Търговският директор на Kaufland – България, очаква интерес към артикули от т.нар. достъпен лукс въпреки кризата
- Г-н Джем, как ще се отразят пандемията и инфлацията на пазаруването на българина за празниците? Ще спестява ли повече дори и по Коледа?
- В ситуация на инфлация обичайно потреблението се свива. Такова поведение се наблюдава по принцип при криза и несигурност. Тогава хората се отказват от по-скъпите продукти и луксозни стоки, купуват предимно неща от първа необходимост.
В същото време именно на празници в Kaufland наблюдаваме повишено търсене на премиум продукти. Това е времето, в което потребителите са склонни да се поглезят, да опитат нещо ново и да платят повече за определени артикули. Затова въпреки пандемията очакванията ни са за силен интерес към артикули от т.нар. достъпен лукс. Това са продукти с отлично съотношение между цена и качество, което остава водещ фактор за покупка. Стремежът ни е в празнични периоди да обогатяваме асортимента си с тях.
- Какви са предпочитанията на българите - залагат ли на традиционните стоки, или експериментират?
- Според нашите наблюдения през последните години българските потребители се осмеляват да експериментират с нови и по-екзотични вкусове. Например италианските и ориенталските разядки за коледната трапеза набират предимство пред традиционните салати. Наблюдаваме интерес и към стоки, които не присъстват в потребителската кошница през годината, например различни вносни салами и месни деликатеси, терини от патешко, еленско, заешко. Любителите на чуждестранни вкусове избират също все по-често продукти като хамон, прошуто и брeсaола, които в Kaufland вече традиционно предлагаме.
В същото време интересът към традиционни продукти остава силен. Например между 25% и 30% от продажбите на точени кори се реализират именно в последните два месеца от годината.
- Какви други тенденции наблюдавате в потребителското поведение и променят ли се те по празниците?
- През последните няколко години отчитаме, че периодът на подготовка за празниците започва по-рано. Потребителите започват пазаруването още от средата на ноември. Обичайно потреблението се засилва в началото на декември, като неговият пик е на 22, 23, 30 и 31 декември. Тогава клиентите пазаруват и в по-големи количества.
Друга тенденция е, че в резултат на COVID-19 пандемията, ограниченията за достъп до публични места за хранене и работата у дома все повече домакинства предпочитат да приготвят храната си вкъщи. Иначе казано, потребителите преоткриха вкуса на домашно приготвената храна
Затова очакваме много хора да решат да посрещнат празниците в домашна обстановка и силен интерес към основни продукти, с които да подготвят трапезата - брашно, захар, варива, сезонни сушени плодове, напитки, месо и млечни продукти.
- Доминират ли българските стоки в предпочитанията на потребителите?
- Въпреки склонността си да експериментира по празниците българският потребител като цяло остава по-скоро традиционалист. За приготвянето на празничната трапеза предпочита местните продукти пред вносните. Интересът към българските стоки е особено висок при определени ключови стокови групи като месо и колбаси, млечни продукти и хляб, където преобладаващ е делът на местните предложения. Например при колбасите около 85% от нашите над 300 специални предложения за празниците в тази категория са с български произход. Като цяло българинът цени автентичния роден вкус и не само по празниците държи на разнообразието от родни продукти. Едно от най-красноречивите доказателства е успехът на националната ни собствена марка „Брей!, която вече редовно присъства на трапезата на българските домакинства.
- Kaufland предлага ли специални продукти за празниците?
- Специално за празниците обогатихме асортимента с още по-голямо разнообразие от хранителни и нехранителни продукти. При нас клиентите могат да напазаруват всичко необходимо – от коледните ястия до подаръците за семейството и украсата. Допълнителните ни предложения включват както български, така и вносни стоки.
В духа на коледните пости включихме и разнообразие от безмесни предложения като вити банички, веган пици и други. Едно от специалните ни предложения тази година например са прясно изпечени печива за Бъдни вечер и Коледа като содена питка, коледна питка и баница с тиква.
За първи път ще представим и по-екзотични предложения като замразена токачка, бургери от екзотично месо (еленско, щраусово, бизонско и други), замразено патешко филе с кожа sous vide по метода на бавно готвене и много други.
Ще осигурим достъпно качество и премиум вкус чрез разнообразие от продукти под празничния ни бранд K-Favorites. Той включва продукти като френски и италиански сирена, десерти по оригинални италиански рецепти, сладкиши и много други.
- Потребителите имат ли навик да купуват в Kaufland коледна украса и подаръци, или основно се търсят хранителни продукти?
- Отдавна сме доказали, че Kaufland е търговски център, в който на едно място клиентите могат да получат всичко необходимо. Това спестява време и дава удобство. В много градове в страната обектите ни са се превърнали в основно място за набавяне на подаръци, коледна декорация, играчки и фойерверки. Стремим се да отговаряме на търсенето и на интереса при нас потребителите да пазаруват не само за празничната трапеза, но и за дома и семейството. Специално за празниците обогатяваме асортимента с подаръчни комплекти, играчки, декорация. Само при коледните играчки и декорацията предлагаме над 300 продукта под собствените ни марки Kidland и Live&Bo.