Проф. Мария Герджикова е съавтор на два учебни комплекта за 1. клас. Първият е сега действащият на издателство „Даниела Убенова“ по старата учебна програма, а вторият е на издателство „Булвест 2000“ по новата учебна програма, одобрен на първи етап от Министерството на образованието и науката.
- Проф. Герджикова, знаем, че имаше спор за реда на буквите в новата учебна програма за 1. клас. Какво е новото за първокласниците при изучаването на буквите?
- Нека кажа, че не става въпрос за реда на буквите, който всички познават от азбуката (а, б, в), а за това кои от буквите трябва да се изучават най-напред, за да започнат учениците да четат по-бързо. Досега подредбата беше фонетична по утвърдена академична традиция, която обаче не беше най-рационалната за периода на ограмотяването. Новата учебна програма дава друга подредба, която позволява на учениците по-бързо да образуват срички и да четат цели думи. Избран е ред на буквите, при който по-напред се изучават тези, които се използват по-често в речта, което допринася за образуването на повече думи още в началния етап на ограмотяването. Естествено това окуражава децата и прави четенето по-лесно и приятно за тях, защото бързо виждат резултата от своите усилия.
- Това ли е най-голямата промяна в програмата?
- Това е значителна промяна, но не е единствената. Съществено е регламентирането на броя часове за упражнения. Специално в програмата се предвижда да има по-голям брой часове за упражнение, което дава възможност за развиване на знания и на умения и постигане на ключови компетентности. Упражнения има дори в читанката – досега в нея се представяха само текстове. Така например в новата читанка, която сме внесли в МОН, към всички по-значими текстове има и разработени уроци за упражнения. Това помага за овладяването на умения за четене и за осмисляне на текста. Запазва се практиката допълнителни упражнения да има и в тетрадката по четене.
- Вие сте автор и на учебника по литература за 5. клас на издателство „Булвест 2000“. За този клас също има нови учебни програми. Какво е най-важното в новата програма по литература?
- И в програмата за 5. клас категорично има олекотяване на задължителния учебен материал: намален е броят на текстове, както и броят на новите понятия, които трябва да се изучават. И в 5. клас важи въвеждането на по-голям брой упражнения към всеки текст. Нововъведение е, че в учебника по литература би трябвало да има и уроци за нови знания, и уроци за упражнение след всяка изучавана творба. Това ясно разграничение замества досегашния принцип, при който уроците за нови знания и за упражнения не бяха ясно разграничени, а липсата на разпределение затрудняваше учениците във възприемането, а учителите в планирането. Важно е да се отбележи, че и в програмата за 1. клас, и в тази за 5. клас се предвиждат теми за развиване на уменията за писане и за създаване на текстове, като се намалява броят на видовете съчинения. Големият брой часове за упражнение позволява не само да се посочва същината на даден вид съчинение, а да се даде модел, по който то може да бъде изградено.
- Как се справят учителите и учениците с новите програми, след като трябва да използват старите учебници по български език и литература?
- Процедурата за одобряване на новите учебници е в ход и те ще са в сила от следващата учебна година (2017/2018). За да облекчи учениците и учителите, които работят по новата програма със старите учебници, нашият екип подготви и издаде Работни листове – учебно помагало по литература за 5. клас по новата програма. То може да бъде използвано и в часовете, и при самостоятелната работа на учениците.
- А за най-малките?
- За учителите на първокласниците от всички издателства са подготвени годишни тематични разпределения, които дават възможност да се адаптират настоящите учебници към новата учебна програма.