„Голямото можене е да останеш лидер години наред”
„Ролята на децата е да ни направят по-добри хора”
Биляна Христова е директор маркетинг, реклама и комуникация и член на борда на директорите на финансовата група Credissimo. Има над 13 години опит в сферата на маркетинга, рекламата и връзките с обществеността. Заемала е позицията Head of accounts department в дигиталната агенция Easy Online, в рамките на която е работила по цялостни маркетинг концепции за различни компании като Nivea, Avon, Lenovo. От 2015 г. ръководи маркетинг отдела на финтек компания Credissimo. Работата за нея е мотивация за професионално и личностно развитие и всекидневно надграждане на знания. Биляна вярва, че именно с такова отношение се постига лидерска позиция в динамичната среда, в която работи и живее всеки от нас. Себе си определя като майка, съпруга, пътешественик и краен оптимист.
Интервюто на Биляна Христова е част от новия проект на „24 часа“ и MILA.bg „Жените, които променят“. Тя е сред първите участници в един кръг от жени, с които имаме честта да търсим формулата на успеха и женското щастие, но и да обсъдим на специални срещи в следващите месеци важни обществени теми като образование, здравеопазване, дигитализация и т.н. Стартираме проекта с луксозното издание "Жените, които променят", в което на 300 страници разказваме историите на едни от най-успелите и влиятелни жени в България.
- Какви ценности изповядва вашата компания и каква е вашата лична професионална мисия?
- Тайната на успеха на Credissimo е уникалната симбиоза между предприемачески дух и силно мотивиран екип. С времето изградихме изключително силен отбор от професионалисти, с които е чест да работя рамо до рамо. Ние сме клиентски ориентирана компания. Стараем се винаги да изпреварваме с няколко крачки очакванията на потребителите ни, да им предлагаме продукти и услуги, които им прилягат като ръкавица, но още не са знаели, че имат необходимост от тях. И мисля, че успяваме. Изисква се много упоритост и борбеност, защото един път да станеш номер 1 на все още не много развит пазар, е лесно. Но да останеш лидер години наред и да затвърждаваш позициите си ден след ден, година след година, е голямото можене. Когато се присъединих към екипа, той наброяваше едва 30 души, в момента компанията е с повече от 150 служители, като от централата в София управляваме дейността в четири държави на два континента и сме с поглед, отправен към развитие на още нови пазари. За разлика от повечето фирми, в които се заговори за дигитална трансформация едва през последната година и половина, ние се „трансформираме“ дигитално всеки ден още от създаването си. Офисът ми е „другото вкъщи“. Имам щастието да работя ежедневно с професионалисти на световно ниво, с които заедно създаваме нови процеси, продукти и услуги, мислим за потребителите ни и развиваме бизнес по нови стандарти - изцяло онлайн, бързо, лесно и напълно безопасно. Credissimо е странен хибрид като работно място – корпоративна среда, но с приблизително хоризонтална структура. Можеш да се развиваш толкова, колкото те мотивират желанията ти.
- Защо избрахте точно тази сфера да правите кариера – кое ви привлича, затруднява, провокира? В кой момент разбрахте, че това е правилната посока?
– Моята история е добър пример за развитие в компанията – стартирах от позицията маркетинг мениджър преди повече от 6 години, а в момента отговарям за маркетинга и комуникацията на всички дружества от финансовата група Credissimo. Преди две години бях поканена и за член на борда на директорите. Естествено, нося сериозна отговорност, но тя е част от играта и ме мотивира да продължа да се развивам. В момента съм част от Executive MBA програмата към Cotrugli. Ръководството на компанията в лицето на Сокол Янков и Георги Карпузов ме подкрепи напълно в решението ми да продължавам да се развивам. Старая се да връщам полученото.
- А защо Credissimo е вашата компания?
– Защото тук имам свободата да съм моето истинско „аз“ и имам пълната подкрепа да се развивам. В Credissimo постоянно работим върху нови идеи и продукти, като развиваме и внедряваме иновативни технологични решения, което е много мотивиращо. Атмосферата е приятелска и открита. Поощряват се предприемаческият дух и новите идеи. От друга страна, компанията ни развива и изключително силна социално отговорна политика, което е ключово важно за мен.
- Как мотивирате своя екип да работи?
– Да мотивираш хора, е сложна и неблагодарна работа, а през изминалата година стана още по-трудно. Доверявам се на преценката им и се опитвам да ги оставям самостоятелно да реализират идеите и предложенията си. Това е предизвикателство за мен, тъй като имам голямо желание да контролирам и проверявам всяко нещо, за да се убедя, че е на нужното ниво. Боря се със себе си и се старая да не прекалявам с контрола. Знам, че свободата на екипа е важно условие за неговото развитие и самочувствие, но вътрешната ми борба е постоянна.
- Кое взехте от своите родители, за да продължите напред, и от какво от техния опит се отказахте?
– Израснала съм в изключително динамична среда с много пътувания и комуникация с различни култури. Родителите ми винаги са имали и все още имат изключително високи очаквания към мен. Самите те са моят пример за професионалисти и хора. Държаха да съм винаги в топлигата – уморително начинание, но пък за мен се превърна и в нещо като личен стандарт – да се стремя към перфекционизъм във всичко, което правя. Продължавам да имам проблем с всеки сблъсък с посредствеността. От родителите си взех и вярата в доброто и оптимизма, който ми помага много и в професионалния живот, и в личния. Също така на тях дължа и увереността в собствените ми сили и възможности и че стига да поискам, мога да се справя с невъзможното. Те ме възпитаха с това усещане и то винаги ми е помагало във всякакви ситуации и предизвикателства. Реших, че ще съм жена с кариера, защото, за да бъде човек доволен от живота си, първо трябва да е доволен от себе си. За мен работата е вдъхновение и начин да превръщам идеите си в реалност, несравнимо усещане, което обичам. Да съм майка и съпруга, ме прави безмерно щастлива и това, че мога да бъда много неща наведнъж, е това, към което съм се стремила винаги.
- Какво е човечността?
– Човечността е стремежът да си добър въпреки всичко и всички. Вярвам, че всеки от нас изначално е добър. Ако това се промени в даден момент, е заради външни фактори, които го повлияват. Винаги по-лесният път е да си лош. Трудното е да съумееш да съхраниш добротата и да я спо-делиш въпреки всичко. И вярвам, че точно това е ролята на децата – да ни направят по-добри хора. На кого с какво помогнахте дотук и каква благотворителна кауза бихте подкрепили или подкрепяте? – Подкрепяме и самите ние организираме още от самото си създаване най-различни каузи и кампании. Миналата година в периодите на извънредно положение много хора загубиха работата и доходите си. За тях, а и не само проведохме кампания под надслов „Топъл обяд навреме“, в рамките на която раздадохме над 10 000 пакета топла храна на нуждаещи се хора. По същия начин подкрепихме и медиците на първа линия на почти всички отделения за Covid-19. Винаги се стараем да сме там, където сме най-необходими.
Може да намерите „Жените, които променят“ на местата за продажба на списания в цялата страна.