Италианската лекарка е пионер на теориите за ранното детско образование, които все още се прилагат в Монтесори училищата по целия свят.
Ранен живот
Монтесори е родена на 31 август 1870 г. в провинциалния град Киаравале, Италия, в семейството на образовани родители от средната класа. По времето, когато Монтесори израства, Италия поддържа консервативни ценности относно ролите на жените. От ранна възраст тя последователно излиза от тези забранени полови ограничения. След като семейството се премества в Рим, когато е на 14 години, Монтесори посещава курсове в технически институт за момчета, където допълнително развива своите способности за математика и интереса си към науките, особено биологията.
Изправена пред съпротивата на баща си, но въоръжена с подкрепата на майка си, Монтесори завършва с отличие медицинското училище на Римския университет през 1896 г. Така Монтесори става първата жена лекар в Италия.
Изследване на образованието в ранна детска възраст
Като лекар Монтесори избира педиатрията и психиатрията за свои специалности. Докато преподава в медицинското си училище, Монтесори лекува много бедни деца и деца от работническата класа, които посещават безплатните клиники там. През това време тя забеляза, че присъщата интелигентност присъства при деца от всякакъв социално-икономически произход.
Монтесори става директор на Ортофреническото училище за деца с увреждания в развитието през 1900 г. Там тя започва широко да изследва ранното детско развитие и образование. Нейното изследване включва проучванията на френските лекари от XVIII и XIX век Жан-Марк-Гаспар Итар и Едуард Сеген, които са експериментирали със способностите на деца с увреждания. Монтесори започва да концептуализира собствения си метод за прилагане на техните образователни теории, които тя тества чрез практическо научно наблюдение на ученици от ортофреношкото училище. Монтесори намира подобрение в развитието на учениците за забележително. Тя разпространява резултатите от изследването си в речи в цяла Европа, като също така използва своята платформа, за да се застъпва за правата на жените и децата.
Образователно наследство
Успехът на Монтесори с деца с увреждания в развитието стимулира желанието й да изпробва своите методи на преподаване върху „нормални" деца. През 1907 г. италианското правителство й предоставя тази възможност. Монтесори е назначена да отговаря за 60 ученици от бедните квартали на възраст от 1 до 6 години. Училището, наречено Casa dei Bambini (или Детска къща), дава възможност на Монтесори да създаде среда за „подготвено обучение", която според нея е благоприятна за сетивно учене и творческо изследване. Учителите са насърчавани да се отдръпнат и да „следват детето" – тоест да оставят естествените интереси на децата да поемат водеща роля. С течение на времето Монтесори променя методите си чрез опити и грешки. Нейните писания допълнително служат за разпространението на нейната идеология в Европа и Съединените щати.
До 1925 г. в Америка са открити повече от 1000 нейни училища. Постепенно Монтесори училищата изпадат в немилост. До 1940 г. системата е избледняла и са останали само няколко училища. След началото на Втората световна война Монтесори е принудена да избяга в Индия, където разработва програма, наречена „Образование за мир". Работата й с програмата й спечелва две номинации за Нобелова награда за мир.
Смърт и наследство
Монтесори умира на 6 май 1952 г. в Нордвейк ан Зее, Холандия. През 60-те години на миналия век се наблюдава възраждане на Монтесори училищата, водени от д-р Нанси Маккормик Рамбуш. Днес методите на обучение на Монтесори продължават да „следват детето" по цялото земно кълбо.

ЦИТАТИ
• Да предположим, че твърдя, че има планета без училища или учители, ученето е непознато, но въпреки това жителите, които не правят нищо, освен да живеят и да се разхождат, са опознали, за да носят в съзнанието си цялото учене: няма ли да си помислите, че съм романтичка? Е, точно това, което изглежда толкова фантастично, че не е нищо друго освен изобретение на плодородно въображение, е реалност. Това е начинът на учене на детето. Това е пътят, който следва. То научава всичко, без да знае, че го учи, и по този начин преминава малко по малко от несъзнаваното към съзнателното, стъпвайки винаги по пътеките на радостта и любовта.
• Научните наблюдения са установили, че образованието не е това, което учителят дава. Образованието е естествен процес, който се извършва спонтанно от човешкия индивид и се придобива не чрез слушане на думи, а чрез преживявания върху околната среда. Задачата на учителя се превръща в това да подготви поредица от мотиви за културна дейност, разпръснати в специално подготвена среда и след това да се въздържа от натрапчива намеса. Човешките учители могат само да помогнат на великата работа, която се върши, както слугите помагат на господаря. Правейки това, те ще бъдат свидетели на разгръщането на човешката душа и на издигането на Нов човек, който няма да бъде жертва на събитията, а ще има яснотата на визията да ръководи и оформя бъдещето на човешкото общество.
Коментари (0)
Вашият коментар