Напишете дума/думи за търсене

Петя Димитрова, главен изпълнителен директор на Пощенска банка: Банките имаме ключова роля на катализатор на „зеления преход“

  • Отдадеността на екипа е ключовият фактор за успеха на всеки проект
  • Има бизнес за кадърни и можещи, не е разделен по полов белег

Професионалният ù път в банката започва през 2003 г. като главен финансов директор на осемте дъщерни компании на Юробанк И Еф Джи Груп в България. През 2005 г. заема и длъжността прокурист на Пощенска банка. През 2012 г. Петя Димитрова става главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка. Председател е на УС на Асоциацията на банките в България.

Тя е дипломиран експерт-счетоводител от Асоциацията на дипломираните експерт-счетоводители (ACCA) в Лондон, има EMBA степен от Университета в Шефийлд, Великобритания, и две магистърски степени по финанси и банково дело и туризъм от Университета за национално и световно стопанство и Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

Интервюто на Петя Димитрова е част от специалното издание на „24 часа“ и MILA.bg „Жените. Българската мечта“, посветено на дамите с визионерски нюх. След изключителния успех на първото подобно издание - „Жените, които променят“ и „Жените - Умен свят", екипът ни надгради своето търсене на успели личности и събра в 200 луксозни страници визията за утрешния ден на едни от най-проспериращите и вълнуващи българки. Прочетете ги.

- Колко смели бяха желанията ви като дете? 

- Едно от най-прекрасните качества на децата е, че въображението им е безгранично. Любознателни са и мечтаят смело, като се стремят с всички сили към това, което желаят. Удовлетворението от постигнатото не ги отказва постоянно да откриват нови хоризонти. Оценявам, че запазих тази целеустременост на характера и стремежа към непрекъснато развитие както в личен, така и в професионален план.

- Коя е най-хубавата възраст до този момент и защо?

- Сегашната - казвам го без колебание. Определено вярвам, че тази, в която сме в момента, е най-хубавата. Всеки от нас пази в своето минало много мили, прекрасни спомени… И все пак всички, които срещаме по пътя си, приятелствата, които създаваме, предизвикателствата, с които израстваме, като ги преодоляваме, ни правят по-осъзнати, по-успешни, по-добри. За да сме изградените личности, които сме днес. 

- Има ли „мъжки“ и „женски“ бизнес? 

- Има бизнес за кадърни и можещи. В решенията си дали да назнача някого на определена позиция, никога не съм се ръководила от това какъв пол е. Но професионалните способности винаги са били меродавни в моя избор. Впрочем аз ви благодаря за въпроса, защото съвсем наскоро Пощенска банка бе удостоена с Отличителния знак за значими постижения в сферата на равнопоставеността на жените и мъжете. Ние бяхме единствената банка, отличена с високия приз в тазгодишното издание на конкурса, който традиционно се организира от Министерството на труда и социалната политика. С тази награда признаваме значението и въздействието на своите дейности върху нашите клиенти, служители и цялото общество. 

Това отличие е призвание да бъдем все така ангажирани и да надграждаме постигнатото, както и да насърчаваме културата на приемственост и многообразие чрез предоставяне на равни работни условия и уважение един към друг.

- По какво разбирате, че една идея или проект ще донесат успех?

- По отдадеността на екипа, който имам честта и удоволствието да ръководя в Пощенска банка. С тези безкомпромисни професионалисти за последните няколко години осъществихме три знакови банкови придобивания: Алфа Банк – клон България, през 2016 г., Банка Пиреос България през 2019 г., а преди седмици финализирахме сделката по придобиването на „БНП Париба Лични финанси“. Освен тях реализираме много успешни кампании в полза на обществото. 

Всички тези проекти са замислени, планирани и осъществени от професионалистите в Пощенска банка и за мен това е най-валидната гаранция за успех.

- Какво отличава вашата компания, вашия бизнес през 2023 г.?

- В Пощенска банка вече повече от 30 години работим с ясна стратегическа визия за бъдещето и за устойчивия растеж на своя бизнес.

Потвърждаваме амбициите си да бъдем ключов лидер на пазара на финансови услуги и желанието си да бъдем банката, която предоставя на своите клиенти иновативни концепции и решения, съчетани с гъвкавост и ефективност. 

Ще продължим да предлагаме перфектно изживяване и персонални финансови продукти и услуги на своите настоящи и бъдещи клиенти, съчетавайки най-модерните технологии с традиционните похвати, индивидуалния подход и професионалната консултация. 

Креативността и иновативните идеи са интегрирани в ДНК на Пощенска банка и това е ключът към ново разбиране за банкирането, което споделяме и ще интегрираме в нова Beyond banking концепция, предоставяща повече стойност и ползи за клиентите.

- Иновациите, които правите в бизнеса, за да сте крачка напред?

- С нарастването на потребителските очаквания се развива и секторът на банковите услуги и продукти. Към днешна дата в банковата индустрия има десетки различни сегменти. Нашата стратегия включва дигитализирането на всеки елемент от бизнеса – продукти, услуги, различни канали, управление на риска. 

Ние предложихме на клиентите ни дигиталния асистент EVA – чатбот, базиран на технологията на изкуствения интелект, който владее както български, така и английски език. Услугата от ново поколение е фокусирана върху комуникацията и предоставя на клиентите възможност за консултация в реално време.

Нашите уникални дигитални зони за експресно банкиране са отличен пример за услуга с добавена стойност, която също е в унисон с политиката ни да търсим устойчиви решения. 

В Пощенска банка даваме възможност клиентите да подписват дигитално на таблет документите за всички видове оперативни трансакции, както и документи, свързани с ползване на основни банкови продукти. Благодарение на това намалихме разходите за хартия с 43%, а със следващите етапи на процеса ще постигнем и още по-голямо намаление.

- Кои са трендовете във вашия бранш и какви възможности дава дигитализацията? 

- Последните години, изпълнени с различни предизвикателства, несъмнено имаха ефекта на катализатор и форсираха процесите на дигитализация във всички области, като банковият сектор не е изключение. Динамичното развитие на финансовите и технологични иновации е с фокус изцяло върху клиентското удовлетворение и бързия, лесен и удобен достъп до банкиране.

С богатото портфолио от иновативни продукти и услуги, които предлагаме на нашите клиенти, осигуряваме персонализирано клиентско преживяване, защото основното в банкирането са взаимоотношенията между потребителя и финансовата институция.

Ние имахме щастието иновациите и дигитализацията да бъдат неизменна част от нашата стратегия и важна част от успехите ни през това време, дълго преди останалите да заговорят активно по темата.

- Днес всички говорят и се опитват да  надграждат „зелената идея“ – как изглежда тя през очите ви?

- Както допринесе за успешното преодоляване на кризата, свързана с пандемията, така и сега банковият сектор може да спомогне за това икономиката ни да се подготви за по-зелено и по-цифрово бъдеще.

Банките имаме ключова роля като катализатор на бизнес трансформацията към устойчива икономика. Приемаме тежестта на тази роля с пълното съзнание каква отговорност носим пред обществото ни. В банковия сектор имаме капацитета да направим устойчивото финансиране по-достъпно и така да ускорим „зеления преход“, чрез съответните финансови лостове, които да позволят на бизнеса да инвестира във възобновяема енергия, енергийна ефективност и други екологични проекти. 

Пощенска банка отдавна е оценила своята ключова роля на катализатор на „зеления преход“. Още преди 10 години ние бяхме приети за член на Финансовата инициатива на ООН, за околната среда, а непосредствено след приемането на Принципите за отговорно банкиране на ООН, нашата банка официално подписа ангажимент да спазва тези принципи. 

Това включване ни осигурява достъп до най-добрите практики и международния експертен опит в областта на ESG, като по този начин повишаваме вътрешните си компетентности и генерираме иновативни идеи и решения, за да посрещаме ESG предизвикателствата.

- Какви трябва да са лидерите през 2023 г. и какви ще бъдат през 2043 г. в политиката и в бизнеса?

- Както отбелязах, всичко, което ни се случи само в последните 2-3 години, недвусмислено ни показа, че опитите за прогнозиране на бъдещето биха били неточни. 

Някои ключови черти и характеристики обаче няма да се променят и лидерите винаги ще бъдат призвани със своя личен пример да задават тенденциите. 

 Може да намерите „Жените. Българската мечта“ на местата за продажба на списания в цялата страна.

 

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X