Напишете дума/думи за търсене

Значението на метросексуалността и нейните видове

Най-вероятно имате в обкръжението си поне един метросексуален мъж. Перфектна коса, добре подстригана брада, добре поддържани вежди. Господата отделят все повече време и пари, за да се грижат за имиджа си. Но какви социални и психологически реалности стоят зад това поведение?

Терминът метросексуалност възниква в популярната култура от 90-те години на миналия век като етикет за мъжете, които наблягат повече на грижата за външния си вид и начина си на живот, в сравнение с традиционните норми за мъжественост.

И мъжете, и обществото направиха крачка напред във възприемането на метросексуалността. Вече не става въпрос само за мускули, фитнес или хубави зъби. Сега има място и за очна линия, лакирани нокти и тоалети, които бяха невъобразими само преди десетилетие.

Метросексуалността идентифицира мъжественото поведение, ориентирано към щателната и почти обсесивна грижа за външния вид, отразяващ идентичността на индивида и свързан със социалния статус. Днес мъжете са по-свободни поради култивирането на силата си на привличане и на някои свои вкусове и суета, които преди са били само женска територия.

През 90-те години Дейвид Бекъм, а днес Хари Стайлс е този, който разчупи стереотипите и преформулира мъжествеността със своята динамична постметросексуалност.

Тези британци привлякоха цяла маркетингова индустрия, която извлече голяма полза от тази революция.

Метросексуалността се появи като нов и запомнящ се термин под формата на неологизъм в едно общество, нуждаещо се от промяна. Той се присъедини към думите метрополия и сексуален, за да опише феномен, който в крайна сметка се разпространи в световен мащаб през 90-те години. Журналистът Марк Симпсън първи описва тази характеристика в статия, публикувана във вестник The Independent.

Характеристики, свързани с метросексуала
До 90-те години хетеросексуалните мъже показват минимални нива на потребление. С навлизането на метросексуалността обаче се отвори цяла индустрия за задоволяване на техните интереси и суета. Това са характеристиките и динамиката на метросексуалните мъже:

• Ходят на фитнес.
• Посещават естетични центрове за разкрасителни процедури.
• Те са изключително заинтересовани от модните тенденции и марки.
• Възприемат практики, традиционно свързани с жените, като гримирането.
• Полагат усилия да се грижат за външния си вид, дори това да означава „страдание“. Например кола маска.
• Потреблението им на козметика се е увеличило. Следователно големите марки започнаха да предлагат на пазара артикули изключително за мъже.

Защо се появява метросексуалното поведение?
Проучване, проведено от Техническия университет в Пенджаб (Индия), посочва, че метросексуалността е социален феномен, свързан с медиите, знаменитостите и потребителската индустрия. Те твърдят, че е възникнал като импулс за преформулиране на концепциите за мъжественост. Тя отхвърля класическия образ на грубост и сила в полза на емоционалността.

Метросексуалността също позволява на мъжете да се харесат и да се насладят на грижата за себе си. Феноменът метросексуалност се възприема като израз на консуматорското общество. Благодарение на това мъжете са преструктурирали своята идентичност, като са скъсали с традиционните форми.

Мъжете анализират и деконструират половите стереотипи, за да намерят други начини за изразяване и наслада на своята мъжественост.


Видове метросексуалност
Метросексуалната концепция е широка и постоянно се преформулира. С непрекъснатото си преустройство, тя включва нови поведения и нужди, които възникват в обществото.

1.Уберсексуален
Уберсексуалният мъж е пример за най-сдържаната метросексуалност. Грижи се за имиджа си, но не прибягва до ексцесии или консуматорство. Има собствен стил и изобщо не е фен на кола маската.

2. Ретросексуален
Франк Синатра, Джеймс Дийн и Дон Дрейпър от сериала „Момчетата от Медисън авеню”. Ретросексуалността е ясно доказателство, че през 50-те и 60-те години е имало мъже, които са се грижили за имиджа си и са се интересували от това да имат собствен стил. Така де, метросексуалността не пристигна с Джордж Клуни или Кристиано Роналдо.

3. Ламбърсексуален
Ламбърсексуалният мъж е от най-близката реколта (2016) и определя класическия дървосекач, облечен в карирана риза, който води градски живот. Тези господа показват селски и занемарен вид на пръв поглед. Това обаче е невярно тъй като всеки елемент от техния външен вид е внимателно подбран и предварително проектиран. Просто погледнете лъскавите им ботуши и буйните, но добре подстригани бради.

4. Спорносексуален
Спорносексуалният символизира фигури като Кристиано Роналдо или всеки спортист с имидж, който иска да бъде център на вниманието. Този термин съчетава две измерения: спорт и порно, като последното се разбира като намерение за подбуждане на желание.

5. Метросексуален нарцисист
В много случаи метросексуалността води до нарцистично и егоцентрично поведение. Това се случва, когато мъжът стане прекомерно обсебен от себе си. Единственият му интерес и грижа е той самият. Освен това той се стреми да изглежда перфектен и да бъде център на вниманието във всякакъв контекст и среда.

Съществуват ли още метросексуалните?
Помните героините от „Сексът и градът”, нали? В сериала жените демонстрираха същия начин на живот, който определя метросексуалността. Това показва, че концепцията надхвърля ролите на половете, тъй като има и метросексуални жени.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X