Напишете дума/думи за търсене

Как Анди Уорхол и Халстън - диктаторите на изкуството, модата и "Студио 54"

Анди Уорхол и Халстън - първият американски дизайнер, който се превръща в суперзвезда, се запознават през 60-те години на миналия век, когато кариерите им се развиват в Ню Йорк. Тогава Уорхол използва изображения на ежедневни потребителски стоки и знаменитости, за да създаде поп арта.

Докато дизайнерът Халстън произвежда облекло, което е небрежно, привлекателно и удобно за носене, предлагайки промяна от по-стабилните модни модели и материи, които са го предхождали. Уорхол и Халстън имат няколко общи неща: и двамата са гейове, които израстват в по-консервативни райони (Питсбърг за Уорхол, Де Мойн за Халстън). И двамата са аранжьори на витрини по време на кариерата си и двамата разбират силата на личността, образите и славата. До 70-те години те са приятели и сътрудници, които ще прекарат следващото десетилетие и половина в работа и купони заедно, докато продължават да превземат световете на изкуството и модата.

Уорхол и Халстън са фенове на работата на другия
Халстън цени творчеството на Уорхол достатъчно, затова поръчва на Уорхол да нарисува негов портрет и украсява дома си с различни творби на Уорхол. На свой ред Уорхол носи едноименната модна линия на приятеля си, която стана известна с актуализирани и иновативни дрехи като риза, изработена от плат ултравелур и извиващи се кафтани. Веднъж Уорхол отбелязва: „Харесвам нещата на Халстън, защото са прости и това трябва да бъдат американските дрехи." Уорхол използва и колекция от обувки и козметика на дизайнера.

Взаимното им възхищение ги кара често си сътрудничат по проекти. Това започва през 1972 г. на наградите на Coty American Fashion Critics. Уорхол е назначен да отговаря за представянето на Халстън на това събитие. Спектакълът, който измисля, включва свирене на бонго и танцуващо степ бебе Джейн Холцър. На по-късните изложби на Халстън Уорхол често е неофициалният фотограф. А през 1982 г. Уорхол организира рекламна кампания за мъжко облекло, аксесоари и козметика на Халстън.

Халстън е вдъхновен от щампите на цветя на Уорхол и на свой ред създава модели на рокли и шалове. Цветът на килима в новото работно пространство, в което Халстън се премества през 1978 г., е по предложение на Уорхол.

Халстън също е включен в книгата на бащата на поп арта от 1979 г. Exposures и се появява в телевизионните предавания на Уорхол Fashion и TV на Andy Warhol.

Те си помагаха взаимно да се ориентират в света на знаменитостите
Взаимодействията между Халстън и Уорхол обединяват техните сфери на изкуството и модата. Уорхол избира няколко от моделите на Халстън в проект, наречен „Момичетата на Вивиан", който превръща собствената му роля в сапунена опера. Венецуелският гримьор Виктор Юго, който е дългогодишният партньор на Халстън, а понякога и аранжор на витрини, също е модел и си сътрудничи с Уорхол.

И Уорхол, и Халстън разбрират силата на знаменитостта. Докато Халстън става първият дизайнер на знаменитости, Уорхол създава техните портрети. Ранните му обекти включват Елизабет Тейлър и Мерилин Монро, което води до това, че други звезди започват да тропат на вратата му, за да нарисува и техните персони.

Уорхол се справя със знаменитата си клиентела с финес, който бе виждал да демонстрира Халстън в пробните със същите тези известни хора.
Известният нощен клуб „Студио 54" е друго място, където кръговете на Халстън и Уорхол се срещат и смесват. Клубът е известен с ексцесиите си, като партито за рожден ден, организирано от Халстън за Бианка Джагър, по време на което гол мъж я разхожда на кон около дансинга (въпреки че Джагър се кълне, че никога не е яздила коня в клуба). Уорхол и Халстън са редовни посетители на „Студио 54", което им печели слава във време, когато тълпите от епохата на дискотеката се стремят да преминат през бодигардовете и да танцуват заедно със звездите на деня. Веднъж Уорхол дори предлага рецепта за влизане в култовото заведение: „Винаги отивайте с Халстън или облечени с Халстън."

Уорхол и Халтън си подаряват нетрадиционни подаръци
През годините Халстън дарява Уорхол със запомнящи се подаръци за рожден ден. През 1978 г. той подарява на артиста бяло кожено палто. На следващата година той предлага на художника 20 кутии, включващи кънки, книга с инструкции за каране на кънки и организира парти на Уорхол в „Студио 54". През 1980 г. подаръците на Халстън се изразяват в кутия с грозни обувки, пееща телеграма и торта във формата на обувка. А през 1985 г. Халстън урежда фигури на облечени в розови орангутани да бъдат изненада за рождения ден на Уорхол.

Халстън дава специален подарък на Уорхол през 1984 г. След като вижда мис Пиги да пазарува сватбена рокля от неговата дизайнерска марка в Entertainment Tonight, Халстън изпраща на нея и Кърмит поздравителна бележка и някои от своите козметични продукти. В замяна създателят на „Мъпетите" Джим Хенсън предоставя на дизайнера кутия с артикули на говорещите марионетки. Халстън ги предава на Уорхол, който, благодарен за подаръка, ги поставя в една от своите Капсули на времето.

Уорхол също прави подаръци на Халстън. През 1978 г. той решава, че неговият коледен армаган ще бъде "картини на билет за безплатно питие от „Студио 54".
Уорхол също така улеснява Халстън в наемането на своя крайбрежен дом в Монтаук на Лонг Айлънд в Ню Йорк.

Приятелите умират с разлика от три години
През 1982 г. Халстън сключва сделка с веригата JC Penney за създаване на по-бюджетно облекло на неговата марка за магазина. Но в обратна реакция „Бергдорф Гудман" решава да спре да предлага луксозната линия на Халстън, което намалява силата на марката му. Халстън, който преди това е лицензирал името си, става свидетел на това как различни компании поемат правата върху него. До средата на 80-те години той вече не е в състояние да произвежда дизайни под своето име.

Уорхол си взема поука от случилото се с неговия приятел. Той пише през 1984 г.: „Къде толкова сгреши Халстън, когато продаде името си? Какво трябваше да направи, а не го направи? Това искам да знам. И искам да го разбера от него, искам да седна и да разбера какво трябва да направя, ако някога се продам... В случай че някога искам да позволя на голяма корпорация да ме купи и просто да бъда фигурант. Защото трябва да има начин да го направя, при който да не загубя цялата си сила по начина, по който го направи Халстън."

Уорхол почива през 1987 г. след усложнения от операция за отстраняване на жлъчния му мехур. Халстън скърби смъртта на приятеля си, но е наранен, когато „Дневниците на Анди Уорхол", публикувани посмъртно, разкриват неудобни подробности за живота му благодарение на близките наблюдения на Уорхол върху техния кръг. Запис от 1978 г. гласи: „Лайза Минели каза на Халстън, „Дай ми всяка дрога, което имаш." Така че той й даде кокаин, няколко цигари марихуана, валиум, четири куейлуди и всички те бяха опаковани в малка кутия."

И все пак Халстън има по-големи притеснения, когато „Дневниците на Уорхол" излизат на пазара през 1989 г., тъй като той е научил, че е заразен с ХИВ година по-рано. Рак, свързан със СПИН, отнема живота му през 1990 г.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X