Тя далеч не е само дизайнер. Всъщност Вивиан не подлежи на рамкиране по нито един показател. Тя е толкова ярка, че може да си позволи да бъде всякаква. Познаваме я като непокорна, инакомислеща, нестандартна, отвъд клишетата и винаги в центъра на скандала. Наричат я грандамата на британската мода, една от най-влиятелните фигури в световните модни среди, кралица на пънк модата, жива легенда, икона на нашето време… В продължение на десетилетия медии и коментатори увенчават името на неподражаемата дизайнерка с хвалебствени определения. С изкусните си умения и с неукротима фантазия тя показва как изкуството на обличането може да променя облика и мисленето на човека и на света. Чувствителна към пулса на обществото, със същото усърдие и страст Вивиан Уестуд се изявява и като политическа активистка, ангажирана със социални и благотворителни каузи.
Неуморимо вярна на непокорния си характер, тя не спира да провокира не само с творенията, но и с личния си живот. Някогашна спътница на Малкълм Макларън, откривателя на „Секс Пистълс“, сега е омъжена за бившия си ученик, родения в Австрия дизайнер Андреас Кронталер, с 25 години по-млад от нея.
От години очаквахме биографията на Вивиан Уестуд и ето че днес вече я държим в ръцете си. Пламенната откровеност на Вивиан, изляла се на тези страници, примесена с проникновението на историка и приятеля Иън Кели, извайва завладяващ портрет на една магнетична личност.
„Вивиан Уестуд“ (ИК „Колибри“) е издателски феномен, защото се явява първа и единствена засега автобиография на авангардната дизайнерка и разкрива неподозирани страни на нейната личност. Иън Кели нарича периода на сътрудничество с Вивиан „моята вълшебна бляскава година”. И добавя: „Тя е съхранила детето в себе си въпреки всички трудности. Винаги е с ококорени очи. Любопитна. Отворена. Сърдита. Изобретателна. Някой път е груба. Друг път ти сгрява сърцето с преданост и любвеобилност. Вивиан е неуморима, а умът й е по-остър от карфиците в ръкава й.”
Ако мислите, че модата е само контене, или пък че седемдесетгодишните имат по-малко право, а не повече, да поучават света за неговото бъдеще или пък да отстояват каузите на миналото му, тогава можете да оставите тази книга. Както казва самата Вивиан, „това ще опази няколко дървета“. Но ако можете да издържите рундовете с тази „баба пънк”, която още е на ринга и се бори за това, което смята за правилно и намира за красиво, тогава останете с нея. Предстои да бъдете заслепени.
Откъс от „Вивиан Уестуд“,
Вивиан Уестуд и Иън Кели (ИК „Колибри“)
Враждуващите двойки често имат някоя безопасна зона, в която могат да съществуват заедно – някаква искрица секс или романтика, която ги е събрала, някакъв общ интерес, който не подлежи на оспорване или съдържа перспективата за непрекъснато творчество. За Вивиан и Малкълм, като контрапункт на скандалите или кратък отдих от тях, това са дрехите. В темата за дрехите и модата те намират сигурно убежище, състоящо се от творческо съучастие. В събота, често пъти без момчетата, те обикалят бутиците по Кингс Роуд, които в Лондон вече започват да изместват модния център на тежестта на запад.
– Най-много обичах „Мистър Фрийдъм“, кадифените им неща. Малкълм ходеше с плетена вратовръзка, карирана риза „Вийела“ и кадифени панталони и приличаше на добре облечен студент от художествената академия. А аз пък ходех с тъмносини тоалети, с перли.
Вивиан започва да експериментира, насърчавана от Малкълм. Отрязва си косата и я изрусява, а за разлика от грижливо оформените със сешоар прически от онова време, установява, че нейната запазва формата си. Това е може би първият ѝ принос към новата младежка мода, след като Девид Боуи заимства този стил.
Коментари (0)
Вашият коментар