Напишете дума/думи за търсене

Невротичен фатализъм - да вярваш, че не може да промениш нищо

Невротичният фатализъм е екзистенциална позиция, която предлага малко предимства. Според него, тъй като всичко е оставено на произвола на съдбата, няма нужда да се притеснявате за вземането на решения.

В замяна на това схващане обаче свободата и възможността за постигане на пълноценен живот се губят.

Невротичният фатализъм е концепция, предложена първоначално от Виктор Франкъл. Отнася се до идеята, че всички имаме определен начин на съществуване и сме изцяло управлявани от генетиката. Според този начин на мисли, ние не може да бъдем нищо друго освен това, което сме.

Любимата фраза на подвластните на невротичния фатализъм е: „Такъв съм си“. Те са склонни да използват този израз, когато някой ги е помолил да направят определени промени в начина, по който се държат. Те реагират, като казват: „Не е нужно да си толкова агресивен. Такъв съм и точка”.

Виктор Франкъл твърди, че невротичният фатализъм е типична проява на екзистенциална фрустрация. Този тип поза храни разочаровано същество. Това е състояние, при което индивидът престава да се възприема като субект, способен да влияе на своята реалност. Вместо това той приема ролята на обект, оставен на милостта на обстоятелствата.

Невротичният фатализъм е екзистенциална позиция, при която индивидът отказва да придаде смисъл на собствения си живот и приема, че това е резултат от външни фактори или във всеки случай е извън неговия контрол. Следователно, това е примирена позиция, но в същото време догматична.

Такъв човек вярва, че „съдбата решава“ изхода на ситуациите, в които той попада. Най-опасното в тази нагласа е фактът, че тя предполага отказ от отговорност и най-вече от свобода. Докато индивидът приема, че е обект на съдбата, той нито е отговорен да промени живота си, нито вярва, че има автономията да го направи.

Дори се предполага, че невротичният фатализъм засяга не само индивид, но и семейство или дори цяло общество.

Например една група може да се чувства предопределена да живее във война, мизерия или несправедливост. Нейното съществуване е ограничено до заобикаляне на тези обстоятелства, които тя смята за невъзможни за промяна.


Характеристики на невротичния фатализъм
Мартин Баро, друг от теоретиците, които се занимават с тази тема, твърди, че невротичният фатализъм се проявява чрез три аспекта: идеационен, емоционален и поведенчески. Нека да разгледаме чертите, които определят всяко от тези измерения.

Когнитивен компонент
Това се отнася до идеите, които подкрепят невротичния фатализъм. Той включва рационални конструкции, които обясняват позата на пасивност, примирение и разочарование.
• Животът е реалност, която се развива според предварително написана съдба.
• Възможността за извършване на промени в това оформление не отговаря на индивида.

Емоционален компонент
Невротичният фатализъм също е придружен от набор от емоции, които едновременно поддържат и са резултат от тази екзистенциална поза.
• Съдбата се приема с примирение, тъй като противопоставянето й е безполезно.
• Няма смисъл да се увличате от тъга или радост, защото емоциите не променят нищо.
• Животът е взискателен, болезнен и трагичен.

Поведенчески компонент
• Подчинението на съдбата е най-подходящият начин на живот.
• Пасивността е най-добрият вариант, тъй като действието се свежда само до безполезен разход на енергия.
• Единственото, което има значение, е настоящето, тъй като миналото и бъдещето са само проява на съдбата.

Фрустрацията като начин на живот
Невротичният фатализъм, когато е реален, а не престорен, може да бъде огромен източник на разочарование. От друга страна, изглежда, че има положителна страна. Защото когато човек се откаже от свободата и отговорността си, той премахва и всяка несигурност при вземането на решения. Поради това той избягва да носи лична отговорност за евентуални грешки.

От друга страна, оставянето на живота в ръцете на външни фактори предлага усещане за фалшиво спокойствие. Цената за това е изключително висока и води до върволица от разочарования. Докато индивидът приема, че е обект, а не субект, той не може да отиде по-далеч от веригата, която го свързва с невротичния фатализъм. Следователно, той съществува, а не живее.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
X