Напишете дума/думи за търсене

Връзката между играта и развитието на детето

Играта е нещо, което децата правят естествено. Възможността за игра на пръв поглед може да изглежда, че не служи за друга цел освен за забавление. Преди няколко десетилетия обаче експертите започнаха да се питат дали това наистина е така. Оттогава образователните психолози изследват връзката между играта и детското развитие.

От еволюционна гледна точка извършването на действията, които ни харесват, е нещо повече от удоволствие. Погледнато от този ъгъл, ако нещо доставя удоволствие, то е защото често е полезно за нашето развитие.

Проучванията показват, че ако едно дете има много ограничени часове за игра в детството си, тогава то обикновено се превръща в много зле адаптиран възрастен индивид.

Теоретични перспективи на играта и детското развитие
Един от първите автори, които изследват темата, е немският философи и психолог Карл Гроос. Той гледа на играта като на вид предварително упражнение, необходимо за достигане на психофизиологична зрялост, и я свързва с растежа. Играта е вид подготвително упражнение за развитие на определени функции. В неговата книга „Играта на животните”, публикувана през 1898 г., предполага, че играта е подготовка за по-късен живот.

Физическите игри улесняват физическото развитие, докато психологическите игри подготвят детето за неговия социален живот. Освен това, тъй като играта се провежда в безопасна среда, детето може да практикува умения, без да е в опасност.

Друга напълно различна гледна точка е тази на Фройд. От психоаналитичен ъгъл играта е тясно свързана с изразяването на нашите несъзнателни импулси. Това би позволило на човек да задоволи неудовлетворените си желания в реалния живот.


Играта като социална дейност
За съветския психолог Виготски, най-известен с работата си върху психологическото развитие на децата, играта е социална дейност, в която ключовият аспект е сътрудничеството между членовете.

Благодарение на това сътрудничество всеки от играчите се научава да приема роля - ключов аспект в живота на възрастните.
Виготски се фокусира единствено върху символиката в игрите. Той посочва как прости предмети могат да придобият нови значения в рамките на играта.

Отличен пример е четка или метла, превръщащи се в кон. Може да видим, че той има социално-конструктивистка перспектива, тъй като основната функция на играта за него е да се научи да споделя роли и значения.

Друг автор, който теоретизира значението на играта, е Джером Брунър. Според него играта е свързана с незрялостта, с която хората се раждат. Това означава, че може да създадем множество много различни типове поведение, което ни помага да бъдем много гъвкави и адаптивни.

Следователно, играта е много полезна, за да изпитате всички тези поведения. Освен това ни помага да се научим как да се адаптираме към нашата културна среда. Като прави това в игрови контекст, човек е свободен от натиск и може да експериментира. В същото време минимизира възможните негативни последици.

Пиаже, един от великите психолози на развитието, също пише за играта. Неговата гледна точка е, че тя не се различава от неигровите дейности. В неговите очи играта би била адаптивно действие, с което детето опознава реалността и по определен начин я контролира. Той е силно свързан с концепциите за асимилация и акомодация, които Пиаже разработва.

Значението на играта
Връзката между играта и развитието на детето може да бъде многообразна и обогатяваща.
Ако играта не присъства в живота на детето, това може да повлияе на неговото физическо, психологическо и социално развитие. Ето защо развлекателните дейности са от съществено значение в ежедневието на нашите деца, извършвани без натиск и с голяма мотивация.

Научаването да играе ще даде на детето всичко необходимо, за да расте във всяка област от живота си. Така че, нека не попадаме в капана да разменяме времето им за игра с други „интелектуални“ или „образователни“ дейности, които може да считаме за по-важни.

Истината е, че без игра тяхното когнитивно и интелектуално развитие ще бъде възпрепятствано. Не забравяйте, че преди да се родим, ние вече растем и се развиваме. За да продължи това след раждането, трябва да гарантираме, че играта е неразделна част от нашия живот. Освен това е толкова естествено и приятно.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X