Живота да избавиш от смъртта
и времето назад да върнеш!
Изтича песента като вода!
Но времето остава нейна стража.
Дотука спира моята следа,
а имах толкоз много да ви кажа. (Из “Време”)
През 1979-а едно момиче остава завинаги на 17 години, като избира да се сбогува сам с живота, но бе орисано на безсмъртие чрез стиховете си - като най-младата сред големите творци на България. Днес редица обстоятелства около заснемането на филма “Петя на моята Петя”, посветен на Петя Дубарова, сякаш издават благословията на самата нея за създаването на кинолентата.
Това сподели пред “168 часа” сценаристката Нели Димитрова (“Възвишение”,“Връзки” и др.), която е инициатор за създаването на продукцията. Режисьор е Александър Косев, продуцент - Николай Урумов, по сценария заедно с Димитрова работи и Валентина Ангелова (“Скъпи наследници”). Пред камерата в двете главни роли - на съвременната Петя, момиче с бунтарски дух и поетичен талант, и на въображаемото присъствие на Дубарова - се изявяват Александра Костова и Алиса Атанасова.
Снимачният период на “Петя на моята Петя” приключи преди броени дни - на 6 юли. Лентата е озаглавена на едноименния разказ на поетесата, но не се позовава на него, а се доближава единствено в емоционален аспект до двете същности на едно момиче.
“От дете съм голяма фенка на Петя Дубарова и познавам добре нейното творчество - разказа пред “168 часа” Димитрова. - Изглежда, винаги съм искала да направя нещо за нея. Никога не съм я срещала. Изненадах се приятно, когато разбрах, че тя е написала стихотворението си “Моят ад” точно на рождения ми ден. И освен всичко го е написала в Тетевен, моя роден град. Страхотно съвпадение. Желанието ми да направя нещо за нея е тлеело в мен през годините. И просто така, спонтанно, предложих на Валя да го направим. Тя пък се оказа също толкова щура почитателка на Петя.”
Така двете започват да мислят как всъщност искат да покажат Дубарова на големия екран и бързо и категорично решават, че не желаят да правят биографичен филм. И все пак лентата тълкува коя е Петя и какво я е довело до фаталния край. Професор Семерджиев и академик Стайков ги консултират как да направят сценария още по-силен.
“Искахме да покажем, че Петя е една емблема и няма значение дали действието се развива през 1979 година, или през 2020-а, защото нищо не се променя, що се отнася до различните - обяснява Димитрова. - Как Дубарова сега, ако комуникира с едно съвременно момиче, би могла да й помогне или да й навреди дори?! Тълкуване на същността й без акцент върху фактите от нейния живот. Тълкуване на гения й, на нейната неповторима чувствителност.”
Късметът следва проекта от самото начало. Димитрова се свързва с продуцента Николай Урумов, който е бургазлия, и за няколко дни той урежда среща със сестрата на Дубарова - Елица, също поетеса. През годините тя упорито отказва да се вижда с хора на изкуството, които искат да реализират проекти, свързани с по-голямата й сестра. Изненадващо обаче се съгласява да се види с двете сценаристки.
Срещата е в Бургас. Едва след 10 минути обяснения от страна на Димитрова и Ангелова за това какво биха искали да направят, Елица Дубарова им казва “да”.
И после от дума на дума те стигат до извода, че досега, независимо дали е ставало въпрос за паметник, филм или друго, свързано с Петя, сякаш някаква необяснима сила (самата Дубарова) контролира кога и как да се случи всичко.
Тогава ще се вмъкна във пиеса
на някоя от сцените, сияйна,
ще бъда най-безавторна, щастлива,
ще бъда просто малка тайна. (Из “Тайна”)
Всъщност кинопроектът печели субсидия от НФЦ още през 2017 г., като тогава екипът очаква на следващата година снимките да започнат. Куп обстоятелства обаче ги забавят. И то за добро.
“Още тогава си харесахме за главната роля младата актриса Александра Костова, която играеше в “Маймуна” - спомня си Димитрова. - Когато спечелихме субсидията обаче, тя беше много малка, а ние имахме нужда от 17-годишно момиче. И ето че сякаш нещо ни забави, за да порасне Александра.
За образа на Дубарова също бяхме категорични от първия момент, че трябва да бъде изиграна от Алиса Атанасова. Познавам я от НАТФИЗ. Синът ми е бил на сцената с баща й Атанас Атанасов в “Хенри IV”, беше малкият крал. Алиса е прекрасна, млада и най-вече има очарователна прилика с Петя. В очите й може да се види онзи дух, който се излъчва и от тези на Дубарова - страст, лудост, бунтарство и доброта.”
Коментари (0)
Вашият коментар