- Нямам нужда от идол, а от истински хора с недостатъци и особености
- Ако имаш желание и постоянство, успяваш навсякъде
- Успехът в личния живот е най-силният антидот срещу криза в служебния
- Невъзможно е да си успешен лидер на хора, ако не си емоционално интелигентен
- Оправдания от типа на „нямаме пари за храна, камо ли за екология“, ме озадачават
Тя е магистър по маркетинг с допълнителни квалификации в Нов български университет, Chartered Institute of Marketing и Cotrugli Business School. Има 24 години опит в сферата на бързооборотните продукти в компаниите „Победа“ АД, „Кока-Кола“ България и „Нестле“.
Интервюто на Даниела Йорданова е част от специалното издание на „24 часа“ и MILA.bg „Жените. Българската мечта“, посветено на дамите с визионерски нюх. След изключителния успех на първото подобно издание - „Жените, които променят“ и „Жените - Умен свят", екипът ни надгради своето търсене на успели личности и събра в 200 луксозни страници визията за утрешния ден на едни от най-проспериращите и вълнуващи българки. Прочетете ги.
- Спомняте ли си за какво мечтаехте като малка?
- Първата ми осъзната мечта беше да стана журналист. Обикалях с дезодорант из стаите и предавах репортажи от горещи точки на света. Исках да бъда като Даниела Кънева.
- Имахте ли идоли и какво от тях взехте днес?
- Не, никога не съм имала идоли! Не възприемам по този начин известни исторически личности или съвременници. Изучавам какво са направили, винаги оценявам от различни гледни точки и обикновено съм критична – както и към себе си. Нямам нужда от идол – имам нужда от истински хора с недостатъци и особености, като мен и като хората около мен.
- Имали ли сте някога желание да живеете на друго място и какво ви спря?
- По всяка вероятност е имало периоди от детството и младежките ми години, в които съм си представяла живот на друго място, но спомените ми са по-скоро за мечти за пътуване и завръщане у дома. Имах възможност на два пъти да остана или в САЩ, или в Канада, но никога не съм приемала това като шестица от тотото. Както казах, не се кланям на идоли във всяко отношение. Така и не разбрах какво повече би ми донесло да променя адреса си, започващ с някой щат от другата страна на океана. Ако имаш желание и постоянство, успяваш навсякъде. Аз обаче се чувствам комфортно у дома, разбирам манталитета и езика на потребителите, за които работя, дори и неуредиците ме стимулират и правят живота ми по-вълнуващ.
- Представяли ли сте си някога, че ще сте в светлината на прожекторите? Важно ли е признанието за вас?
- Да, винаги съм знаела, че ще бъда лидер. Но не бих определила настоящото ми положение в светлината на прожекторите – по-скоро е в бекстейджа и в ситуация на пожарогасене. Пак правиш геройства, но без прожектори. Всеки иска и заслужава да е оценен и признат, но за мен е важно да е от хората, които биха ми дали градивна обратна връзка, не се храня от публичността. Знанието, че моите действия и решения допринасят за създаването на по-добър резултат за моя екип, компанията и общността като цяло, са източникът на удовлетворението ми.
- Коя е най-хубавата възраст до този момент и защо? На вас какво ви се случи през този период?
- Настоящата ми! Всяка година става все по-добре! Цифровото изражение е без значение. Важен е етапът от живота ти, който при всеки се случва по различно време. Харесва ми да съм зряла, помъдряла, с пораснал син, с когото могат да се водят разговори и да се ходи на концерти, с партньор, с когото сме доказали многократно чувствата си и живеем в пълен синхрон.
- А как звучи саундтракът на вашите успехи? Като суров рокконцерт, симфония от гениален композитор, свеж съвременен хит или нещо друго?
- Харесват ми въпроси, свързани с музика. Естествено, че саундтракът на моя живот е хардрок с повече alternative rock, пикове на speed rock, почти без балади. Любимите ми рок банди от тези стилове музика успяват с талант, упоритост, устойчивост на предизвикателства, вяра в собствените сили, лудост, бърза скорост и най-важното – никога не забравят откъде са тръгнали и остават верни на корените си.
- Какво отличава вашата компания, вашия бизнес през 2023 г.?
- През 2023 г. „Нестле“ се отличава с непоколебим ангажимент към социалната отговорност. Въпреки предизвикателствата като нарастващите производствени разходи и намаляващите печалби компанията остава посветена на устойчивостта. Предприемаме действия за намаляване на емисиите на CO2, свеждане до минимум на употребата на пластмаса, подкрепа на нуждаещите се общности и осигуряване на повече придобивки и възможности за развитие на служителите. Горда съм, че компанията не отстъпи от обещанието си за устойчивост и продължава с пълна сила да инвестира в практики, които ще подобрят София, Балканите, Европа, планетата.
- Кои са трендовете във вашия бранш – тези, които вие създавате, и световните, които следвате?
- Шоколадовият бизнес е изключително вълнуващ и многообразен. Ако си представим, че броят на всички елементи, които могат да се използват в направата на едно сладко изделие, е 200 и предположим, че са ни нужни поне 5, за да създадем някакъв продукт, то тогава на пазара можем да имаме над 2 милиарда и половина възможни продукта. Да не говорим за възможностите на формати. В този необятен бизнес в последните години е важно да имаш предложения за сезонните поводи като Коледа и Свети Валентин, да предоставяш продукти за празнуване на всякакви поводи, да си подбрал продукти, които са отговорно отгледани и са отговорни и към здравето ни и да си instagrammable – брандът и продуктите да са толкова атрактивни, че да бъдат снимани и споделяни от потребителите. Както казваме ние в „Нестле“, шоколадовият бизнес създава малки и големи поводи за усмивки всеки ден.
- Има ли връзка между успеха в служебния и този в личния живот?
- Категорично! И го свързвам най-вече с това да бъдеш успешен лидер, не с успехите в придобиване на пари. Невъзможно е да си успешен лидер на хора, ако не си емоционално интелигентен и уравновесен в личен план. Успехът в личния живот е най-силният антидот срещу криза в служебния. След катастрофални моменти в работното ежедневие една вечер със семейството ми е достатъчна да пречисти съзнанието ми и да продължа напред.
- Ежедневните ритуали, без които не можете?
- Сутрешното кафе е ритуалът, за който не правя компромис и бих станала по всяко време, за да си осигуря единия час. Това не е само приготвяне и изпиване на кафе – добавяме игра с котарак хулиган, голям колкото 2 и половина малки кучета, продължаваме с разговори със сина ми (обожавам историите за училището му и хумора, с който ги пресъздава), подготовка на храната за деня (режим по грамаж), списък за пазаруване и спорт. Не проверявам социални медии и пощи сутрин. Вечер отделям време да се видя със съпруга си, който е пилот и често отсъства, за да си разкажем какво ни се е случило през деня и да се опитаме да планираме съвместно – това напоследък трудно ни се получава.
- Заплаха или възможност е бързото навлизане на изкуствения интелект? Кои са рисковете?
- Винаги приемам иновациите повече с доверие и надежда, отколкото с конспиративни теории и съмнение. И ако говорим за България и Балканите, изобщо не навлиза бързо, напротив! В нашата страна болшинството от хората са чували само за chatbot или Siri или Alexa като примери за изкуствен интелект. А областите на приложение са безкрай – знам, че учени у нас работят по проект за прохождане на човек след парализа или медицински диктофон, който помага за бърз анализ на медицински изследвания. Както винаги, рискът е у нас самите и намеренията, с които подхождаме към изкуствения интелект – трябва да има законодателство. Колкото по-рано, толкова по-добре.
- Кои иновации и трендове ви вълнуват силно и бихте желали по-бързо да намерят място във вашия личен свят?
- Всичко свързано с намаляването на отпадъците, намаляването на въглеродните емисии и въобще подобряването на средата за живот. Понякога се разочаровам от бавните темпове и неразбирането от страна на институции или обществото. Оправдания от типа на „нямаме пари за храна, камо ли за екология“, ме озадачават, защото за да бъдеш екологичен, не е необходимо да имаш висок стандарт на живот, а висок стандарт на съзнание и разбиране. Трябват много бързи и смели решения най-вече от страна на институциите– бизнесите вече правят много в тази посока.
Може да намерите „Жените. Българската мечта“ на местата за продажба на списания в цялата страна.