия тийнейджър, или това е само илюзия в главата му. Такива илюзии се раждат лесно в тази възраст, защото хлапетата стават мнителни и като цяло са настроени негативно. Смятат, че всеки ги критикува, че никой не ги разбира, но пък всички искат да ги прецакат. Би трябвало да е ясно и за тях, че учителите не са приложения в телефона, ами са реални хора със своите симпатии, антипатии и всевъзможни настроения. Понякога един учител е страхотен с всички деца, дори е техен любимец, но точно вашето дете не му е симпатично. Възможно е да му/й напомня на друг ученик, с когото е имал проблем и инстинктивно да се държи по-остро с него.
Друга опция е да го дразни нещо у вашия наследник – например това, че ходи с прекалено дълга коса, че говори много в час, че демонстрира финансови възможности, дори това, че е извънредно добър по неговия предмет. Разбира се, най-често учителите нарочват някого заради проблеми в неговото поведение и системна липса на подготовка по техния предмет. Опитайте да разберете първо от самия тийнейджър какви според него са причините да бъде под прицел. Той/тя ще ви развие теорията, че няма никаква причина за това и че „онзи просто е гадняр и ме мрази“. Недейте да спорите, но на следващия ден отново зачекнете разговора. Запазете спокойствие и не критикувайте сина или дъщеря си за това, че си измисля, защото още не сте сигурни дали пък няма право. А вие знаете колко малко му/й трябва, за да се почувства несправедливо нападнат/а. Ако успеете да установите причината, решете заедно как да действате.
Ако причината за антипатията е субективна – например даскалът не обича момчета с дълги коси, трябва да обясните на сина си, че наистина не е справедливо, но тепърва ще среща хора, с които взаимно ще имат симпатии или антипатии без особено значима причина. А пък едно от основните неща, които е добре да усвои в даскало, е умението да се приспособява. Както и това да неглижира дребните проблеми, които не зависят от него. Говорете за това, че много пъти нещо няма да бъде честно, но има битки, които си струва да се водят и други, които са излишни.
Ако този даскал не обича дълги коси или пък се дразни на скъпия часовник на дъщеря ви, нищо няма да попречи косата да се върже в часовете му, а часовникът да се скрие в чантата. Ако причината обаче е обективна – да речем, пуберът плямпа твърде много в час или често ходи без домашно, топката е у него.
Малко е вероятно да разберете от тийна каква е причината учителят да го е нарочил. Затова като мярка номер две попитайте учителя. Разбира се, насаме. Всеки от тях има приемно време за родители. Трябва да сте особено дипломатични, защото с това посещение може вместо да изрисувате вежди, да избодете очи. Проявете уважението, което всеки даскал очаква.
Ако оценките на вашия син или дъщеря по неговия предмет са лоши, започнете с това, че явно детето ви има проблем и бихте искали да обсъдите как може да му се помогне, за да си повиши успеха. Ако срещнете разбиране и желание да се помогне на ученика, най-вероятно нарочването е само в главата на вашия тийнейджър. Ако обаче даскалът започне да се оплаква от него и да вдига ръце, че нищо не може да направи, явно има проблем помежду им. Посъветвайте се как да действате. Кажете, че сте говорили и с хлапето и че той/тя е готов/а да коригира поведението си и да подобри успеха си. Нека учителят каже какво не му/й достига, за да бъде той доволен от него/нея. Евентуално така ще разберете и какво го дразни у вашия син или дъщеря.
Покажете на този учител, че сте въведени в ситуацията и на каквото и да си дължи тя, и у вас, и у неговия ученик има воля за промяна. Ако неговото отношение продължи да е преднамерено негативно, отидете на втора среща и изразете своето подозрение, че проблемът е останал недоизказан. Даскалът или ще изплюе камъчето и ще ви обясни какъв е проблемът му с вашето дете, за да може то да се поправи, или ще види, че няма да го оставите на мира, докато не започне да третира сина или дъщеря ви като всички останали.
Ако обаче и това не помогне, разговаряйте с директора. Междувременно вашият тийнейджър трябва да е безупречно подготвен по предмета на учителя и да спазва добро поведение. В краен случай, ако въпреки усилията ви нищо не се промени, след няколко години нито вие, нито вашият наследник ще имате вземане-даване с този човек. Но синът или дъщеря ви ще е научил/а важен житейски урок – че понякога без причина „химията“ между хората е с отрицателен знак. И единственото, което може да направим, е да се приспособим, за да минем през това с минимални щети. Както и, разбира се, да не задълбаваме чак толкова. По света има къде-къде по-страшни несправедливости.
Коментари (0)
Вашият коментар