Напишете дума/думи за търсене

Повече четене и упражнения в обучението по български език в 5. клас

Според новата учебна програма по български език за 5. клас учениците вече учат по-малко теория. Някои теми са предвидени за по-горни класове, а други отпадат, защото се разглеждат в уроците по литература. В количествено отношение това означава намаляване броя на новите лингвистични понятия и термини с около 10-15 на сто. Това заяви проф. д-р Ангел Петров, ръководител на авторски колектив, който пише учебници и учебни помагала по български език към Издателство „Булвест 2000“.

Учебната програма за 5. клас по български език е структурирана така, че да осигурява възможности за оптимално езиково и комуникативно развитие на 12-годишните деца. Запазени са много от рационалните идеи на предишната програма, но както беше посочено, не са малко и понятията, които са отпаднали или са „пренасочени” за овладяване в по-горни класове. Такива са например следните понятия: свързани с думата като лексикална единица на езика – основа на думата, сродни думи, производни думи, сложни думи, синонимно гнездо, контекстови синоними и др.; свързани с изречението като синтактична единица на езика – пряко допълнение, непряко допълнение, съгласувано определение, несъгласувано определение, приложение, съставно сказуемо и др.

В часовете по български език тази година петокласниците ще имат повече време за практически дейности с езика, т.е. повече упражнения за овладяване правилата на съвременния български книжовен език. Важна промяна в програмата е, че тя създава условия в часовете да се развива и да се усъвършенства функционалната грамотност на учениците. Това става посредством повече работа с конкретни текстове – възприемане и анализ на техните съдържателни, структурни и езикови особености, дискусии върху въпроси, които текстовете поставят, използване на получената от текстовете информация за решаване на проблеми от заобикалящата учениците действителност. Целта е по този начин да се съдейства за бързата и безпроблемна социализация на подрастващите, да се подпомогне тяхното интелектуално развитие, което в голяма степен е резултат от реализирането на уменията им да четат с разбиране и да осмислят получената информация, като след това успешно я прилагат в практиката.

През настоящата учебна година учителите вероятно имат известни затруднения, защото се налага да преподават по нова учебна програма, но със стари учебници. Това е така, тъй като новите учебници ще бъдат готови едва за учебната 2017-2018 г. Според проф. д-р Ангел Петров, който заедно с д-р Мая Падешка и Мариана Балинова е автор на новия учебен комплект по български език за 5. клас на издателство „Булвест 2000“, одобрен от МОН на първи етап, учителите могат да си помогнат в работата, като използват написаните от авторския колектив две нови учебни помагала – „Комплект работни листове по български език за 5. клас” и „Помагало за разширена и допълнителна подготовка по български език за 5. клас”, които вече са на пазара. Тези помагала са съставени по новата програма и са подходящи както за работа в клас, така и за извънкласна работа.

Подробна характеристика на учебната програма по български език от 2015 г. се предлага в Книгата за учителя към новия учебник по български език за 5. клас на Издателство „Булвест 2000“. От началото на учебната година учителите по български език, които са партньори на издателството, ще имат достъп и до електронните ресурси, свързани с новия учебен комплект по български език за 5. клас.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X