Напишете дума/думи за търсене

Motown Records – компанията, която разби расовите бариери в музиката

Звукозаписната компания на Бери Горди използва „звука на млада Америка", за да обедини хората.
На 12 януари 1959 г. Бери Горди-младши стартира Tamla Records с помощта на заем от $800 от семейството си, започвайки пътуване, което завинаги ще промени музикалната индустрия.

За Горди създаването на собствен лейбъл е продукт на дългогодишна любов към музиката. Когато се завръща от армейската служба през 1953 г., той отваря магазин за грамофонни плочи за кратко в Детройт. По-късно, за да се забавлява на конвейера, докато произвежда автомобили Форд, Горди създавал песни за певицата Джаки Уилсън. Освен това помагал на младия певец Уилям „Смоуки" Робинсън и неговата група, известна като Miracles, да продават записи.

Ограничената възвръщаемост на неговия труд – един чек на стойност $3,19 – е част от това, което го мотивира да стартира Motown. „В онези дни, особено ако си бил черен, никой не ти е плащал това, което трябва да ти плащат, ако изобщо са ти плащали. Така Бери решава да основе собствена звукозаписна компания и ни даде тази възможност", казва Робинсън пред AARP Magazine през 2018 г.

Тогавашната музикална индустрия има тенденцията да продава музика от чернокожи изпълнители – обикновено всички обединявани под чадъра на „ритъм енд блус" – единствено за черна публика. Тези R&B мелодии често достигали до бяла публика само ако бял изпълнител като Пат Буун или Елвис Пресли решават да направят кавър.
За да успее, Горди трябвало да се хареса на мнозинството от чернокожи R&B пазари и на по-широката бяла поп аудитория. Ранен анализ на успеха на Motown от списание Fortune приписва финансовия успех на Горди на способността му да привлича талантливи чернокожи изпълнители и да „разпознава онези мелодии, текстове и аудио ефекти", които биха се харесали както на чернокожите, така и на белите слушатели.

В допълнение към създаването на песни с масова привлекателност, Горди се фокусира върху маркетинга към бялата публика, включително наемането на бели търговци, които да използват връзките им в индустрията. Понякога той избягва да поставя музиканти на корици на албуми, за да не бъдат незабавно отхвърлени поради тяхната раса.


Първият албум, издаден от Motown през 1961 година, е Hi... We're the Miracles. Той включва Shop Around - първия сингъл на лейбъла, продаден в повече от милион копия.
Песните на Motown вървят в крак с мелодиите на групи като Beatles и Rolling Stones, а групи като Supremes помагат на Motown да продаде повече 45-ци (винилови плочи, които се въртят с 45 оборота в минута, особено популярни през 50-те и 60-те години на миналия век, използвани често за сингли – бел.ред.) от всяка друга компания в Америка. До 1971 г. компанията има 10 хита в класацията Billboard.

Интегрирането на изпълнителите на Motown в горните ешелони на поп класациите има вълнообразен ефект, давайки възможност на групи като Supremes да бъдат поканени да свирят в клубове с преобладаваща бяла публика. Те невинаги са били посрещани с отворени обятия: няколко артисти на Motown разказват за расизма, който са изпитвали по време на турнета.
Горди се колебае дали да позволи на артистите да се опитат да изпратят послание с музиката си.

Първоначално той налага вето на невероятно успешния албум на Марвин Гей, издаден през 1971 г., What's Going On, защото в него се пее за социални и политически проблеми. Той отстъпи едва когато Гей заплаши никога повече да не работи с него.
„Никога не съм искал Motown да бъде рупор на гражданските права", казва той пред TIME през 2020 г. Вместо това Горди иска да се гледа на лейбъла като пример за успешен чернокож бизнес и сила за интеграция чрез музика. Все пак Горди и Motown вземат активна роля в историята на гражданските права, като записват речта на Мартин Лутър Кинг „I Have a Dream", създавайки несъзнателно важен архив в историята на човечеството.

„Видях Motown като света, за който Кинг се бореше – хора от всички раси и религии, работещи заедно в хармония за обща цел", споделя Горди пред TIME .
„Нашата музика ви накара да се почувствате добре, но също така имахме послание за равенство", обяснява Марта Рийвс от Martha and the Vandellas пред NPR през 2011 г. „Това е просто звукът на млада Америка."
Горди по-късно продава лейбъла, но неговото начало и златна ера оставят дълбока следа в историята.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X