Християнските светци и ангели, наследници на древните шамани, подържат връзката между Земя и Небе, между видим и невидим свят, „тоя” (нашия) и „оня” (другия), на демони и призраци, ангели и сенки. Застават на портата на прехода, на граничната територия и оттам организират, подреждат, усъвършенстват света на хората – като пример, достоен за подражание, но и с поредица от чудеса.
Наследници на митичните юнаци стават светците змееборци – св. Тодор, св. Георги, св. Илия, св. Димитър. Най-важната тяхна мисия е да победят злото, дракона, дявола, да пуснат заключени извори, да отворят небето и да заросят дъжд и плодородие. Св. Илия може да защити нивите от халите, които обират плодородието и ядат житото. Казват, че когато гърми, светецът удря ламите с огнена коса или боздуган. В борбата си с хали и лами св. Илия е твърде близък до брат си, юнака св. Георги. А той пък – на брата си близнак Димитър. Така ги и рисуват иконите, галопиращи на коне, св. Георги на бял кон отива към слънцето, св. Димитър – на червен, обърнат към царството на мрака, с копие, насочено или забито в устата на дракона. Св. Георги и св. Димитър са демиурзи, първотворци. Защитници на пастири, предпазват от зли сили. Житията им разказват за борбата им със злото, нечистите сили, помощта, която оказват на всеки, който ги потърси.
Господ и неговият син, и Девицата майка сами по себе си са чудо. Необяснимо, но истинско. Да правят чудеса, това е тяхното предназначение. След сътворението най-великото от чудесата им е свързано с човека, с възможността да общуват с него, да му внушават мисли, да пращат знамения, чудни изцеления, строги предупреждения, заслужени възмездия. Това правят и светците, и ангелите вестители, куриери между човешкия и божия свят. Всички знаци, които те дават, отразяват повелята за структурност, хармония и ред, която е и смисълът на божествеността. Исус е най-големият лечител и най-големият ясновидец. Неслучайно и някогашните, и днешните лечители и ясновидци се обвързват с него.
Силни с моралните си послания, светците са още по-силни с чудесата, които са в състояние да извършат. Всъщност чудотворството е истинското доказателство за святост, най-важната характеристика на светостта. Ако те нямат вълшебната сила да идват на земята и да присъстват сред хората, да стоят и в живота, и в смъртта едновременно, и да ги превръщат едно в друго, да вършат чудесата си, свръхестествени и необясними, не биха били почитани, празнувани, възхвалявани. Чудото на светците е едната, най-добрата страна, от проявите на магическото в този свят, на свръхестественото, неразбираемото, непостижимото за обикновените люде. Единственият начин да участват и те е вярата им. Тя усилва свръхестествената сила на божествата да творят чудеса.
Любими на народа ни са светците, които най-добре владеят чудесата. Те са сякаш истинските, „живите” светци, другите са някак книжни и далечни. Те са юнаците, които си поделят света и владеят над него. Това са Богородица, св. Георги и св. Димитър, св. Йоан Кръстител, св. Николай, св. Илия. Едно от известните чудеса на св. Георги още приживе е победата му над дявола изкусител, която е свързана и следва победата му над дракона. След като отрязва главата на чудовището и освобождава царкинята, той благославя построената в негова чест църква и от нея по чудодеен начин бликва вода. После си тръгва сякаш от долната земя направо за Кападокия. Отвоювал живот за хората, влиза в битка за морала и вярата. По пътя среща демона, дявол. Владеещ чудото да прозира зад видимото, за светеца веднага става ясно, че злото на отвъдния свят е и тук, на земята. Св. Георги спори с демона и изкушенията му, връзва го и го принуждава да каже не само тайните си имена, но и всички прегрешения. Накрая, с молитва към Бога, чудодейно успява да го затвори в камък.
Житието на св. Димитър говори за чудеса още от мига, в който слугата на Солунския чудотворец събира кръвта му при екзекуцията. Със страшна бързина се разпространява славата на светеца, който праща чудно изцеление на не един праведник, който закриля аристокрацията и й помага в случай на война. Неслучайно и българските Асеневци поемат битката за държавата ни с иконата на св. Димитър пред гърдите си.
Св. Димитър, както и най-тачените му събратя, умее да върви през времето и пространството, да бъде едновременно и тук, на земята, и някъде далече в своя небесен рай на святост и мъдрост. Явява се като чудно видение на мнозина избраници, освобождава и пренася по чудесен начин пленници християни. Най-известна е случката с епископа на град Афригия, който бил пленен от пирати и продаден в робство на арабски богаташ. Една нощ светецът му се явява на кон, същия, с който прелита границата на отвъдното, заповядва му да се качи на гърба му и след 8 дни пленникът вече е на свобода, озовава се по чуден начин в Солун, пред църквата на своя освободител. В различни апокрифни молитви стои и до днес вярата в двамата братя близнаци, покровители и закрилници на страдащи, пътуващи, отиващи на съд, пленени от неверници.
Житията на българските светци изобилстват от чудеса. Още по-вълшебна е представата за тях в народната митология. Св. Атанас затопля земята с главата си. Св. Харалампий успява да залови чумата и да я окове в девет вериги. Св. Тодор опложда с копието си земята, явява се като страховит ездач на бял кон, идващ направо от царството на сенките, за да накаже с патерицата всички жени, нарушили забраната да не работят на празника му. Св. Илия препуска с огнена колесница по небесния калдъръм и т.н.
Приказни чудеса изпълват живота им. В още по-вълшебна приказка се превръща силата им след него. Св. Николай Чудотворец наричат „бързия помощник”, защото най-бързо откликва за избавяне от зли ветрове и вещици. Помагат светците. Правят го и ангелите. Архангел Михаил е воин закрилник, подобен на Господа. Това е записано и в името му. Рафаил е „спасителят”, защото спасява от болест и болка, предупреждава за бъдещи бедствия и смърт. Гавриил е архангелът на силата и победата. Той ще отвори вратите на ада, когато дойде Месията. Архангел Уриил е Господарят на светлината.
Свети и чудотворни са всички предмети, до които се допре светецът или които служат за неговата почит – икони, вода, аязмо, кръст, камъчета, предметите посредници (дрехи, вода, олио). Магически са и всички начини за контакт – преспиване на свещено място, даване на жертва или обещание (оброк), труд в полза на манастир, молитва. Една невероятна смесица от чудеса – магии, съхранена и до днес в мисленето, празниците и бита на българина.
Вълшебното прекрачване между световете в християнската религия е в една посока – от горе на долу. Светецът инициира, поставя задачи, изисква, благославя, помилва, наказва, награждава… Човекът може да се съобрази или не, но не може да поставя задачи, да се придвижва по вертикалната ос нагоре, да се приближава и докосва до свещените владения в облаците. Когато започва да го прави, чудото се превръща в магия, чудотворецът става магьосник, жрец, шаман, народен лечител.
И при светците, както при всяко вълшебство, дарбата е два вида – вътрешноприсъща, дадена от Бога чудотворна, и образец на поведение, отработен в неспирно терзание на тялото, за да се усъвършенства душата. Човек все пак почита светците много повече, защото са чудотворци, заради божествения дар и чудната сила, на която може да разчита. Очаква от тях подкрепа за общността, но и за себе си лично. Да помагат по време на криза, обществена и лична, когато като че ли само чудо може да помогне, да обърнат лошия ход на нещата, да възстановят хармонията и реда. Чудото в повечето случаи е директен контакт с отвъдния свят. Който умее да го прави, е с „дар от Бога” , а Бог дарува само избраниците си. Така между тях могат да се наредят и други, различни от канонизираните светци – ясновидци, лечители и други „агенти” на отвъдния свят. А признатите от църквата светци, които не са силни в чудесата или пък съвсем са забравили да ги правят, избледняват от паметта и уважението на народа. Понякога дори ги наказват чрез бой и чупене на иконите им.
Мнозина лечители и гадатели твърдят, че действат под непосредствените инструкции на отвъдните светци, че заедно с тях работят за доброто на всички. Колкото по-често отвъдното нахлува в нашия свят и напомня за себе си, толкова повече са чудесата – случки или знамения, които присъстват и помагат на живота. Поредица от различни чудеса и видения оформят т.нар. специализация на светците – едни помагат при болести (Харалампий, Евтимий, Дамян и Козма, Панталей), други – за намиране на откраднати вещи (св. Мина), трети пазят къщите от злосторници (св. Никола). Богородица закриля дома, майките и родилките. Св. Георги покровителства воините, стадата и пастирите. Избирането на личен или семеен светец, или патрон на църква, или параклис, е свързано с това “профилиране” на тяхната сила. С него се съобразява и празничният календар на българина, посветен на различни светци. В него е отделено място за вълшебства и магии, предизвикващи здраве, плодородие на различни селскостопански култури – вино, мед, жито, късмет, задомяване, челяд и т.н.
Чудодейна сила притежават както светците, така и иконите им. В Тракия и Пиринска Македония ги наричат „живи куни”. Разказват как в драматичен момент, миг преди турски отряд да изпепели с. Долна Сушица, св. Георги скокнал с коня си от иконата направо срещу изумените палачи. Пак той, заедно със св. Мина, св. Иван Рилски и други обичани от народа ни светци, често били „чувани” или „виждани” да се разхождат в „своите” храмове.
Безмерна е силата на Бачковската Богородица да спасява и дарява живот. Иконата на Св. Богородица Троеручица от Троянския манастир помага при безплодие. Чудотворна е силата на Богородица Осеновица в Рилския манастир. Наричат я така заради вярата, че осенява с благодат и закриля всеки, който й се покланя с чиста душа. Разказват за не едно чудно изцеление с нейна помощ. През 1902 година парализирана няма жена проговорила и проходила, след като свещеник й прочел 40 молитви пред светинята. И пак по тия времена, когато из България върлувала черна чума, навсякъде където селищата и народът били осенявани от чудотворната икона, чумата бягала и повече никога не се завърнала.
Иконите на светците притежават вълшебството да разпознават и дават знак за грешните и праведните хора, когато лепят паричка върху тях. Чиято паричка падне, той е грешник.
Из „Лицата на феноменалното”
Книгата може да поръчате тук!
Коментари (0)
Вашият коментар