Ако искате да сте в крак с глобалните процеси през 2020 г., ще трябва да се откажете от ракийката със салатка всяка вечер, купуването на дрехи на килограм и колекционирането на стотици приятели в социалните мрежи, които дори не познавате. Причината е, че консуматорското общество вече излиза от мода. Идва времето
да се живее скромно, с най-малко въглероден отпечатък
и да се поддържа добро здраве, тъй като предизвикателствата пред света, изглежда ще са големи.
Явлението Грета Тунберг бе само началото. Грижата за бъдещето на нашата планета ще продължи да доминира и през новата година. И това не се дължи на някакви задкулисни центрове, а на реалности, с които се сблъскваме в ежедневието си. Ето, да вземем само климатичната промяна, на която сме свидетели. През последните години въобще нямаме снежни Коледи. Ако се радваме на зима, ще е след януари и то максимум за два месеца. А последиците са
безводие и лоша реколта
Британската метеорологическа служба, която се слави с точните си прогнози, вече съобщи, че тенденцията към глобално затопляне ще продължи и през 2020 г. Очаква се средната температура да се повиши с около процент и това да е шестата поред най-топла година след 1900 г. Според английските метеоролози най-силният фактор за покачване на температурите са парниковите газове.
Така че колкото и подозрително да гледате на каузата на Грета Тунберг, последиците от замърсяването на природата са обективно явление. Освен това шумът около нея кара и други млади хора да се държат отговорно към планетата и своето здраве. Ето, да вземем едно от най-новите лица в публичното пространство, което се завъртя покрай зашеметяващата изборна победа на консерваторите във Великобритания. Става въпрос за 31-годишната приятелка на британския премиер Борис Джонсън. Оказа се, че Кари Симъндс е била на първата си среща с кралицата, както и на редица други важни събития, с
рокли под наем
Младата дама членува в интернет портал за дрехи, който срещу абонамент от 10 паунда на месец, предоставя дизайнерски дрехи на ниски цени на своите членове. И Кари се е включила в него не заради липса на пари, а защото отговаря на разбирането ѝ да се живее с по-малко вещи и отпадъци.
Модната индустрия се смята за втория най-голям замърсител на водоемите и има вина за 10% от въглеродния отпечатък в света. Заради тези обвинения се очаква все повече компании за дрехи да започнат да предлагат услуга и за даване под наем, както вече сториха две големи американски фирми и една шведска.
Оказва се, че младите диктуват промяна и в алкохолната индустрия. След като проучване на една от най-известните английски компании за напитки установи, че
поколението от 20 до 30 г. пие по-малко,
тя се принуди да се насочи към продукти с по-нисък алкохолен градус. Участвалите в анкетата ѝ младежи са отговорили, че го правят, защото са отговорни към здравето си, а и традиционните спиртни напитки не отговарят на разбирането им да поддържат марки с природозащитни каузи и социални послания.
Или по друг начин казано, искат да консумират това, което показва, че е създадено с грижа за тяхното бъдеще, а не за да напълни нечия банкова сметка. Затова в алкохолния бизнес вече се говори за суха генерация, която може да бъде спечелена само със слабоалкохолни напитки. Още повече че пиещите в заведения намаляват и само един на всеки петима млади хора на възраст от 16 до 24 г. консумира алкохол. През 2020 г. се очаква да бъдат пуснати нови напитки с ултраниски алкохолни градуси, които ще бъдат дори по-скъпи от бутилка уиски или водка заради интереса към тях.
Голяма промяна се задава в начина на използване на социалните мрежи, след като много потребители
се опариха с фейк новини, хейт
и тенденциозна реклама. Специалисти от бранша твърдят, че сред бума на големите интернет платфори, от които почти всеки искаше да е част, има възраждане на безрекламните частни дигитални общности. Все повече хора се насочват към места в интернет като създадената от руски специалисти мрежа Telegram. За ценни бизнес връзки пък се използва Guild. Расте популярността и на Tik Tok и Snapchat, чийто иновативен подход накара мощни платформи като фейсбук да се притеснят от конкуренцията. Tik Tok е китайска услуга за споделяне на видео в социални мрежи, а Snapchat e приложение за мултимедийни съобщения, разработени от двама бивши възпитаници на университетата в Станфорд.
Смята се, че доверието ще бъде най-важното нещо за социалните мрежи през новата година. Причината е, че някои рекламодатели започнаха да бягат от тях заради фейк новините и да се връщат към традиционни медии. Освен това сред родените след 2000-та година се забелязва възобновен интерес към известни новинарски медии. Младите започват да търсят надеждни източници на информация, особено преди важни събития като национални избори, а не да се доверяват на социалните мрежи за тях. Затова 2020 г. ще е ключова по този въпрос заради предстоящия вот за президент в САЩ, който винаги се следи в цял свят.
Много пиар агенции се мъчат да открият начин да предпазят своите клиенти от негативното влияние на социалните медии. В същото време фейсбук, туитър и инстаграм също предприемат мерки, за да насърчат позитивното използване на техните платформи. Но докато се предприемат решителни стъпки по този въпрос, месинджър приложенията ще стават все по-популярни заради тенденцията
да комуникираме вече в по-малки затворени групи,
които зачитат и опазват личното ни пространство. Което всъщност отговаря и на набиращата скорост мода сред младите да не се живее разточително и на показ, стил който риалити звездите наложиха преди години.
Коментари (0)
Вашият коментар