Взаимоотношенията са важна част от развитието и прогреса на всяка компания. Въпреки това, както често се случва в други области на живота, те могат да станат напрегнати. Освен това ситуацията може да повлияе на работата на служителя и на чувството му за благополучие и удовлетворение.
Защо вашите колеги не ви харесват?
Може да има много причини вашите колеги да не ви харесват. Един от тях може да е, че искате да получавате цялото признание за добра работа в екип. Може би търсите добра оценка от началниците си за сметка на другите. Ако се държите арогантно и приписвате заслугите на колегите си на вас, трудно ще ви харесат.
Друга причина, поради която може да не ви харесат, е ако поддържате негативно отношение и постоянно се оплаквате. Ако превърнете оплакванията си в постоянен модел на негативност, може напълно да разрушите работната среда. Този вид атмосфера на песимизъм и негативизъм ще означава, че вашите колеги ще се дистанцират от вас, за да не бъдат заразени от емоционалното ви състояние.
Друга възможна причина, поради която може да не ви харесват, е, че може да сте пасивно-агресивен, резервиран или подозрителен индивид. Или може би раздразнителен, избухлив и капризен. Може би постоянно се съпротивлявате на това, което трябва да правите и възприемате пасивно отношение към служебните си задължения. Ако се държите така, колегите ви наистина трудно ще ви харесат.
От друга страна, може да не ви харесат, защото сте клюкар. Ако говорите лошо за колегите си и разкривате подробности от личния им живот, няма да ви долюбват. Може да не ви харесват и поради завист. Може би не ви харесват, защото имате привилегировано място в компанията и те ревнуват за позицията ви и това, което сте постигнали, заслужено или не.
Какво да направите, ако вашите колеги не ви харесват?
• Избягвайте да клюкарствате за живота на вашите колеги.
• Не говорете лошо за никого.
• Бъдете уважителни.
• Сътрудничете, без да очаквате признание.
• Стремете се да подобрите недостатъците, които забелязвате на работното си място, така че другите да се възползват от вашите действия и да забележат интереса ви към тях.
• Бъдете справедливи и давайте кредит там, където е дължим.
• Опитайте се да сте готови да помогнете. Но бъдете внимателни, важно е да не прекрачвате никакви граници, в противен случай може да се възползват околните от вас.
• Интегрирайте се с вашите колеги.
Държите се добре с тях, но те пак не ви харесват
Ако откриете, че не правите нищо, за да подхранвате отхвърляне от страна на колегите, трябва да се научите как да управлявате емоциите си в тази ситуация, така че да не ви засягат. Ето няколко полезни съвета.
1. Помислете за вашето спокойствие
След като сте наясно, че не правите нищо, което да провокира нехаресването ви от колегите, важно е да се научите да поддържате спокойствието си и да не се оставяте да бъдете засегнати от това отхвърляне. Опитайте да използвате упражнението, предложено от Масимо Пилючи и Грегъри Лопес.
• Стъпка 1: Визуализирайте задача, с която вероятно трябва да се справите на работа днес и която може да бъде манипулирана от вашите колеги.
• Стъпка 2: Практикувайте я психически. Кажете си: „Искам да правя тази дейност, но също така искам да остана спокоен, като приемам това, което се случва.“
• Стъпка 3: Представете си, че сте спокойни в ситуацията.
2. Игнорирайте ги
Ако сте се опитвали да подобрите отношенията си с колегите си без резултат, трябва да се научите да игнорирате случващото се. Приемете, че има някои неща, които не може да промените, тъй като са извън вашия контрол.
Най-разумното нещо, което може да направите, е да промените начина, по който възприемате, чувствате и действате. Перифразирайки Епиктет, имайте предвид, че не нещата или ситуациите ви засягат емоционално, а начинът, по който ги интерпретирате.
3. Очаквайте да срещнете трудни хора
Има упражнение за медитация, предложено от Марк Аврелий в неговите „Медитации”, което ще ви помогне да се справите с вашите колеги. Пилючи и Лопес предлагат то да се извърши по следния начин:
• Всяка сутрин, преди да започнете деня си, напишете как се чувствате при среща с трудни колеги. Това ще ви помогне да премахнете шока от ситуацията, ако това се случи.
• Напомняйте си, че се опитвате да се подобрите, като се фокусирате само върху това, което зависи от вас. Докато вършите работата си по най-добрия начин, няма значение, че не ви харесват. Това не е ваша отговорност.
4. Използвайте трудните ситуации, за да ви помогнат да израснете
Ако не може да промените ситуацията или да направите нещо, за да накарате вашите колеги да ви харесат, научете се да използвате това неблагополучие, за да растете. Когато сте в лоша ситуация, използвайте я като възможност да култивирате добродетел. Например, ако не са мили с вас, покажете им как трябва да се държат. Ако са зли към вас, научете ги с поведението си как да бъдат мили.
В края на деня помислете как бихте могли да се държите, когато поведението на вашите колеги започва да ви засяга емоционално. Помислете как сте реагирали и какво сте чувствали и мислили. Формулирайте нови опции за отговор на тези ситуации.
5. Фокусирайте се върху работата си и вървете по своя път
Чувството, че не ви харесват на работа, може да ви накара да се почувствате блокирани и да търсите причини („Защо не ме искат?“) или обяснения („Не ме искат, защото съм неспособен“). Уверете се, че когато искате да вземате решения, се позовавате на собствения си набор от ценности.
Животът продължава и вие трябва да направите същото. Ето защо, след като сте приели ситуацията и как ви кара тя да се чувствате, съсредоточете се върху собствения си път. Учете се от своя опит и чувства, за да може да се усъвършенствате и растете.
Помнете, че вашето собствено благополучие винаги е на първо място. Ако вашата работна ситуация стане изключително сложна и ви засяга много, както професионално, така и лично, трябва да обмислите други възможности за справяне с проблема.
Ако не може да напуснете работата си, молбата за професионална помощ ще бъде отлична възможност да ви помогне да се справите със ситуацията.
Коментари (0)
Вашият коментар