…
Колкото повече се разпростираше славата на школата, толкова повече чуждестранни студенти идваха да учат в нея. Но в началото на следването ми освен Ким, нашия мълчалив севернокореец, единствените чужденци бяха няколко българи. Те образуваха малка невъздържана и цапната в устата тайфа. Тичаха подир всички момичета, правеха конкурси за ядене на люти чушки и бяха царе на черната борса. Главната им цел бе да стоят в Лодз колкото се може повече. Никой от тях нямаше и най-малкото желание да се върне в родината. Най-великолепен от тези българи бе Никола Тодоров1 – студент от четвърти курс операторско майсторство. Отчаяно търсех начин да режисирам филм и тъй като той трябваше да снима цветен филм, аз го убедих, че е по-добре да направи късометражен игрален филм, отколкото да хаби лента за някакъв глупав сюжет. Убедихме преподавателите да ни разрешат да отсъстваме и заминахме за Краков на наши разноски. Именно там, аз, новакът без опит, снимах първия си филм. Двамата с Тодоров предварително бяхме изработили всичко – работна книга, илюстрирана кадър по кадър, и съответния репераж на битпазара и улиците в Краков – с намерението да постсинхронизираме филма, като се върнем в Лодз. Също така бях осигурил възторжената помощ и участие на Адам Фиут, който беше втора година драматично изкуство. Аз бях не само режисьор, но актьор, продуцент, художник по костюмите, скриптър и гримьор. Филмът Велосипедът разказваше как едва не бях убит в бункера в Краков....
Познавах Париж на Марсел Карне, Андре Каят, Жак Бекер и най-вече на Жан-Пол льо Шануа – режисьора на Без да остави адрес, който ни бе очаровал мен и Тишлер в Художествената гимназия в Краков. За аристокрацията и интелектуалците от Краков, както и за всички поляци на моята възраст и с моята нагласа, Париж бе сърцето на цивилизования свят.
…
Толкова трудно бях открил „Кроазет“, а сега и хотел „Мартинес“… Когато най-накрая го намерих, за миг си помислих, че мога да стоя във фоайето до появата на Вайда и да разиграя сцена на случайна среща. „Здрасти! И ти ли си тук?“, но нямах време. Обадих се в стаята му от рецепцията.
Анджей? – казах. – Как си?
Последва кратко мълчание.
– Кой се обажда?
– Как кой се обажда? Аз съм, Ромек.
Това обаждане уреди нещата. Вайда ме покани на обяд и ме заведе да гледаме Седмият печат на Ингмар Бергман.
…
Когато ангелите падат. Исках филмът да създава впечатление за мащабност, въпреки че продължаваше само двайсетина минути. Най-вече исках да бъде романтичен, с приповдигнат стил – публиката да разбере, че става дума за мечтите на възрастна жена, стигнала до края на живота си. Буквално бях като хипнотизиран от старите хора. Винаги съм имал чувството, че възрастните заслужават повече внимание и грижи, отколкото децата. Бяха толкова примирени, толкова невежи за живота, въпреки натрупания житейски опит и близостта до смъртта.
След като дипломният ми филм нарочно бе театрален и странен, исках първият ми пълнометражен филм да бъде строго интелектуален, направен като точна, почти формалистична машина. Сюжетът бе близък до класическия трилър: една двойка приема на борда на яхтата си пасажер, който изчезва при тайнствени обстоятелства.
Не бях лесен партньор. Бях класическият полски мъжкар – егоистичен и тираничен.
С пристигането си открих, че продуцентското студио „Камера“ изцяло споделяше удоволствието и възторга ми от перспективата да осъществя Нож във водата. Много щастлив, че ще започна първия си пълнометражен филм – истинското ми бойно кръщение, – аз, естествено, ангажирах неколцина стари приятели. Асистенти ми бяха Анджей Костенко и Куба Голдберг. Йежи Липман, който толкова търпеливо ме бе въвел в киното по време на Три разказа, се върна като главен оператор.
Беше върхът на Новата вълна. Интелектуалният снобизъм също играеше роля. Боейки се да не минат за глупаци, критиците възхваляваха „умозрителни“ филми, които освен че бяха мудни и недобре направени, бяха претенциозни и приспивателни.
Никога не станах част от тази Нова вълна и не го желаех. Исках да бъда съвършен професионалист и бях прекален перфекционист. Ако намирах за очарователен филма на Трюфо 400-те удара и за привлекателен До последен дъх на Годар, то другите филми, освен първите творби на Клод Шаброл, ме плашеха с любителския си характер и техническата ограниченост. Непоносимо мъчение бе да ги гледам.
Отчасти и защото разказва премеждията на режисьор – 8 ½ на Фелини за мен бе невероятно откровение. Ето това винаги бях искал да видя на екрана – както заради красотата на чувството, така и заради съвършенството на образите.
Ангажирането на Катрин Деньов в „Отвращение”, бе определено много по-трудно. Прослушах известен брой млади актриси, сред които Франческа Анис, която „Compton“ предпочиташе, защото вече бе играла в техен филм и нямаше да им струва скъпо. Макар и очарован от Деньов, Клингър твърдеше, че това е безполезна лудост. Необходим бе целият ми инат, за да го убедя. И добре, че успях, защото изключителната красота и талант на Катрин много допринесоха за филма. Да работиш с Катрин Деньов беше като да танцуваш танго с особено умела партньорка. Тя знаеше какво точно искам от нея и веднага влезе в кожата на героинята – до такава степен, че в края на снимките бе станала някак дистанцирана и доста лудичка. Професионалистка в пълния смисъл на думата, Катрин имаше само една задръжка: отказваше да се снима гола и дори полугола и настоя да носи нещо под прозрачната си нощница. Тъй като имах възражения срещу слипа, тя си сложи балетно трико. Но когато дойде моментът, направи всички сцени само по нощница.
Коментари (0)
Вашият коментар