- На жените в бизнеса им е по-лесно, защото умеят да се разбират с повече хора
- Индивидуалният подход е запазената марка на „Инвестбанк“ АД
Присъединява се към екипа на банката през февруари 2020 г., оглавявайки дирекция „Продажби и координация на клонова мрежа“. От юли същата година е член на управителния съвет и изпълнителен директор. Професионалното си развитие стартира като банков счетоводител, а впоследствие е заемала длъжностите регионален директор за гр. София в „Експресбанк“ АД и регионален мениджър за регион София-изток в „Юробанк България“ АД. Магистър по счетоводство и контрол, притежава и допълнителни квалификации, сред които и диплома от Harvard Business Publishing.
Интервюто на Мая Станчева е част от специалното издание на „24 часа“ и MILA.bg „Жените. Българската мечта“, посветено на дамите с визионерски нюх. След изключителния успех на първото подобно издание - „Жените, които променят“ и „Жените - Умен свят", екипът ни надгради своето търсене на успели личности и събра в 200 луксозни страници визията за утрешния ден на едни от най-проспериращите и вълнуващи българки. Прочетете ги.
- Кои са най-важните крачки от живота на една жена, за да се превърне в успял човек. Вашите какви бяха?
- Конкретните стъпки са индивидуални за всеки. Стабилната семейна среда и образованието са от изключително значение, но това важи за всички хора, не само за жените. Аз учех езици от малка, свирех на цигулка и четях много книги. Тези неща малко или много изграждат характера и създават полезни навици. Смятам, че двигателят на успеха е непрекъснатото желание да учиш и да се развиваш, и то не само в една сфера. Човек винаги трябва да е отворен за нови предизвикателства, преодоляването на които носи безценен опит. Вярвам също така, че дори да си гений, няма да успееш, ако нямаш и поне малко късмет. Така че това е печелившата комбинация – да полагаш усилия и да имаш късмет те да бъдат забелязани.
- Имали ли сте някога желание да живеете на друго място?
- Не, не бих живяла в друга държава. Безкрайно обичам да пътувам, но още повече обичам да се прибирам тук, вкъщи. Част от семейството ми живее в Испания, но за мен България и конкретно София е „моето място“, където съм в свои води и съм щастлива.
- Какво отличава вашата банка от останалите?
- Индивидуалният подход е запазената марка на „Инвестбанк“ АД.
- Иновациите, които правите в бизнеса, за да сте крачка напред? Какви възможности дава дигитализацията на вашия бизнес и на икономиката като цяло?
- Безспорно клиентските потребности са ключовият фактор, който подхранва дигиталната трансформация на банките. Но тези потребности се обуславят и от самата нова реалност, в която живеем. Вече всеки може да управлява средствата си от всяка една точка само с няколко кликвания. Живеем в „интересни времена”. Ако не си бърз и иновативен, бързо отпадаш от състезанието. През 2022 г. надградихме съществено дигиталните си продукти и услуги и обогатихме портфолиото в този сегмент. В началото на тази година Инвестбанк бе първата изцяло българска банка, която предостави услугата „Мултибанкинг“ в пълния ù капацитет. Именно това е водещ елемент в нашата стратегия – да подобряваме непрекъснато клиентското преживяване и да бъдем гъвкави. Друга важна посока, в която се движим, е финализирането на имплементирането на дигитален портфейл, така наречения Wallet, през платформите на Apple Pay и Google Pay. Тази нова услуга ще надгради функционалността на мобилното банкиране на банката и ще предостави възможност на нашите клиенти да извършват разплащания посредством своя смарттелефон.
- Днес всички говорят и се опитват да надграждат „зелената идея” – как изглежда тя от вашата гледна точка?
- Екологичните рискове отдавна вече се разглеждат като финансови предизвикателства. ЕС се опитва да намали климатичните промени чрез регулации, които изключително силно засягат и финансовия сектор. Банките имат съществена роля във финансирането на прехода към така нареченото устойчиво бъдеще. Въвеждането на стандарти в тази трансформация ще бъде структуроопределящо. Екологичните и социалните въздействия придобиват все по-голямо значение при инвестиционните решения на клиентите и на акционерите, а интегрирането на рамката за ESG (екологични, социални и управленски фактори) в процесите на управление на риска ще ни позволи да засилим социалната си отговорност като финансова институция.
- Заплаха или възможност е бързото навлизане на изкуствения интелект?
- Темата е изключително обширна. Считам, че това е огромна възможност, която обаче крие някои подводни камъни. Изкуственият интелект е изключително полезен и ефективен при казуси, които са „стандартни“. В момента много се говори, че най-голямата опасност от тази нова технология е не доколко тя ще се развие и ще „превземе“ все повече процеси, а да не бъде използвана погрешно. Затова е нужна адекватна регулация на европейско и световно ниво.
- По какво разбирате, че една идея или проект ще донесае успех?
- Понякога това е ясно от самото начало, но процесът по превръщането на една идея в работещ проект минава през изготвяне на стратегия и детайлни проучвания, с които да се преценят ползите и рисковете и на база на които да се вземе решение.
- Има ли връзка между успеха в служебния и този в личния живот?
- Разбира се, че има, и не е никак лесно, защото често едното е за сметка на другото. Смятам обаче, че е много важно да се намери баланс и човек винаги да е наясно кои са приоритетите му и да бъде щастлив с решенията, които взима. В този контекст определям себе си като късметлийка, защото имам прекрасни деца и много се гордея с тях.
- Има ли „мъжки“ и „женски“ бизнес? С какво като жена ви е по-лесно в сферата, в която се развивате, и какви биха били предимствата, ако сте мъж?
- Не мисля, че за бизнеса това е от значение. Но от опита cи до момента мога да кажа, че на жените им е малко по-лесно, защото умеят да се разбират с повече хора. Някак си имат по-лек подход и са по-дипломатични. Мъжете пък са по-широко скроени. Това му е хубавото на съвременния свят – шарен е и стига човек да има качества, може да бъде какъвто поиска.
- Какво е съдържанието на „Българската мечта“? Къщи, коли и престиж или по-скоро влияние, визионерски подход, възможност за реализиране на идеи и идеали?
- За мен това е вътрешната удовлетвореност да съм спокойна и щастлива от изборите и действията си. Никога не съм мечтала за коли и имоти, нито за скъпи телефони. Винаги съм вярвала, че малките неща са онези тайни подправки, които правят живота прекрасен, а усмивките на любимите хора му придават смисъл. Останалото е „вятър“, както казват старите хора.
- Имат ли идеалистите място в бизнеса? По-трудно ли пробиват, или обратното?
- Светът има нужда от идеалисти и визионери, те са двигател на прогреса. Допреди 20 години изглеждаше невъзможно частен бизнесмен да изстреля колата си към Марс под звуците на музиката на Дейвид Бауи. Това беше забавен експеримент, който обаче много промени играта и „голямата битка за космоса“, както пише в книгата на Крисчън Девънпорт. Бизнесът има нужда от такива хора.
- Мъжете, които не ни разбират, и мъжете, които ни разбират – обяснете им какво искат жените през 2023 г.?
- Заобиколена съм от мъже както на работа, така и вкъщи. Повечето не разбират, но имат голямо желание и се стараят, което е похвално. През 2023 г. не е по-различно, отколкото е било преди 50 или 100 години –мъжете все така са от Марс, а жените - от Венера. Срещат се някъде по средата, но сякаш жените никога не сме напълно разбрани. Според мен е по-важно да има разбирателство и взаимно уважение, тогава и самото „разбиране“ към другия ще бъде по-пълноценно и ще може да преодолеем различията си и да живеем и работим заедно въпреки тях.
Може да намерите „Жените. Българската мечта“ на местата за продажба на списания в цялата страна.