Тя е третото поколение в семейния бизнес, който стои зад едноименната верига. С над 15 години опит в ритейл сектора Гергана стартира в компанията като продуктов мениджър през 2009 г., а през 2015 г. поема ръководната позиция в маркетинговия екип.
Интервюто на Гергана Илиева е част от специалното издание „Жените. Естествен интелект", посветено на дамите с визия за бъдещето на света на фона на технологичния бум. Списанието, което „24 часа" и MILA.bg издават веднъж годишно, събра за четвърти пореден път едни от най-влиятелните личности в бизнеса и обществения живот, за да разкаже историите на техния успех и за да потърси заедно с тях отговорите на въпросите, които утрешният ден поставя пред всички ни.
„Жените. Естествен интелект" е на пазара от ноември 2024 г. и е не просто списание – между кориците му е събрана мечтата ни за бъдеще, в което технологиите ще бъдат мощен инструмент за по-добър живот, задвижени от силата, която единствена ще остане непобедима за тях – човешкия интелект.
- Верига магазини ЗОРА не е просто семеен бизнес, а завет за идните поколения. Това задължава или окрилява?
- Отговорността към следващите поколения носи едновременно чувство на ангажираност и вдъхновение. От една страна, осъзнавам тежестта на очакванията и отговорността, която носи такъв бизнес. От друга страна, същата тази отговорност ме мотивира и окрилява да дам най-доброто от себе си, за да продължа и развивам тази мисия. Семейството ми никога не ме е карало да се чувствам длъжна да работя в компанията. Напротив, свободата, която са ми дали, ми позволи да открия своята истинска сила – маркетинга. Още от малка знаех, че един ден ще работя в семейния бизнес, но съм щастлива, че сега се занимавам с нещо, което обичам и ми носи удоволствие. Именно тази свобода и подкрепа ми дават най-големите крила.
- Ако трябва да се перифразира поговорката за приятелството и сиренето, споделяте ли веруюто, че семейството е семейство, бизнесът си е бизнес?
- Споделям напълно убеждението, че семейството си е семейство, а бизнесът – бизнес. Семейството ми винаги е било източник на подкрепа и свобода, но успехът на един бизнес изисква професионализъм и ясно разграничаване на ролите. Тази граница ми дава възможност да подхождам към работата с обективност и пълна отдаденост, без да смесвам личните отношения с професионалните решения. Това разграничение е ключово, за да можем да запазим и двете – и семейството, и бизнеса – здрави и успешни.
- Кои бяха предизвикателствата и уроците по пътя на това да извоювате мястото си сред авторитетите във фамилния бизнес?
- Едно от най-големите предизвикателства беше да докажа, че съм в компанията не само заради семейните връзки, а заради своите професионални качества. Пътят беше осеян с трудности, но ме научи на търпение и на това да не приемам „не“ за отговор, когато вярвам, че нещо трябва да стане. Развих упоритост и умение да изграждам доверие и уважение сред екипа и колегите. Никога няма да забравя споровете с дядо ми, когато исках да ребрандираме компанията. В продължение на една година се борих за това, убеждавайки всички, че времето е настъпило за тази важна крачка. Може би именно тогава успях да спечеля доверието им и да се утвърдя не като „малкото дете и внучка“, а като професионалист, който се стреми към успеха на компанията.
- Може ли да се каже, че сте пораснали заедно с компанията?
- Да, определено може да се каже. От детството си съм била свидетел на развитието и трансформациите, през които ЗОРА е преминала. Помня много добре времето, когато бях малка и имахме само два магазина в София. Тогава майка ми работеше в един от тях, а ние с брат ми и сестра ми играехме в склада, катерейки се по кашоните. Сега, когато вляза в новия ни склад и погледна наредените уреди, отново се чувствам като онова малко момиче, но осъзнавам колко много е нараснал мащабът на бизнеса. Един от ключовите моменти в развитието ми като експерт беше ребрандирането на компанията, което включваше цялостна промяна на интериора на магазините и облика на фирмата. Това беше важна стъпка, на която бях двигател и която отрази не само моето професионално израстване, но и новата посока, в която искахме да поеме ЗОРА.
- От цялата палитра с възможности за работа в ЗОРА защо се насочихте към маркетинга? До каква степен успехът на бизнес като вашия зависи от рекламата?
- Винаги съм имала ясна визия за облика на компанията. Маркетингът ми дава възможността да превърна тези идеи в реалност, като същевременно свързвам бизнеса с нашите клиенти. В ЗОРА маркетингът е нещо повече от просто реклама; той е начинът, по който разказваме историята си, как предаваме ценностите на компанията и как изграждаме дългосрочни взаимоотношения с клиентите. Успехът на един бизнес като нашия до голяма степен зависи от силата на маркетинга и рекламата. В конкурентна среда, където потребителите са изключително взискателни, именно маркетингът е този, който определя дали ще успеем да се отличим. Една добре разработена маркетингова стратегия не само привлича клиенти, но и създава стойност за тях, като предлага решения, които отговарят на техните нужди и желания.
- Все още, ако една жена иска да се развива кариерно, то в повечето случаи трябва да прави сериозни компромиси в личен план. Как се справяте с това балансиране?
- Балансирането между кариерата и личния живот винаги е предизвикателство, особено когато става въпрос за работата в семеен бизнес. В годината, когато забременях, водех процеса по смяна на логото и интериора на магазините. Това беше изключително важно за компанията и дори след като родих, трябваше бързо да се върна на работа, за да завърша започнатото. Наложи се да потърся помощ за отглеждането на сина ми и макар да бях упреквана от много хора за това, се върнах на работа само 4 месеца след раждането. В семеен бизнес работата и животът често се преплитат, но същевременно има и известна гъвкавост – когато се наложи да изляза по-рано заради грижите към малкия ми син, разбирането от страна на семейството е голямо предимство.
- В стилистиката на бизнеса, който представлявате, кой „уред“ помага най-много в маркетинга?
- Мобилният телефон е най-ценният инструмент в маркетинга, защото ни дава постоянен достъп до информация и комуникация. С него може бързо да създаваме и споделяме съдържание, да управляваме рекламни кампании и да следим резултатите в реално време. Телефонът съчетава всичко необходимо за успешен маркетинг в едно компактно устройство, което е винаги с нас.
- Как се отнасяте към новите технологии – безстрашно или по-консервативно?
- Определено се отнасям безстрашно към новите технологии. Винаги съм готова да изпробвам иновации и открития, защото съм сигурна, че те ще улеснят иначе натовареното ми ежедневие. Домът ми е напълно смарт, включително и прахосмукачките. Много бих се радвала, ако измислят и самонареждаща се съдомиялна (смее се).
- Привърженик сте на маратоните. За вас бизнесът маратон ли е, или спринт?
- Бягането е моят начин да изчистя ума си и да се свържа с вътрешната си сила. В тези моменти осъзнавам, че както в бягането, така и в бизнеса, е нужна устойчивост. Бизнесът е маратон – изисква непрекъснати усилия, постоянство и ангажираност. Тук няма място за краткотрайни решения или бързи „спринтове“. Всеки ден трябва да даваме най-доброто от себе си, защото отговорността към клиентите е огромна.
- Майка сте на син. Ще го подготвяте ли за предаване на щафетата в семейния бизнес в бъдеще, или ще го оставите сам да реши пътя, по който ще поеме?
- Синът ми е само на 7 години, но вече проявява интерес към бизнеса – нещо, което явно е наследил от мен, като типичен представител на зодия Козирог. Още сега ми прави впечатление как забелязва и анализира различни маркетингови похвати, а често се обръща към мен за съвети относно това с какво да се занимава. Винаги му казвам да избере онова, което ще му носи удоволствие. Моето желание е да му предам знанията и уменията, които съм натрупала, но решението кой път да поеме – дали да се включи в семейния бизнес, или да гради нещо свое – ще бъде изцяло негово. Времето ще покаже коя посока ще избере.
Може да намерите „Жените. Естествен интелект" на местата за продажба на списания в цялата страна.
Коментари (0)
Вашият коментар