През 2020 г. в САЩ процентът на самоубийствата е бил 14,24 сред младите хора на възраст между 15 и 24 години.
Освен това самоубийството е 12-та водеща причина за смърт.
Доскоро да се говори за него беше табу. Сякаш хората смятаха, че говоренето за това ще донесе лош късмет. За щастие, сега това се променя. Разработват се кампании и послания с цел повишаване на осведомеността за този смъртоносен проблем.
Ролята на медиите
Световната здравна организация определя суицидното поведение като действия, при които хората сами си причиняват наранявания, независимо от смъртоносните намерения или степента на познаване на мотива.
Някои хора вярват, че самоубийствата се увеличават, тъй като за темата се говори толкова много в наши дни, макар че винаги е имало интензивен дебат относно ролята на информацията и цензурата.
И така, медиите насърчават или предпазват от самоубийство?
Изследванията на този факт са значителни. Той има тенденция да се отнася до две явления: ефектът на Вертер и ефектът на Папагено.
Ефектът на Вертер
Ефектът на Вертер носи името си от едно от произведенията на Гьоте. В книгата „Страданията на младия Вертер“ едноименният герой отнема живота си, след като неговата любима Лоте е сгодена за друг. Когато тази книга е публикувана през 18 век, тя се продава като топъл хляб. Въпреки това нивата на самоубийствата също нарастват до безпрецедентни висоти.
Следователно, ефектът на Вертер се отнася до предаването на съобщения за самоубийство, което води до самоубийствено заразяване. Най-новите изследвания показват, че начинът, по който се пише и говори за самоубийство, до два месеца след това оказва влияние. Може дори да увеличи броя на последващите самоубийства с между осем и 18 процента.
Добра комуникация и ефектът Папагено
Има различни начини за общуване. Това се посочва в изследвания, които подкрепят ефекта на Папагено. Твърди се, че когато медиите (дигитални портали, комуникационни канали, радио, преса и др.) говорят за самоубийство с вярна и качествена информация, това играе защитна роля по отношение на индивида с мисли за самонараняване.
Ефектът на Папагено е идентифициран за първи път през 2010 г. от австрийския професор Томас Нидеркротенхалер. Името на състоянието идва от главния герой на една от най-известните опери на Моцарт – „Вълшебната флейта”. В това произведение Папагено обмисля самоубийство, но трима други герои му показват различни начини за решаване на проблемите си и той не отнема живота си.
Здравословни медии
Медиите и съдържанието, което споделят, могат да бъдат изключително мощни източници на промоция на здравето. Изследванията показват, че има различни техники, които могат да бъдат улеснени от медиите.
• Данните трябва да бъдат разказани правдиво от професионален експерт, когато става дума за истории на хора, които са успели успешно да преодолеят своите суицидни мисли и идеи. В това отношение разказите могат да бъдат или реални, или измислени.
• Горното трябва да се реализира в различни комуникационни формати. Например видеоклипове, статии, четива и уебсайтове. Тази информация трябва да бъде контролирана, одобрена и поддържана от професионалисти в областта на психичното здраве.
Когато тези действия се извършват многократно във времето и са одобрени от експерти в областта, те се считат за добре установени, ефективни и безопасни.
Предотвратяването на самоубийство е работа на всеки.
Комуникацията е жизненоважен фактор в това отношение. От друга страна, това може да доведе до вредно въздействие. Например може да накара хората, които са във вихъра на чуденето дали искат да продължат да живеят, наистина да се самоубият.
За щастие се получава и обратният ефект. Наистина, ако за самоубийството се говори задълбочено и се дават примери за хора, които са преодолявали наистина трудни моменти в живота си, много индивиди няма да прибягнат до самоубийство. На практика комуникацията може да спасява животи.
Коментари (0)
Вашият коментар