Тревожеше ме една важна черта на „Бебето на Розмари“: романът е забележително добре построен трилър – и аз се възхищавах именно на това му качество, – но като атеист не вярвам нито в Сатаната като въплъщение на Злото, нито пък в съществуването на някакъв персонифициран Бог. Всичко това бе в конфликт с моя рационален светоглед. За по-голяма достоверност реших да поддържам своеобразна двойственост: възможността свръхестествените изживявания на Розмари да бъдат плод на въображението ѝ. Цялата история, гледана с нейните очи, трябваше да се окаже само поредица от привидно зловещи съвпадения, продукт на трескавото ѝ въображение. Машинациите на съседите, сатанинският ритуал, при който дяволът я обладава в присъствието на съпруга ѝ, и дори финалната сцена край люлката трябваше да имат и рационално обяснение. Ето защо във филма от началото до края има някаква двойственост.
За първи път в живота ми не трябваше да се боря, за да оцелявам. Моменталният успех на Бебето на Розмари ме превърна в любимото дете на Холивуд. Сценарии и предложения идваха от всички студия в града.
От известно време вече бях разбрал, че Шарън е постоянна част от живота ми. Перспективата за брак и деца ме ужасяваше не толкова, защото се боях за свободата си – знаех, че Шарън ни най-малко не възнамерява да ми я отнеме, – а защото личните връзки създават у мен непоносимо чувство за уязвимост. Дали тази тревога идваше от детството ми? От несигурността, в която бях живял, когато бях на пет-шест години и семейството ми бе разпиляно? Винаги съм имал чувството, че за да избегна страданието, най-лесно е да избягвам всяка задълбочена връзка.
Изразът „Търсили са си го“ отпращаше към друг: „Ще видим дали пак ще правиш такива филми. Животът ти е бил като филмите ти и смъртта на жена ти също“. Озаглавена „Защо Шарън трябваше да умре?“, една статия, излязла малко след убийствата, резюмира много добре поведението на Холивуд и на медиите изобщо. Според нейния автор ние сме били привлекли тази ужасна трагедия, защото сме водели ексцентричен, развратен живот под влиянието на наркотици. Списание „Time“ възприе подобен тон: „Тази среда е била толкова злокобна, колкото всичко описано от Полански във филмовото му изучаване на най-мрачните и меланхолични кътчета на човешката природа“. Трябваше да мине една година, за да излезе наяве истината на процеса и още пет за пълен и доста точен разказ за случилото се, изложен в „Хелтър Скелтър“ – книгата на Винсънт Булиоси, прокурора на Лос Анджелис. Но злото, сторено през първите дни след убийствата, никога не бе поправено. И днес още много хора вероятно си спомнят само безсмислиците и глупостите, разпространявани от медиите.
Слуховете, достигнали до мен, ме осведомиха, че съм станал „печално известният Роман Полански“. „Клеветете, клеветете, от клеветата винаги остава нещо.“1: бил съм замесен в сатанински ритуали, в отвратителни извратености, които по някакъв начин са причинили смъртта на съпругата ми.
Смъртта на Шарън е единствената разделителна линия, която реално е имала значение в живота ми. Преди нея плавах в океан от надежда и безграничен оптимизъм. След нея всеки път, когато съзнавам, че се забавлявам, изпитвам вина. Един психиатър, с когото разговарях малко след смъртта ѝ, ме предупреди, че ще са нужни „четири години траур“, за да се преборя с това чувство. Но ми бе нужно много повече време.
Полански с особена лекота снима черната магия – пишеше „Time“. – Вкусът му към свръхестественото е толкова необуздан, че голям брой от обикновените сцени във филма са претупани.“ Според „Newsweek“ за мен този филм бил „рационализиране на психическо разстройство“. Моят Трагедията на Макбет бил произведение на изкуството, направено със замаха на Бухенвалд, Лидице и – да, така е – убийствата на Менсън. В Трагедията на Макбет имаше само няколко капки от кръвта, която се лее във всичките филми на Сам Пекинпа например, но насилието е реалистично. „Макбет“ е жестока пиеса. И никога не съм вярвал, че това може да се скрие.
Коментари (0)
Вашият коментар