Има много истории, новини, също така и неверни информации, които циркулират в интернет за млади хора, които убиват родителите си заради видеоигри с насилие. Неотдавна в град Елче (Испания) тийнейджър уби родителите си, след като му спряха достъпа до интернет заради слабите му оценки. Вярно ли е обаче, че видеоигрите с насилие генерират насилствено поведение?
Отговорът е сложен. Много проучвания и професионалисти твърдят от години, че видеоигрите, особено тези с най-насилствени, генерират насилствено поведение у деца и млади хора. Въпреки това най-новите изследвания показват, че много други фактори влизат в действие, когато се обяснява насилственото поведение на дадена личност.
Причинно-следствена връзка между насилието и видеоигрите?
През 2015 г. Американската психологическа асоциация (APA) заяви, че „няма достатъчно научни доказателства, които да обосноват причинно-следствената връзка между насилствените видеоигри и насилственото поведение“. Тогава може ли да се каже, че консумацията на видеоигри с насилие може да доведе до увеличаване на агресивността и насилственото поведение?
Отговорът е да, но изглежда, че няма пряка причинно-следствена връзка. Има и други фактори като околната среда или историята на насилието, които влизат в действие.
„Насилието е сложен социален проблем, който вероятно произтича от много фактори, които изискват внимание от страна на изследователите, политиците и обществеността“, каза президентът на APA Сандра Л. Шулман. „Приписването на насилието на видеоигрите не е научно обосновано и това предположение отклонява вниманието от други фактори като история на насилие”, коментира тя.
Видеоигри с насилие
Първо, трябва да установим какво се има предвид под насилие във видеоигрите. Ясно е, че игрите за война и стрелба като Call of Duty имат неоспорим компонент на насилие. Въпреки това има и други по-общодостъпни видеоигри. Например всяка част от сагата GTA, в която се възпроизвежда расистко поведение, явен секс или друго съдържание, което трябва да има възрастово ограничение.
Друг аспект за оценка е концепцията за конкуренция, на която се основават много видеоигри. Заглавия като FIFA или Rocket League може да не предлагат насилствено съдържание, но простият факт, че те насърчават състезателно поведение, също може да повлияе на появата на насилствено поведение.
APA признава, че има връзки между видеоигри с насилие и „агресивни резултати като викове и блъскане“. В случай на видеоигри, които не съдържат открито насилие, тези поведения могат да бъдат еквивалентни на тези, които могат да възникнат в реалния живот след футболен мач. Има връзка между определени видеоигри и тези поведения, но не е достатъчна, за да се установи пряка причинно-следствена връзка.
Коментари (0)
Вашият коментар