Социалната отговорност е част от философията ни и излиза далеч извън лабораториите, казва директорът на клъстер „Балкани“ във фармацевтичната компания
- Като голяма международна компания „АстраЗенека“ има важна роля в справянето с най-големите предизвикателства на нашето време - от измененията на климата до равнопоставения достъп до здравеопазване и превенция на заболяванията. Каква е визията на компанията за устойчиво развитие?
- „АстраЗенека е глобална научноориентирана биофармацевтична компания. С нашите иновативни продукти се лекуват милиони пациенти по цял свят. В България „АстраЗенека има дългогодишно присъствие, като екипът ни постига устойчиви бизнес резултати в комбинация с грижа за пациентите, служителите и обществото.
Нашият ангажимент за конкурентоспособност върви ръка за ръка с основополагащи ценности като почтеност и високи етични стандарти, научно лидерство и предприемачески дух. Устойчивото развитие е наш глобален стратегически приоритет в три целеви направления – достъп до здравеопазване, опазване на околната среда и етични бизнес практики. Например разгръщаме
инициативи за
информираност
и превенция на
социалнозначими
заболявания
Над 31 милиона пациенти по света са се включили в програми за подпомагане на лечението през 2021 г.
Въздействието на лекарствените ни продукти върху околната среда се оценява и се предприемат действия за подобрение на въглеродния отпечатък в процеса на тяхната разработка, производство, доставка и употреба. Освен това компанията насърчава доброволчеството и благотворителността.
- Основните ви приоритети приложими ли са в България?
- Нашата социалноотговорна политика в България съчетава разгръщането на глобални инициативи в полза на българското общество и стартирането на местни проекти, които са вдъхновени от нуждите на пациентите и отговарят на проблемите на българската действителност. В допълнение, всеки служител има право на платен отпуск за доброволчески труд, може да участва в създаването на годишната ни социалноотговорна програма, да бъде посланик на избрана от него инициатива и чрез привличането на съмишленици да допринася за разгръщането є. Успешни български проекти се съревновават за годишните награди на компанията - през последните две години получихме глобалната награда на „АстраЗенека за лидерство в устойчивото развитие и награда от регион Централна и Източна Европа за реализацията на
социалноотговорен
проект в
българските
училища
Освен доброволчество, спонсорства и дарения, програмата ни включва „зелен личен пример, който допринася за чистотата на храната и въздуха – „Не на пластмасата, избор на електрически служебен автомобил, по-малко пътувания със самолет.
- Какви са проектите, свързани с устойчиво развитие, по които работите през последните години?
- Като биофармацевтична компания, която се ангажира да помага на хората да живеят по-дълго и в по-добро здраве, социалната отговорност е част от нашата философия и излиза далеч извън лабораториите. „АстраЗенека България е отличавана многократно за своите постижения: „Бизнес Оскар за „Най-добра програма за социална отговорност в Европа на международните бизнес награди „Стиви, „Инвеститор в обществото и „Маркетинг, свързан с кауза на Българския форум на бизнес лидерите, „Най-голям корпоративен дарител на Българския дарителски форум и т.н.
Ние сме инициатор на местна идея, която бе припозната като глобална социалноотговорна цел, за което получихме и награда на главния изпълнителен директор (CEO Award).
Актуалните проекти, върху които работим приоритетно, са програмата за детско здравеопазване Young Health Program и глобалната инициатива Ambition Carbon 0 - за постигане на въглеродна неутралност до 2026 г.
- Един от приоритетите на „АстраЗенека“ е опазването на околната среда и грижата за планетата. Няколко години поред екипът ви в България засажда дървета. Какво друго прави компанията в тази насока?
- Допринасяме за намаляване на вредните емисии и по-чист въздух чрез изцяло „зелен служебен автопарк, съставен единствено от хибридни и електрически автомобили. Планираме цялостният преход към електрически автомобили да приключи в следващите две години. Продължаваме с инициативата за засаждане на дръвчета от служители на различни места в страната. Водим
политика срещу
употребата
на пластмаса
и хартия,
като осигуряваме филтрирана питейна вода в офиса, рекламните ни материали са на рециклирана хартия, подписваме документи чрез електронен подпис, въвели сме система за разделно събиране на отпадъци и други.
- Равният достъп на пациентите до превенция, достатъчната осведоменост, диагностика и лечение също са основен фокус на компанията. Какви са настоящите ви и бъдещи проекти в това направление?
- Устойчивостта на системата на здравеопазване е способността є да се адаптира към предизвикателствата и промените, така че да осигури високо качество на здравна грижа. Капацитетът за адаптация се намира в знанията, уменията и опита на участниците в здравната система. Като иновативна биотехнологична компания ние вярваме, че нашата мисия е не само да осигуряваме авангардни терапевтични решения, но да работим заедно с научните дружества, институциите и пациентските общества за
постоянно
подобряване на
здравната грижа
През годините стана традиция провеждането на „Академия за журналисти, чиито сесии са посветени на рисковите фактори за развитие на различни социалнозначими заболявания и възможностите за тяхната превенция. Така с помощта на медиите насочваме общественото внимание към тези болести, тъй като вярваме, че информираният гражданин е активен участник в грижата за своето здраве и здравето на близките си.
Организираме и широкомащабни скринингови програми за захарен диабет, хронично бъбречно заболяване, подкрепихме и пилотния скрининг за рак на белия дроб. Поддържаме и постоянно обновяваме здравни образователни платформи като Диабет.бг и AZcare, които съдържат полезна информация за пациентите, изготвена от водещи специалисти.
Над 10 години субсидираме и диагностика на маркери при онкологични заболявания, с помощта на които лекарите определят най-подходящата терапия за своите пациенти. Съвместно с асоциация „Родители, неправителствената организация „Заедно в час, Министерството на образованието и Министерството на здравеопазването реализираме кампания срещу тютюнопушенето сред подрастващите.
- Когато говорим за устойчивост, не може да пропуснем да поговорим за етичните политики и прозрачността. Какви са предизвикателствата, пред които се изправяте?
Следваме високи
етични стандарти
във взаимодействията си с нашите служители и партньори. В духа на етиката и прозрачността и съгласно нашия индустриален етичен кодекс през юни всяка година оповестяваме публично и поименно всички здравни и пациентски организации, които са бенефициенти на спонсорства и дарения и тяхната съответна стойност. Също така оповестяваме всички здравни специалисти, с които сме имали договорни отношения и които са предоставили своето съгласие съгласно закона за защита на личните данни.
- Компанията се стреми към въглеродна неутралност. Чрез какви механизми постигате целта си и как това промени производствените процеси в работата ви?
- Компанията инвестира глобално 1 млрд. щатски долара за постигане на въглеродна неутралност. Напредъкът по програмата се оценява от независима експертна организация – the Science Based Targets initiative (SBTi). „АстраЗенека е сред първите седем компании в света, които имат
свои валидирани
научнобазирани
цели
Сред добрите практики мога да споделя намаляване на консумацията на енергия в производствените бази и преминаване към възобновяеми енергийни източници, изцяло електрически автопарк, създаване на ново поколение инхалатори с почти нулеви въглеродни емисии, ангажиране и приобщаване на доставчиците на стоки и услуги към тези цели.
- Да завършим с нещо по-глобално. Каква е стратегията на „АстраЗенека“ за устойчиво развитие в областта на медицината и науката?
- Стремежът ни е да постигаме научно лидерство и устойчив растеж. Фокусираме нашите научни търсения в нови подходи за лечение на заболявания, които са водеща причина за смъртност в световен мащаб, както и за лечение на редки заболявания с голяма непосрещната медицинска нужда. Фокусираме се и върху нашите платформи за растеж и върху трансформиране на бизнеса чрез специализирани здравни грижи, устройства и медикаменти, разработени на базата на биотехнологиите.
От края на 2018 г. до сега екипът на АстраЗенека засади 400 дървета в София и шест големи града в страната, с което допринасят за пречистването на въздуха.