Кои са най-подходящите подаръци? Има ли правила при техния избор? Кои са тривиални и кои носят радост? Кога подаряваме цветя? За всичко това разговаряме с Кристина Крънчева, веща в етикета.
Кристина, какво е етикет?
Това е начин на общуване всеки ден, не е само за специални случаи. Хората смятат, че етикетът е снобско поведение, но това не е вярно. Когато вие се държите според някакви правила, винаги сте добре приети, не натоварвате хората и те имат желание да комуникират с вас. Когато не се спазват някои общоприети правила - не само писани, но и неписани, хората предпочитат да не комуникират с вас.
Вие как общувате?
Аз лесно създавам контакти. В днешния забързан живот ние не обръщаме внимание на тези неща, което е грешка. Можете много да спечелите, когато използвате правилата на етикета. А главното при него е: “Не прави на другите това, което не искаш да бъде направено на теб.”
Ще ни обясните ли например как да избираме подаръци?
Много е приятно да направиш подарък. Но той не бива да е нещо, с което да отбием номера. Подаръкът трябва да е предварително измислен и да е за конкретния човек. Целта е да доставиш удоволствие на другия.
Кои са най-подходящите подаръци?
Те са свързани с хобито на човека. Ако знаете, че той чете книги например, винаги една хубава книга може приятно да изненада.
Цената има ли значение?
Тя няма никакво значение. Погрешно смятаме, че колкото е по-скъп един подарък, толкова по-голямо впечатлине ще направи. Всъщност “цената” на подаръка е приложението му. Ако сте подарили на съпруга си пуловер и той не го носи, значи не сте уцелили. Има подаръци, които не могат да бъдат използвани всеки ден. Ако подарите нещо подходящо за дома, то със сигурност ще бъде сложено на място, където ще го виждат всеки ден и ще си спомнят за вас с радост.
Има ли грешки, които често допускаме?
Вратовръзка за мъж и парфюм за жена са най-неподходящите подаръци. Ако мъжът не ви е много близък, вие не знаете какви костюми носи и какви вратовръзки обича. Вратовръзката е специален подарък, защото мъжът си я избира според настроението. А за жената, ако не знаете какъв парфюм обича, няма смисъл да й подарявате. Подобен подарък е отбиване на номер.
Има ли тривиални подаръци?
Тривиалните подаръци като бутилка за мъж са приемливи, но пак казваме, че е подбран без много мисъл за него. Вие можете да купите нещо за 5 лева и с него да зарадвате близък или приятел. А можете да купите нещо за 50 лева и то да попадне в някое чекмедже.
Важна ли е опаковката?
Да, и тя е част от подаръка. Не можем да поднесем нещо в пликче от магазина. Редно е да е опаковано и с поздравителна картичка, за да се знае от кого е. Това също е част от етикета.
Как да се държим, когато получаваме подаръци?
Не бива да казваме, че това го имаме или да покажем с мимика, че не ни харесва. Или че е нямало нужда. В момента, в който кажем това, обиждаме човека, който е направил подаръка, и обезсмисляме труда му да го избере. Винаги трябва да се благодари от сърце.
Кога да подаряваме цветя?
Цветето е фантастичен подарък. Няма жена, която да не обича цветя. Най-хубавият подарък е цвете без повод, но от сърце. Много е мило да получиш цвете от мъж. Цветята носят различни послания. Казват, че червените рози не бива да се подаряват от мъж на жена, без те да имат по-специални отношения. Иначе могат да се подаряват всякакви цветя. Между колеги е хубаво цветя да се поднасят от екипа. Не се смята за добър вкус вие лично да поднесете цветя на шефа. Макар и той да има голям празник, не е редно да му поднасяте червени рози. А в офиса, ако подарявате на колежките цветя за 8 март, подарете на всички по едно цвете. Недопустимо е да подарите цвете само на една колежка. Не е задължително цветята да са богато аранжирани и украсени с панделки. Важно е посланието на цветето.
Има ли значение дали подаряваме рязан цвят или саксия?
Не, въпрос на личен избор. Не подарявайте саксия на човек, който знаете, че не може да гледа цветя.
Подаряват ли се цветя на мъже?
Мъжете може да получават цветя, когато имат юбилей, когато са възрастни или болни.
Коя е тя
Кристина Крънчева е специалист по бизнес етикет, международен протокол и корпоративен имидж. През 2003 г. е завършила пълен курс на обучение по етикет и международен протокол в най-известното швейцарско училище “Institut Villa Pierrefeu”. От 2005 г. е лицензиран консултант по корпоративен етикет и международен протокол на “The Protocol School of Washington”.
Коментари (0)
Вашият коментар