Напишете дума/думи за търсене

Три поведенчески техники за родителство: насърчаване, наказание и игнориране

„Възпитанието не е подготовка за живота; възпитанието е самият живот”.
Джон Дюи

Избухвания, плач, крясъци, хапане, удряне... Когато става въпрос за родителство, понякога наистина не знаем как да спрем неподходящото поведение на децата си. Но поведенческите техники могат да ни помогнат да контролираме тези и други поведения.
Те също ще ни помогнат да насърчим това, което считаме за подходящо поведение.

Поведенческите техники, които ще разгледаме, са разделени на три групи: насърчаване, наказание и игнориране. Те могат да накарат определено поведение да се увеличи, да остане същото, да намалее или да изчезне.

Поведенчески техники за родителство: насърчаване
Насърчаването е нещото, което може да накара детето да продължи да прави определено поведение или да го прави по-често.

"Най-добрият начин да направиш децата добри, е да ги направиш щастливи."
Оскар Уайлд

Насърчаването обаче може да бъде свързано с положителни или отрицателни ситуации. В първия случай би било стимул, който се появява веднага след поведението, което искаме да поддържаме или подобряваме в детето. Например, ако му кажем, че се е справило добре, след като е прибрало играчките си, може да се обзаложим, че е по-вероятно да го направи отново на следващия ден.

От друга страна, има и насърчаване при негативни обстоятелства.
За едно малко дете фактът, че неговата майка му е ядосана, може да бъде неприятен. Но ако майката все още е ядосана, когато детето се извини, тя ще го насърчи да се извини повече пъти, когато следващия път забележи, че майка му е разстроена.

Поведенчески техники за родителство: наказание
Точно както насърчаването ще ни помогне да насърчим желаното поведение, може да използваме дисциплиниращи техники, за да намалим други поведения. Те включват наказание и трябва да се използват веднага след действията, които искаме да променим.
Наказанието също може да бъде положително или отрицателно.

Положителното наказание ще означава даване на нещо, което е неприятно за детето, след като то направи това, което смятаме за неподходящо.

Отрицателното наказание, от друга страна, би било премахване на нещо, което детето харесва, след като извърши действие, което искаме да спре да прави. Пример би бил да извадите детето от играта за две минути, след като е ударило друго дете или е предизвикало конфликт.


Поведенчески техники за родителство: игнориране
Някои родители установяват, че порицанията наистина не работят за елиминирането на определено поведение. Всъщност може да се случи обратното, да го насърчат. Всичко е наред, това се случва понякога, тъй като порицанията могат да действат като положителна подкрепа за детето.

Как се случва това? Оказва се, че този донякъде гневен начин на говорене може да не действа като отблъскващ стимул за детето, а по-скоро като привлекателен. С две думи, детето може да забележи, че сега получава внимание от родителите си.

"Децата се възпитават от това, което е възрастният, а не от това, което той казва."
Карл Густав Юнг

Социалното внимание е един от най-големите положителни подсилващи фактори както за децата, така и за възрастните. По този начин хлапето вижда, че колкото повече се държи по определен начин, толкова повече внимание получава от родителите си.

Ако е такъв случаят, тогава техниката, която трябва да използвате, е игнориране.

Например, ако детето сътвори беля, това, което трябва да направим, е да се държим така, сякаш нищо не се е случило. Казано по друг начин, оттегляме вниманието си чрез положително насърчаване. Това означава, че продължаваме с нашата моментна дейност, без да казваме нищо на детето. Все едно неговото действие изобщо не се е случило. По този начин детето ще спре да прави пакости.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X