- Когато някой иска да започне бизнес, нека се сети на какво си е играл като дете
Тя предприемач, визионер и ментор. Управляващ партньор в семейната компания за управление на строителноинвестиционни проекти “Събеви груп”, създател и основен двигател на франчайз бранда “ВИТ-Борсата за матраци” и на иновативния проект за рециклиране на матраци “Рематрак”. Инициира и развива различни каузи, свързани с предприемачеството, сред които Национална менторска програма за жени предприемачи, “Бизнес пътеки”, “Бизнес клас” и др. Съосновател е на Съвет “Предприемачество и стартъп” към БТПП, член е УС на Българската търговско-промишлена палата и на контролния съвет на Дамска бизнес общност. Гена Събева е семейна и има три деца.
Интервюто на Гена Събева е част от специалното издание „Жените. Естествен интелект", посветено на дамите с визия за бъдещето на света на фона на технологичния бум.
Списанието, което „24 часа" и MILA.bg издават веднъж годишно, събра за четвърти пореден път едни от най-влиятелните личности в бизнеса и обществения живот, за да разкаже историите на техния успех и за да потърси заедно с тях отговорите на въпросите, които утрешният ден поставя пред всички ни.
"Жените. Естествен интелект" е на пазара от ноември 2024 г. и е не просто списание – между кориците му е събрана мечтата ни за бъдеще, в което технологиите ще бъдат мощен инструмент за по-добър живот, задвижени от силата, която единствена ще остане непобедима за тях – човешкия интелект.
- Какво от вашето детство определи днешните ви цели и стремежи?
- В училище най-много харесвах междучасията и часа на класния. Това беше времето за общуване помежду ни, за планиране и организация и за мен бяха най-приятните моменти. И когато играех с децата, винаги аз ги организирах. Същото правя и днес. Другото нещо, което смятам за определящо, е, че като дете с моята приятелка често си играехме на продавачки. Към днешна дата тя е мой франчайз партньор вече шеста година, като работи при мен почти 20 години. Сега виждам, че всички тези моменти от детството ми са тук и затова, когато говоря с хората за бизнес – какво да изберат, как да го започнат, аз им казвам да се върнат в детството си и да се сетят на какво са си играли. По време на „Бизнес клас“, най-новата ми инициатива, получавам обратна връзка от хората, че наистина, като се замислят, откриват това, което ще им е интересно и приятно да правят и сега.
- Защо избрахте частния бизнес?
- През 1989 година моите родители събраха всичките си спестявания и започнаха собствен бизнес. Направиха всичко възможно и аз бях там и го виждах как се случва. Бях студентка и в продължение на почти три години се занимавах със семейния бизнес. Когато отворихме първия ни магазин за радиочасти на ул. „Екзарх Йосиф“ 7, не исках да изляза от него. Радвам се, че промяната ме завари на 18 години и имах възможността да избера бизнеса.
- Кои са най-големите предизвикателства пред вас в развитието на бизнес проектите ви?
- За мен предизвикателствата са там, където не е силата ми. Моята сила е в създаването на бизнеса, в това да го видя в перспектива, в каква посока да се движи, да го разбирам. А предизвикателството е да намеря правилния човек, който да застане до мен в тази идея и да я развиваме заедно.
- Кои са най-щастливите моменти в бизнеса ви?
- За мен най-щастливите моменти са, когато виждам идеята реализирана и когато получавам наградите си. А за мен всеки един мой франчайз партньор е гордост и награда. И предизвикателството, за което говорих, защото заедно развиваме бизнеса. А най-щастливият момент би бил, когато реализирам голямата си мечта – създаването на 28 обекта на ВИТ - Борсата за матраци, зад които стоят франчайз партньори от цялата страна, и на стотици точки на „Рематрак“, които да дават възможност на всеки, закупил си нов матрак, да предава стария си за рециклиране. Всеки бизнес трябва да си даде сметка как с неговите продукти може да направи нещо, за да не генерира тези количества отпадъци.
- Защо избрахте франчайзинг модела?
- Този модел напълно отговаря на моите ценности, а именно да работя на партньорски принцип. Моята мечта е всеки човек да има собствена фирма и ако аз мога да му помогна с моя продукт, това би бил един от щастливите моменти, за които говорихме. Франчайзингът дава решение какво да избереш за свой бизнес и усещане, че не си сам, че има за всяко нещо кого да питаш. Той е възможност да вземеш нещо, което вече се е позиционирало на пазара, и да го развиваш на друго място по своя начин. Днес да продаваш стоки, не е достатъчно. Вече трябва да заемаш правилното място в главата на потребителя, да знаеш кой е идеалният ти клиент, трябват много неща. А те изискват много време и средства. Франчайзингът спестява всичко това и е чудесен за семеен бизнес с малка инвестиция.
- Предприемачеството в България смело ли е на идеи?
- Заобиколена съм от много повече жени предприемачи, отколкото мъже, но ми се струва, че и в двете направления не са много смели. Дори моята 16-годишна дъщеря, присъствайки на една среща с много жени, които имат желание да започнат бизнес, попита защо са толкова малки мечтите им. Даже те не са мечти, мислят го като нещо, което да ги изхранва. Бизнесът би бил много по-ефективен, ако го адаптираш към една твоя мечта, защото това през цялото време ще те движи и мотивира.
- За какво все още не е узрял българският предприемач?
- Че когато започваш нещо, трябва да тръгнеш с мисъл за края. Така казва Стивън Кови в книгата си „Седемте навика на високоефективните хора“. Бизнеси на 30 години не са структурирани, а структурирането на бизнеса е това, което ще ти позволи да го продадеш, да го оставиш в наследство, да го предложиш на борсата. Българският предприемач абсолютно не е готов. Да влязат консултантите – това е. Няма как ти да си вътре в бизнеса си и да можеш да го погледнеш отвън, да знаеш какво трябва да се направи и сам да го постигнеш. Това е абсолютно невъзможно. Шегувам се, че няма да си тръгна от този свят, докато не видя структуриран моя бизнес и докато не науча каква е тайната на 500-годишните бизнеси да съществуват. Затова изучавам как се управлява семеен бизнес като корпорация.
- Кои са вашите каузи?
- Всичките ми каузи са свързани с това да мотивирам хората да започнат бизнес и да помогна на предприемачите да структурират бизнеса си. Затова и непрекъснато се обучавам и съм готова да преживея първо аз структурирането на бизнеса, за да мога след това да го предам. Най-дългогодишната ми инициатива са разходките в планината, които стартираха преди точно 9 години с цел да стимулирам хората да започнат бизнес и да намерят едно място, където темата да е бизнес, да задават своите въпроси, да получават отговори. „Бизнес пътеки“ продължава и днес. След това се роди Менторската програма за жени предприемачи, която започва петата си година. Около тази кауза обединих много други жени и към днешна дата тя вече е сериозна институция и фактор. Съвет „Предприемачество и стартъп“ към БТПП, чрез който работим и в посока образование и бизнес, като създадохме партньорства с УНСС и с Техническия университет в София. Започваме програмата „Приложно предприемачество“ в Института за следдипломна квалификация към УНСС, планираме и специални издания на „Бизнес клас“ със студенти от ТУ и предприемачи. Няма да изброявам всички, но ще спомена и „Бизнес клас“, където се срещам с хора, които искат да напуснат работа и да започнат бизнес, за да им помогна да се ориентират какво, кога и как да започнат, кой да им помогне.
- Какъв завет ще оставите на децата си?
- Каквото и да правят, искам да са щастливи на първо място. Когато човек е щастлив, това е резултат от добре свършена работа. За мен балансът е в основата на всичко. За мен щастлив е този човек, който е постигнал равновесие според неговите критерии. И да могат да мечтаят. Да мечтаят мащабно, да не мислят постоянно в ограничения, да не се отказват, да опитват. Да, много загуби има по пътя, много грешки, много провали, но след това удоволствието е голямо, когато си кажеш „Направих го!“.
Може да намерите „Жените. Естествен интелект" на местата за продажба на списания в цялата страна.
Коментари (0)
Вашият коментар