Напишете дума/думи за търсене

Екатерина Генова: Преди ме разпознаваха по улицата, сега не знаят кое предаване по коя телевизия е

БНТ 2 пак прави концерт навръх Коледа - ще пеят Орлин Горанов и Орлин Павлов заедно с Еделина Кънева, казва журналистката, която ръководи БНТ 2 и БНТ Свят

- Г-жо Генова, пет града сякаш се надиграваха с хора на 5-ия рожден ден на БНТ 2. В София, Пловдив, Русе, Благоевград и Варна - там, където БНТ има регионални центрове, площадите бяха пълни с играещи. Как го организирахте?

- Решихме да отбележим рождения ден на БНТ 2 в традицията на “Надиграй ме” - един от най-успешните ни риалити формати по рейтинг. Този сезон шоуто постави рекорд по изпратени есемеси за “Надиграй ме в училище”. Има голям интерес към народните танци и предаването се превръща в запазена марка на БНТ 2, затова решихме да направим пет неделни хора на площадите в 5 града. Не беше трудно да ги организираме, защото всички партньори, с които работим през годината, с удоволствие участваха в нашия празник. Имахме и опит във възстановяването на неделните хора на открито през предпоследния сезон.

- На какво се дължи успехът на предаването? Кой го измисли?

- Преди да започнем “Надиграй ме”, проучвахме нагласите на зрителите. Още когато продуцирахме собствена програма за “БНТ Свят” и правехме “Български уроци” за народни танци за зрителите в чужбина, разбрахме, че има огромен интерес в тази група зрители към фолклора. След това проучихме как стоят нещата в България. Оказа се, че

има близо 4000 любителски клуба, в които хората си плащат да играят народни танци

Това е достатъчно красноречиво.

Аз самата участвах в драгалевския любителски клуб и видях, че там се събират най-различни хора - ученици, студенти, архитекти, художници. Всички вечер тичат запъхтени само и само да не изпуснат репетицията.

- Значи и вие сте играли народни танци?

- Отидох, записах се и почти една година подскачах. Не бях най-добрата ученичка, но имам понятие.

Така тръгна идеята да направим това надиграване. Най-напред беше между любителски клубове от цялата страна. После минахме през формат за деца, след това направихме балканско надиграване. Беше много красиво. Дойдоха групи от Македония, Сърбия, Румъния, Турция. Но най-успешен се оказа сезонът “Надиграй ме в училище”. В много училища, не само в хореографските, има паралелки, които изучават народни танци.

- За 5 години програмата ви нарасна до 24 часа и си личи, че е подреждана с много мисъл. Това е програма на обществена телевизия, обхванати са интересите на всички групи и в същото време е спокойна, не напряга, въпреки че помага хората да решават проблемите си. Но го прави без излишна патетика. Как я съставихте?

- 24-часовата програма постигнахме още през първите 3 месеца след старта на БНТ 2. Една от водещите посоки при създаването на концепцията на БНТ 2 беше да не дублира, а да допълва програмата на БНТ 1 и така зрителят да има по-голяма възможност за избор. Т.е. той да остане в рамките на групата БНТ. Освен това обединихме потенциала на регионалните ни центрове, които дотогава излъчваха своя програма само в региона, в който се намират.

Идеята в началото беше да правим регионална програма, която в определени часове да се излъчва цифрово ефирно в т.нар. регионални прозорци. Регионалните мултиплекси обаче не се случиха в България, имаме само национален мултиплекс и така се наложи да стартираме БНТ 2 като единна програма, произвеждана от 5 центъра. Девизът на програмата стана “Виж България по БНТ 2”, защото чрез екипите в градовете искахме да бъдем максимално близо до зрителите. И наистина, моите колеги са 7 дни в седмицата, 24 часа в денонощието при хората. Все повече обаждания и сигнали имаме и за добро, и за лошо.

Зрителите ни подсказват нашите рубрики. Например позитивизмът, за който споменахте, е по желание на зрителите. Те са съавтори на рубриката ни “Търси доброто”, в която показваме хубави случки от живота на хората.

- Какви зрители ви гледат? Какъв е рейтингът ви?

- Обратната ни връзка е най-често в интернет и във фейсбук страницата на БНТ 2, където зрителите са много активни. Вчера една жена от врачанско село в отговор на моето твърдение, че се стремим да бъдем навсякъде, където хората имат нужда от нас, ни беше писала: “Ето, аз имам нужда от вас.

Елате в нашето село да видите колко са ни разбити пътищата

и как нямаме транспортни връзки”. Естествено, че ще отидем при жената.

В момента на телевизионния пазар рейтингът е много относителна величина, защото той не измерва гледането в интернет и в социалните мрежи, а БНТ 2 там има осезаемо присъствие. В регионите телевизията също е много популярна. Това показа и едно изследване, което “Алфа рисърч” направиха целево. В района на Благоевград и на Варна сме много разпознаваеми. Всеки репортаж от Русе пък, който качваме в социалните мрежи, трупа голям брой гледания.

Много са интересни анализите на данните от интернет. Ако имахме по-голямо и целево финансиране, сигурно можем да стигнем до още повече зрители и техните интереси и проблеми.

- Преди години правехте едно от най-популярните предавания у нас - “Ах, тези муцуни”, но пък нямахте обратна връзка в интернет. Сега сте развълнувана от това, което ви показват социалните мрежи. Кога е по-лесно?

- Понякога си мечтая за онези години, когато нямахме интернет и фейсбук, но БНТ беше единствената, а после и основната телевизия. Тогава рейтингите достигаха невероятни стойности.

Всеки, който ме срещнеше, знаеше, че аз съм от Телевизията

с главна буква. Сега хората дори не знаят по коя телевизия са гледали нещо, което им е харесало. Това е доста тревожно. Често зрители ни питат защо не сме излъчили еди-кой си епизод от сериал, който всъщност се излъчва по друга телевизия.

Така че понякога си мечтая за онези времена, но днес е несравнимо по-богата информацията, която можеш да събереш за един събеседник, много по-лесно можеш да се подготвиш. Появи се и друг феномен с отрицателен знак - репортерите често разчитат да се информират само от интернет, избягват личните срещи. А в един личен разговор може да се събере много повече информация, да се научат повече детайли. Така че всяко време си има плюсове и минуси.

- Част от предаванията на БНТ 2 се излъчват и по “БНТ Свят” - канала на БНТ за българите в чужбина, който също е под ваше ръководство. Какво гледат нашите сънародници зад граница?

- След като не можахме да се преборим за целево финансиране (както е в много от европейските обществени телевизии), решихме “БНТ Свят” да стане най-добрата комбинация от програмите на БНТ 1 и БНТ 2. Този канал има аудитория, която е традиционна и е от времената, когато тя беше единствената целева програма за българите в чужбина. Сега ситуацията е доста променена и за тях. Те имат достъп до големи пакети от български канали. Но въпреки това фондът, с който БНТ разполага, привлича зрители, защото друг канал не им предлага тези стари и нови български филми.

Това, което българите зад граница винаги са искали, отговаряйки на нашите анкети, е информация за случващото се в България, образователни, културни предавания и български филми.

- Освен “Надиграй ме”, което се излъчва и по “БНТ Свят”, кое друго предаване на БНТ 2 е знаково за телевизията?

- Регионалните ни новини са толкова много и разнообразни и емисията в 21 часа е без аналог по другите тв канали. Те реално привличат зрителите.

Другата професионална гордост на БНТ 2 е кампанията “Купувам българското”,

с която се опитахме да бъдем посредник между производителите на български храни, после и на български стоки и зрителите. Искахме да подкрепим българските производители, като покажем как правят мляко, кашкавал и други продукти. И да агитираме зрителите да купуват, защото по този начин се подкрепя българската икономика. А когато икономиката се развива, хората стават по-богати.

Успяхме да сме посредници и между производителите и институциите. Доста от проблемите, които те поставяха в нашите репортажи, намериха разрешение. Особено активно в този диалог беше Министерството на земеделието и храните.

- Само за 5 години БНТ 2 успя да наложи две свои много силни кампании - “Надиграй ме” и “Купувам българското”. Какво ви предстои?

- Още на Коледа ще направим четвъртото поред Коледно матине - прекрасен симфоничен концерт в зала “България”. Той също тръгна с много колебания - дали навръх Коледа сутринта някой ще си купи билет за концерт. Миналата година вече имаше хора, търсещи билети на улицата, което много ме зарадва.

Четвъртото издание на матинето е концертът, с който ще впечатлим публиката, защото ще бъде доста по-различен от предишните. Солисти в него ще бъдат Еделина Кънева, Орлин Горанов и Орлин Павлов. По традиция ще свири и симфоничният оркестър на БНР.

Също за Коледа ще направим ново издание на кампанията “Купувам българското”. Тъй като още не сме се договорили докрай с партньорите ни, само ще кажа, че ще се постараем да дадем на жителите на градовете достъп до традиционните продукти за Коледа, произведени от местни производители.

Продължаваме да бъдем активни и да предлагаме на зрителите си добри новини и добра телевизия.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X