Авиационната икона Амелия Еърхарт изчезва мистериозно. Това силно завладява въображението на обществеността, генерирайки много твърдения и теории и до днес.
Фигура в поп културата, Амелия Еърхарт е обект на много книги. Но това, което наистина е интересно за тази историческа личност, не е нейната смърт или изчезване, а нейният живот. Този пилот, счупил всякакви стереотипи, се превърна в известен лидер и социален символ.
Амелия Ейрхърт е една от онези емблематични фигури, които вдъхновяват мнозина. Тя доказа, че психологическите и социалните бариери могат да бъдат преодолени с решителност. Тази млада жена се влюбва в авиацията - сфера, доминирана от мъже по това време. Дамите дори не можели да мечтаят да бъдат пилоти.
Тя е родена на 24 юли 1897 г. в Ачисън, Канзас и е отгледана от баба си и дядо си. Запалена е по приключенията от малка.
Еърхарт учи в Колумбийския университет в Ню Йорк, но с избухването на Първата световна война тя и сестра й заминават за Канада, за да се грижат за ранени войници. Амелия става медицинска сестра в Торонто.
След войната Амелия и неин приятел посещават авиационен панаир, където има изложени самолети. Един от пилотите я кани на „кръгче из облаците”, а това е първият й полет изобщо. Това преживяване кара Еърхарт да вземе уроци по летене и купува първия си самолет през 1921 година.
Същата година тя взема първия си урок по пилотиране, а две лета по-късно тя придобива свидетелството си за пилот, ставайки шестнадесетата жена пилот в света.
Новаторска кариера като пилот
През следващите години Еърхарт не само работи като пилот, но и популяризира вълнуващия авиационен свят. Популярността й нараства лавинообразно, когато националните вестници я признават за един от най-добрите пилоти в Америка.
През 1928 г. започва кампания, която търси жена пилот, която да прелети през Атлантическия океан, точно както Чарлз Линдбърг го прави предишната година. Еърхарт и двама мъже пилоти са избрани за полета.
На 17 юни 1928 г. страстната Амелия заминава за Нюфаундленд на борда на хидроплан, пилотиран от самата нея. След като се приземява в Уелс на следващия ден, тя моментално се превръща в международна знаменитост. Става символ на това, което жените могат да постигнат, и гореща медийна сензация.
Започват да я наричат Лейди Линди. Нейната международна слава подобрява общественото приемане на авиацията. С нарастването на популярността й, Амелия пише книги и изнася лекции на много конференции, насърчаващи жените да стават пилоти.
След това тя предприема поредица от самостоятелни полети из Съединените щати. През 1931 г. се омъжва за Джордж Пътман, известен редактор. По това време помага и за основаването на една от първите авиокомпании в Америка.
Първи самостоятелен полет
Както стана ясно, Амелия Еърхарт не е сама на борда на самолета, когато прелетява за пръв път над Атлантическия океан през 1928 г. От този ден тя мечтае да повтори това постижение, но абсолютно сама.
Лейли Линди влиза в историята с първия самостоятелен полет над Атлантическия океан четири години по-късно. Тя го прекосява през май 1932 г. Полетът й д нейния Lockheed Vega от Нюфаундленд до Северна Ирландия е завършен за рекордно кратко време. Тя става първата жена, която някога прекосява сама Атлантическия океан по въздух.
Еърхарт е национален идол и лидер на феминисткото движение. През 1937 г. си поставя за цел да стане първата жена, която някога е летяла около света.
За съжаление, остават и само 7000 мили, за да достигне до крайната си дестинация, когато самолетът й губи радиовръзка. Тя не е открита и до ден днешен, въпреки обширното търсене. Така завършва легендата на Еърхарт, изпълнена с мистерии и спекулации.
Вдъхновителката
Амелия Еърхарт е вдъхновяваща жена, която нарушава конвенциите и силно установените бариери на обществото по нейно време, когато има установен ред кои работни места са подходящи за мъжете и кои за жените. Тя счупи половите стереотипи и авиационните рекорди, макар все още професиите в авиацията да имат сексистки привкус.
През 2016 г. две жени пилотират полет от Маями до Буенос Айрес. Група пътници забавят полета с час, защото отказват да бъдат превозвани от жени без мъжки надзор.
Жените отдавна пилотират както граждански, търговски, така и военни самолети. Първият лиценз за пилот на жена е издаден на 8 март 1910 г.
Коментари (0)
Вашият коментар