Звуците и музиката имат силата да ни лекуват, твърдят лекари и логопеди. Този метод на лечение е използван още в древен Египет. Доказано е, че музиката тонизира централната нервна система, подобрява обмена на веществата, стимулира дишането и кръвообращението. Страхотно ефективна е музикотерапията при деца с говорни проблеми, заекване, аутизъм. Днес много деца и родители гледат несериозно на часовете по музика, но пеенето е въведено в училище неслучайно и не бива да се омаловажава.
Всеки от нас има спомен за определен звук, песен, която е присъствала по време на празниците в дома му, или позната майчина песен. Това не е случайно, твърди езиково-говорният специалист Олга Георгиева. Тя обяснява, че моделите на музиката са кодирани дълбоко в съзнанието ни и са спомените, които се запазват до най-късна възраст.
Според специалистката Олга Георгиева музиката е от първостепенна роля в развитието на детската реч и умението да слушат организирано. Музиката помага на малките да изразяват по-лесно чувства и емоции, да запаметяват, да комуникират, прави ги по-организирани. Сред най-подходящите звуци за малчуганите са тези от природата и на животните.
С терапевтична цел успешно се прилагат и звукови наподобявания – на падащи снежинки, как вали дъждът, песента на вятъра, както и мяукането на коте, лай на куче, жужене на пчели. Добре е всички те да се имитират от децата, както с глас, така и с тяло.
Всеки може да се лекува чрез пеене, убедени са специалистите. Най-простият начин е сами да си съставяме песнички или да тананикаме любими мелодии. Като цяло музикотерапията е най-успешна при меланхолични състояния. Когато сме тъжни, е добре да си пеем думата "радост". Всеки изпят тон съсредоточено вибрира в цялото тяло и "работи" в него около два часа, като го лекува. Ранните вокални реакции на бебето правят именно това.
Когато реагираме емоционално на децата и повтаряме техните опити, ги учим на слушане и реч. Механизмът задейства положителните емоции и те по нервен път въздействат на всички вътрешни органи. Затова с определена музика дори можем да успокоим плачещите бебета, да върнем съня им или да намалим коликите. “Винаги можете да заложите на Моцарт”, казва Олга Георгиева. Известни са изследвания свързани с неговата музика наречени “Моцарт ефект”.
Слушането на произведенията от жижнерадостния му период стимулират когнитивните способности на децата като внимание, памет, мислене и въображение. Целебната сила се заключава във факта, че неговата музика е подчинена до математическа прецизност на законите на хармонията.
Важно е да се разбира, че не само музиката е това, което ни въздейства, но преди всичко звукът. Затова слушането от компютър, със слушалки от типа тапи в ушите, нисък клас звуковъзпроизвеждащи касетофони и уредби повече ни напрягат, отколкото помагат. Специалистите съветват да се направи индивидуален профил на слушащия. За най-малките слушатели има специално разработени и аранжирани серии, които включват само няколко инструмента, които подпомагат обработката на слуховата система. Както храната е важна за растежа на детското тяло, така елементите на музиката – мелодия, тонове и хармония подхранват бързото развитие на детския мозък.
-------------
Руският учен Рушел Блаво е достигнал до извода, че всеки орган се лекува с определен инструмент, в определени часове:
Гръбначния стълб – барабан (19-23 часа)
Сърце – китара (11-13 часа)
Черен дроб – флейта (1-3 часа)
Жлъчен мехур – кларинет (23 – 1 часа)
Дебело черво – устна хармоника (5-7 часа)
Тънки черва – цигулка (13-15 часа)
Задстомашна жлеза – тромпет (9 – 11 часа)
Стомах – клавишни инструменти, пиано (9 – 7 часа)
Бъбреци – саксофон (17 – 19 часа)
Бели дробове – арфа – (3-5 часа).
Коментари (0)
Вашият коментар