- Да си лидер, не е еднократно действие, а постоянен процес на доказване, на грешки и учене чрез тях
- Кризата е най-добрият учител, ако си готов да учиш
Тя е ръководител Човешки ресурси Нестле България и експерт Човешки ресурси за югоизточния пазар на "НЕСТЛЕ". Магистър по международни икономически отношения с допълнителна квалификация от Нов български университет по мениджмънт към Open University, коуч и медиатор.
Над 20 години опит в “Човешки ресурси” във всички практики, свързани с хората: подбор и наемане, възнаграждения и придобивки, обучения и развитие, управление на представянето и ангажиране на служителите.
Това, което я зарежда истински, са срещите с приятели, хубавите книги и морето.
Интервюто на Евгения Стефанова е част от специалното издание „Жените. Естествен интелект", посветено на дамите с визия за бъдещето на света на фона на технологичния бум.
Списанието, което „24 часа" и MILA.bg издават веднъж годишно, събра за четвърти пореден път едни от най-влиятелните личности в бизнеса и обществения живот, за да разкаже историите на техния успех и за да потърси заедно с тях отговорите на въпросите, които утрешният ден поставя пред всички ни.
„Жените. Естествен интелект" е на пазара от ноември 2024 г. и е не просто списание – между кориците му е събрана мечтата ни за бъдеще, в което технологиите ще бъдат мощен инструмент за по-добър живот, задвижени от силата, която единствена ще остане непобедима за тях – човешкия интелект.
- Кои са хората и събитията във вашия живот, които дадоха посока на професионалния ви път и най-силно ви накараха да повярвате в себе си?
- Когато започнах в „Нестле България“, бях на 22 години и нямах яснота накъде да поема професионално. Тук обаче открих второто си семейство. Директор „Фабрика“ (Таня Василева) и директор „Човешки ресурси“ (Аделина Костова) бих нарекла мои „професионални родители“. Те повлияха най-силно на кариерата ми, като ми вдъхнаха увереност, че мога да се справя. Цялостната атмосфера и среда в компанията също бяха силни катализатори на моето развитие – усещането за подкрепа, разбиране и благост. Благостта е дума, която много точно описва атмосферата в „Нестле“, може би защото се занимаваме със сладък бизнес. А вярата в себе си – това е път, а не даденост. Ако тя липсва, ако няма кой да те подкрепи в началото, рискът да не отключиш потенциала си е много голям.
- Мечтаехте ли да работите толкова „сладка“ работа? Какво от нейната специфика остава скрито или неразбрано от хората във и извън компанията?
- Никога не съм си мислила, че ще работя в „шоколадова фабрика“. На първото си интервю заявих, че не обичам сладко и поради това не познавам много продуктите на компанията. Но се влюбих се в уханието на рози в двора, в мириса на прясно изпечени бисквити и вафлени кори и в аромата на шоколад. А работата е „сладка“ не само защото можеш да се насладиш на шоколадов десерт и на чаша ароматно кафе. Такава е заради хората, екипите, сплотеността, смеха и усмивките около нас.
- Вие сте дългогодишна част от екипа на „Нестле България“. През какви етапи трябваше да преминете вие самата и компанията като цяло, за да наречете себе си и съответно нея лидер?
- Лично аз имам уникалния шанс да се развивам като експерт „Човешки ресурси“ в „Нестле България“ вече цели две десетилетия, което за съвременната динамика на трудовите отношения е истински рекорд. Щастлив рекорд, защото имах възможността да проследя в дълбочина и да участвам във всички процеси на трансформация, да бъда свидетел на това как от т.нар. „генералисти“ в човешките ресурси преминахме към пълно внедряване на модела на Дейвид Улрих (рамка за организиране на ролите и отговорностите в отделите по човешки ресурси. Той определя кой отговаря за основните задължения, които допринасят за гладкото функциониране на всяка фирма – бел. ред.). Той революционизира нашата сфера и преобрази ролята ни в партньори и съветници, които тясно си сътрудничат с лидерите в компанията както за стратегическото управление на бизнеса, така и за стратегическото управление на човешкия потенциал.
- Да си лидер, не е еднократно действие, а постоянен процес на доказване, на вдъхновяване чрез правилния пример, на грешки и учене чрез тях.
- Ние сме пазарен лидер в 5 от 7 категории продукти, в които оперираме – това са силните за компанията категории „Кафе“ (NESCAFE и Dolce Gusto), „Кулинарни продукти“ (Maggi), „Млечни продукти“ (Nesquik), „Храни за домашни любимци“ (Purina) и „Зърнени закуски“. Въпреки огромния си мащаб успяваме да растем година след година. Дължим това на постоянството в приоритетите и отговорното отношение не само към бизнеса, но и към обществото и природата.
- Кризите – има ги във всеки живот и във всеки професионален път. Кои бяха кризите, които превърнахте в плюсове и възможности?
- Кризата всъщност е най-добрият учител, ако си готов да учиш. Може би един от най-трудните ми уроци е самото изграждане на екип. Всеки човек има отделна индивидуалност, а от лидера се очаква да сплоти тези различни индивидуалности в устойчив и успешен екип. Много е важно, за да успеем и да сме ефективни в грижата, да получаваме редовна и откровена обратна връзка и да умеем да преглътнем собственото си его.
- Кои са основните ценности на компанията и до каква степен те оформиха вас като личност?
- Моите лични ценности са честност и уважение и те се препокриват с тези на компанията. В „Нестле“ съществува система от ценности и политики, която се е доказала повече от 150 години. Най-важната базова ценност на компанията е уважението – към нас самите, към околните, към общността и бъдещите поколения. Нашата култура е приобщаваща, прозрачна и отворена –
всеки служител има право на равно третиране, независимо от позицията си, на навременна и обективна обратна връзка, достойно възнаграждение и оценка за труда си, на достъп до информация и на възможност мнението му да бъде чуто. И това не са просто думи, а действия. Личи от фактите и цифрите. Тази година „Нестле България“ празнува 30-годишен юбилей и по този повод имахме голямо тържество за целия екип, както и почетни отличия за хората, работещи от ден първи в компанията. Колко мислите, че са на брой към днешна дата? Почти 100 човека! Като прибавим и хората, които са повече от 15 години в компанията, ще станат почти 50% от служителите ни, които са избрали „Нестле“ не просто за поредно работно място, а са трайно свързани с компанията. Тази лоялност, която е част от ДНК-то на компанията, ме зарежда най-много.
- Вие работите пряко с хората и за хората на компанията. Намирате ли, че изкуственият интелект може да замени някога част, естествения интелект в това общуване и във вашите безброй взаимовръзки?
- Аз съм от хората, които посрещат всякакви иновации и технологични възможности с отворени ръце, защото без тях няма прогрес. По отношение на изкуствения интелект обаче въпросът е много по-комплексен от всичко, което познаваме досега, и е твърде рано да се дават точни прогнози. Надявам се, че неговото развитие ще е положително за естествения интелект, че няма да са в конкуренция, а взаимно ще се обучават и допълват.
- „Нестле България“ има собствен чатбот. Как и защо го създадохте?
- На глобално ниво „Нестле“ въведе вътрешен NesGPT през май 2023 година, който вече се ползва и от служителите на „Нестле България“. Създадохме го за повишаване на ефективността и продуктивността. Но навлизането на ботове и изкуствен интелект е съпътствано и от несъвършенства. Първо, моделът може да генерира неточно, пристрастно, дори на моменти обидно съдържание. Второ, използването на ChatGPT само по себе си изисква обмен на данни и информация със системата и това е предпоставка за изтичане на чувствителна информация. И трето, но не по-маловажност, е липсата на емоционална интелигентност. Изкуственият интелект не може да разбере и да отговори адекватно на нюансите в една комуникация, на скритите емоции или подтекст в нея.
- Имате редица инициативи, които подкрепят физическото и емоционалното здраве както на служителите, така и на клиентите ви. Какви резултати отчитате и кои от тях са най на сърцето ви?
- Вече 19 сезона развиваме инициативата „Нестле за Живей Активно“, която от идея прерасна в национално движение и има стотици хиляди последователи в България. Не спираме да търсим нови начини да се движим и да бъдем активни. Например с Purina, нашия бизнес за храни за домашни любимци, организираме състезания между колегите за определен брой извървени крачки, които превръщаме в килограми храна, дарена на центровете за бездомни домашни любимци. Специалната ни платформа Pleаz съдържа обучителни видеа с различни физически и йога упражнения, заснети от професионални треньори и съобразени с възможностите на колегите да ги изпълняват по време на почивките. Правим и обучения по ергономия, правилна стойка на работното място и режим на работа и почивка. Премахнали сме чашите и приборите за еднократна употреба, събираме разделно отпадъци, имаме машини за рециклиране на кафе капсули в офиса, поощряваме споделеното пътуване с цел да намалим вредните емисии и активно залесяваме както собствения си двор, така и участваме като доброволци във всички инициативи на „Залесяваме активно“. Ако грижата за физическото здраве е първата стъпка в холистичния подход към благополучието на служителите, следващата е грижата за психическия комфорт. В „Нестле България“ инициирахме програма за психично здраве. Служителите ни имат възможност да осъществяват консултации със специалисти в сферата на психологията, психотерапията и психичното здраве.
- Как климатът, който създавате в компанията, се отразява на ефективността на екипа? Кои са онези практики и акценти в работата на HR-а, които бихте посъветвали колегите си от други компании да не пренебрегват?
- В „Нестле България“ се стремим с откритост и внимателно вслушване във всеки един от хората ни да направим така, че да се чувстваме на работа като у дома си, или иначе
казано – на мястото си. Провеждаме периодично независими проучвания за ангажираността на служителите, които ни служат като ориентир да подобряваме практиките си. Изключително важни са „малките неща“ – да реагираме на предложенията на служителите, на техните тревоги, да отговаряме своевременно на въпросите. При нас няма затворени врати – в буквалния и преносния смисъл. Работим в открито работно пространство и вратата на изпълнителния директор е винаги отворена.
Два са акцентите, които ние, експертите в „Човешки ресурси“, не трябва да пренебрегваме. Първият е нарастващата нужда и очаквания за предлагане на все по-индивидуализирани услуги и пакети в областта на човешките ресурси заради стремежа на компаниите да са конкурентни в битката за таланти, да задържат и ангажират служителите си, особено на поколенията Y и Z. Вторият е дигитализацията и използването на изкуствен интелект в управлението на човешките ресурси, за което вече стана дума. Те ще стимулират ефективността на нашите процеси, ще поставят по-високи изисквания за качеството на данните, с които боравим, но и ще освободят и време на професионалистите да бъдат по-близо до служителите и лидерите.
- Вашият HR екип може да се похвали с множество награди. Силен стимул ли са наградите, или само крайна точка от добре свършената работа?
- Според последните данни на агенция To the top „Нестле България“ се нарежда тази година в топ 3 на най-предпочитаните компании в сектора за бързообортни стоки сред професионалистите и младите хора в България. За мен това е едно естествено признание за усилията на целия ни екип. Но най-ценната награда лично за мен е желанието на нашите бивши служители да станат отново част от „Нестле“, признание за уникалността на културата и духа ни.
- Един лидер, шеф на HR отдела на голяма компания като вашата, каква „длъжност“ заема у дома? Успявате ли да не бъдете HR за най-близките си, или обратното, възползвате се от своята добра квалификация в общуването и работата с хората и в своя личен живот?
- Водеща в семейството, както и в работата, е екипността. В семейството ни вземаме важните решения заедно, изслушваме се, споделяме мнения и обсъждаме. Доста често отказвам „да се възползват“ от моята професионална квалификация в комуникацията с хората, защото смятам, че това умение е важно за всеки човек. Опитвам се да го възпитам и в сина ни, който е вече самостоятелен и развива свои специфични „меки умения“ в общуването.
- Вашата лична визия за България на нашите деца?
- Аз съм реалист по природа и се радвам, че нашите деца, които срещам всеки ден в професионално и лично качество, ми дават основание да вярвам, че ни очаква една различна, динамична и свободна по дух България.
Може да намерите „Жените. Естествен интелект" на местата за продажба на списания в цялата страна.
Коментари (0)
Вашият коментар